بحران میتواند هم زندگی انسانها و هم مشروعیت دولتها را که تأمینکننده امنیت و رفاه هستند؛ به چالش کشیده و هزینههای بسیاری را به بار آورد. بحرانهای طبیعی که در همه جهان رخ میدهد؛ در برخی مناطق ...
بیشتر
بحران میتواند هم زندگی انسانها و هم مشروعیت دولتها را که تأمینکننده امنیت و رفاه هستند؛ به چالش کشیده و هزینههای بسیاری را به بار آورد. بحرانهای طبیعی که در همه جهان رخ میدهد؛ در برخی مناطق مانند آسیای مرکزی از وسعت و تعدد بیشتری برخوردار است. استفاده از تجربیات سایر کشورها تأثیر بسزایی در کاهش آثار مخرب آن دارد. بدین منظور این پژوهش باهدف شناسایی مدیریت بحران و بهرهمندی از آموختههای مشترک سه کشور ایران، تاجیکستان و قزاقستان به مطالعه تطبیقی پرداخته و قصد پاسخ به این پرسش را دارد که چه تفاوت و شباهتهایی در نوع، سابقه، ساختار و قوانین مدیریت بحران در این کشورها وجود دارد؟ روش مطالعه کیفی است و دادههای گرداوری شده از اسناد مدیریت بحران کشورهای منتخب، با استفاده از نرمافزار مکس کیو دیای مورد تحلیل قرارگرفته است. یافتهها نشان میدهد این کشورها ضمن داشتن تشابه نسبی در نوع بحران، اگرچه ازنظر سابقه و ساختار مدیریتی تفاوت اندکی دارند؛ اما بررسی مقایسهای قوانین پیشگیری، آمادگی و مواجه با بحران نشاندهنده تفاوت قانونگذاری است که نتایج متفاوتی را نیز در عمل به دنبال داشته است.