یکی از راههای همگرایی بین کشورهای همسایه، همکاریهای زیست محیطی میان آنها است. کنوانسیون محیط زیست دریای خزر که در روز 13 آبان ماه سال 1382 (5 نوامبر 2003 میلادی) در تهران با هدفهمکاری مشترک نسبت به حفاظت ...
بیشتر
یکی از راههای همگرایی بین کشورهای همسایه، همکاریهای زیست محیطی میان آنها است. کنوانسیون محیط زیست دریای خزر که در روز 13 آبان ماه سال 1382 (5 نوامبر 2003 میلادی) در تهران با هدفهمکاری مشترک نسبت به حفاظت و احیای محیط زیست دریای خزر، کنترل آلودگی آن، مدیریت سواحل و برداشتهای پایدار از ذخایر خاویاری و غیره به امضا رسید در 21مرداد 1385(اوت2007) پس از امضای تمامی کشورها لازمالاجرا شد. ولی به منظور حفاظت از محیط زیست دریای خزر، صرف کنوانسیون مزبور کفایت نمیکند؛ بلکه باید ساز و کارهای اجرایی مانند ترتیبات نهادی، سیستم های نظارتی و پروتکلهای اجرایی را تدوین کرد تا میان کشورها لازمالاجرا شود؛ اما از آنجا که هنوز این ساز و کارها و پروتکلهای پیش بینی شده عملیاتی و لازمالاجرا نشده این امر سبب شد کنوانسیون حفاظت از محیطزیست این دریا عملاً شکل اجرایی به خود نگیرد. مقاله حاضر به کاستیهای نهادی و اجرایی محیط زیست خزر در پرتو کنوانسیون تهران می پردازد.