@article { author = {}, title = {Gazprom and the Dream about Capturing the Global Energy Markets}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {17}, number = {75}, pages = {1-26}, year = {2012}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Russian Gazprom, one of the world's leading oil giants, is not only dominating over most Russian gas resources, but have made a vast attempt to seize the world energy markets as well. Accordingly, the company is now enjoying a prominent position in the strategic energy equation. Without any support from Russian government, Gazprom could have not actualized the dream. Aiming at examining the stance of Gazprom in the World energy equations, the article is to explore the company's attempt to expand its global markets.}, keywords = {Gazprom,energy,Natural gas,Global market,Commonwealth of Independent States,the European Union}, title_fa = {گازپروم و رویای تسخیر بازارهای جهانی انرژی}, abstract_fa = {شرکت روسی گازپروم که یکی از بزرگترین غول‌های جهان انرژی شناخته می‌شود، نه تنها بر اکثر منابع گاز روسیه مسلط می‌باشد، بلکه تلاش‌های گسترده‌ای را نیز به منظور تسخیر بازارهای جهانی انرژی انجام داده است. همین امر موجب شده که این شرکت در معادلات راهبردی انرژی از جایگاه برجسته‌ای برخوردار شود. گازپروم در حالی رویای تسخیر بازارهای جهانی انرژی را در سر می‌پروراند که عملاً از پشتیبانی دولت روسیه برخوردار است.  در این بین مقاله حاضر قصد دارد ضمن بررسی جایگاه گازپروم در معادلات جهانی انرژی، نگاهی به تلاش‌های این شرکت جهت گسترش بازارهای جهانی خود نیز داشته باشد. }, keywords_fa = {شرکت گازپروم,انرژی,گاز طبیعی,بازار جهانی,کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و اتحادیه اروپا}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10529.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10529_02ab67bae8931caf7cbbfc47aec7a100.pdf} } @article { author = {}, title = {Readout of the Security Logics of the South Caucasus Actors (a Turbulent Frontier)}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {17}, number = {75}, pages = {27-49}, year = {2012}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The three South Caucasus countries of Georgia, Azerbaijan and Armenia are located in a complex and volatile region at crossroad of Europe, Asia, and Middle East. These countries share a deep common historical trauma rooted in the Soviet era and suffer from a disserviceexperience. Economic mismanagement, corruption, social hardship, weak institutions, conflicting tendencies toward authoritarianism and reformism, ethnic discords, border unrests and several silent crises in the region are the Soviet legacy for the three countries. The article seeks to examine the security problems of South Caucasus (Georgia, Azerbaijan, and Armenia), trans-regional powers' views (United States, EU, NATO) toward the security of South Caucasus and perspective of the regional powers (Turkey, Russian Federation, the Islamic Republic of Iran) visa-a-vis the region. The theoretical framework of this study is based on the concept of "regional security complexes" initiated by Barry Buzan, but will be integrated with his new theory of inter-subjective securitization to propose a layout beyond the classic theory of security complexes.}, keywords = {Logic,Security,South Caucasus,Iran,Russian Federation}, title_fa = {بازخوانی منطق‌های امنیتی بازیگران قفقاز جنوبی (مرز پرآشوب)}, abstract_fa = {سه کشور قفقاز جنوبی یعنی گرجستان، جمهوری  آذربایجان و ارمنستان در منطقه ای پیچیده و بی ثبات قرار دارند که تقاطع مسیر اروپا، آسیا، خاورمیانه است. این کشورها از دوران حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی آسیب‌های عمیق تاریخی مشترکی دارند. دوره شوروی تجربه بدی برای این کشورها بود. مدیریت نادرست اقتصاد، فساد، مشکلات اجتماعی، نهادسازی ضعیف، گرایش‌های متعارض به اقتدارطلبی و اصلاح، اختلاف‌های قومی، ناآرامی‌های مرزی و وجود چندین بحران خاموش در منطقه، میراث اتحاد جماهیر شوروی برای این کشورها است. معضلات امنیتی منطقه قفقاز جنوبی (گرجستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان)، دیدگاه قدرت‌های فرامنطقه‌ای (آمریکا- اتحادیه اروپا- ناتو) به امنیت قفقاز جنوبی، دیدگاه قدرت‌های منطقه‌ای (ترکیه، فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران) به این منطقه مهم‌ترین مسائل مورد بررسی در این پژوهش می‌باشند.  چارچوب نظری مقاله‌ حاضر براساس مفهوم «مجموعه امنیتی منطقه‌ای » است که برای نخستین بار توسط باری بوزان مطرح گردید، این نظریه با نظریه‌ نوین وی در خصوص بین الاذهانی بودن امنیتی شدن  تلفیق خواهد شد تا چارچوبی فراسوی نظریه‌ کلاسیک مجموعه امنیتی ارائه گردد.}, keywords_fa = {منطق امنیتی,قفقاز جنوبی,جمهوری اسلامی ایران,فدراسیون روسیه}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10530.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10530_e6b31ab13244dbbc2f00151b36585ab1.pdf} } @article { author = {}, title = {Normalization of Relations between Turkey and Armenia and its Effect on the South Caucasus Geopolitics}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {17}, number = {75}, pages = {51-68}, year = {2012}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Approaching neo-functionalism, the article attempts to discuss achievements in three different periods of short, middle and long terms relations between Turkey and Armenia namely, opening borders, normalization and reliable partners in economic, political, and security areas. In this regard, the article maintains the dynamics governing bilateral relations and their evolution in the given times and context of the region. In the short term, the focus is on the effects of opening borders on the two nations’ economy, while in the middle term the focus is on relief and operation of regional infrastructure remaining from the Soviet era and forming the new communication infrastructure and energy pipe lines and their compliance with the European projects as a gateway to the regional economic integration. Finally, the article discusses the split over the said areas in the long term that may lead to the new types of political alliances and coalitions and the resolution of the regional differences such as Karabakh. According to this approach, the future of the region is not only more sensible but more touchable to the interests of the parties involved, including the regional and ultra regional powers.}, keywords = {Turkey,Armenia,South Caucasus,Trade Relations,Communications Infrastructure,Economic Integration}, title_fa = {تاثیر عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان بر ژئوپلیتیک قفقاز جنوبی}, abstract_fa = {نوشتار حاضر سعی دارد با رویکردی نوکارکردگرایانه، دستاوردهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در سه دوره از روابط ترکیه و ارمنستان یعنی بازگشایی مرزها، عادی سازی روابط و شرکای قابل اعتماد در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه به بحث بگذارد. با این روش نگارنده، پویایی حاکم بر روابط دو کشور و تکامل آن در مرحله‌‌های زمانی ذکر شده و همچنین در بستر منطقه را در نوشتار حفظ خواهد کرد. در کوتاه مدت تمرکز بحث بیشتر بر تاثیراتی است که بازگشایی مرزها بر اقتصاد دو کشور دارد و در میان مدت، ترمیم و راه اندازی زیر ساخت‌های منطقه‌ای به جا مانده از زمان اتحاد جماهیر شوروی و شکل دهی به زیرساخت‌های جدید ارتباطی و همچنین خطوط لوله حامل‌های انرژی و انطباق آنها با پروژه‌های اروپایی بحث می‌شود که مقدمه‌ای بر همگرایی اقتصادی منطقه خواهد بود. در نهایت، روند سرایت یا سرریز حوزه‌های ذکر شده به همگرایی اقتصادی در بلند مدت، ترکیب جدید اتحادها و ائتلاف‌های سیاسی و همچنین حل و فصل مناقشات منطقه‌ای همچون مناقشه قره باغ در سطح منطقه مطرح خواهد شد. این رویکرد سبب می شود هم آینده منطقه در پی چنین تحولی برای مخاطب ملموس‌تر گردد و هم روندی که در ابتدای راه خود قرار دارد را با نگاهی عملگرا به طرف‌های ذی‌نفع معرفی کند تا موجبات تکمیل آن با مساعی بیشتری از ناحیه کشورهای ذی‌نفع، قدرت‌های منطقه ای و فرامنطقه‌ای فراهم گردد.}, keywords_fa = {ترکیه,ارمنستان,قفقاز جنوبی,مبادلات تجاری,زیرساخت‌های ارتباطی,همگرایی اقتصادی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10531.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10531_5836c45517b66100b1f41db6bd60dc07.pdf} } @article { author = {}, title = {A Theoretical Approach toward Ethnic Nationalism in Central Asia and the South Caucasus}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {17}, number = {75}, pages = {69-91}, year = {2012}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {A common feature among the eight countries in the Central Asia and the South Caucasus region is the pluralistic ethnic structure that has had considerable negative impacts on not only the nation-building but the state-building processes as well. Providing a convergence theoretical framework, the paper is attempting to explore and explain the dynamics of ethnic nationalism as the most important inner challenges of the states in the region. The main assumption of this study is the incidence of the three variables of authoritative structure of the states, ultra national streams affecting the ethnic nationalism and structure of the international system while have moved the ethnic elites to mobilize politically the ethnicities and caused the initiation, evolution and continuity of the disintegrating trends in the past two decades.             The paper concludes that the two variables of structure the international system and the trans-national streams will continue its affecting move and there would be no escape but to apply in the pluralistic societies, the political management method based on unity in multiplicity pattern in order to refrain from politicizing the ethnic phenomenon and disintegrating streams and to reform structurally the authoritative  political systems of the states in the region.}, keywords = {Nation Building,Ethnicity,Unity in Multiplicity Pattern,Central Asia and the South Caucuses}, title_fa = {تاملی نظری بر پویش ملی‌گرایی قومی در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی}, abstract_fa = {یکی از ویژگی‌های مشترک هشت کشور حاضر در دو منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، ساختار قومی متکثر است که این امر بر فرایند ملت‌سازی و حتی دولت‌سازی در این کشورها تاثیرات منفی قابل توجهی برجای گذشته است. این مقاله برآن است که با ارائه یک چارچوب نظری منسجم به درک و تبیین پویش ملی‌گرایی قومی در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی _ به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های درونی کشورهای این دو منطقه _ یاری رساند و با ارائه مدلی مناسب راهگشای تبیین مصادیق پویش ملی‌گرایی قومی در هریک از کشورهای این منطقه از سوی سایر پژوهشگران باشد.  مفروض اصلی این  نوشتار  تلاقی سه متغیر ساختار اقتدارگرای دولت‌های منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، جریانات فراملی تاثیرگذار بر پویش ملی گرایی قومی و ساختار نظام بین‌الملل‌ است که منجر به بهره‌گیری نخبگان قومی در جهت بسیج سیاسی اقوام گشته و موجبات تکوین‌، تکامل و تداوم جریانات تجزیه‌طلب را طی دو دهه فراهم ساخته است. در  نتیجه‌گیری این مقاله بیان می‌شود، دو متغیر ساختار نظام بین‌الملل و جریانات فراملی تاثیرگذار بر پویش ملی گرایی قومی به روند حرکت و اثربخشی خود ادمه خواهند داد و گریزی از آنها نخواهد بود  و تنها راه حل جلوگیری از سیاسی‌شدن پدیده قومیت و جریانات تجزیه‌طلب‌، اصلاح ساختار نظام‌های سیاسی اقتدارگرای کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و به کارگیری شیوه مدیریت سیاسی در جوامع متکثر و متنوع  مبتنی بر الگوی وحدت در عین کثرت است.}, keywords_fa = {ملت‌سازی,قومیت‌گرایی,الگوی وحدت در عین کثرت,آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10532.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10532_c350ce983acbc815a0c5389e04f9bb91.pdf} } @article { author = {}, title = {China’s Application of Soft Power in Foreign Policy toward Central Asia}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {17}, number = {75}, pages = {93-111}, year = {2012}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper examines China’s goals and interests in the Central Asian region and its applying methods of power elements in pursuing them. The article firstly explores the theoretical discourses of power in the international relations literature especially realism and neo-realism and then explains the concept of soft power and its elements. In pursuing national interest of China in different regions of the world especially in Central Asia, the main method at the hands of Beijing statesmen is the application of soft power, the author maintains.}, keywords = {China,Central Asia,Hard power,soft power,diplomacy}, title_fa = {به‌ کارگیری قدرت نرم در سیاست خارجی چین در قبال آسیای مرکزی}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی اهداف و منافع نوین چین در منطقه آسیای مرکزی و شیوه بهره گیری دولتمردان چین از عناصر قدرت برای پیشبرد این اهداف و منافع می پردازد. نویسنده مقاله در ابتدا به مباحث نظری قدرت در متون روابط بین الملل و به ویژه در اندیشه‌های واقع گرایی و نو واقع گرایی اشاره می‌کند و در ادامه، مفهوم قدرت نرم و عناصر و اجزای آن توضیح داده می‌شود. استدلال اصلی مطرح شده آن است که شیوه اصلی دولتمردان پکن برای پیشبرد منافع ملی کشورشان در مناطق مختلف دنیا و به ویژه در منطقه آسیای مرکزی به کارگیری قدرت نرم و قدرت اقتصادی می‌باشد.}, keywords_fa = {چین,آسیای مرکزی,قدرت سخت,قدرت نرم و دیپلماسی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10533.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10533_add7d3917a1191b830380c2b79e7d943.pdf} } @article { author = {}, title = {Islamic Republic of Iran and Russian Federation in Shanghai Cooperation Organisation; A Pragmatist must in a "Political Union"}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {17}, number = {75}, pages = {113-138}, year = {2012}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Shanghai Cooperation Organisation (SCO) is one of the main regional institutions in which Iran may utilize, with its effective presence in it, from its instrumental and rightfulness capacities to increase its interests. Despite the micro interests, one of the macro advantages of effective membership in the organization is the relative participation in regulating the border arrangements of the country's north. In spite of these clear advantages, existing trends indicate that Tehran doesn't an effective role in it. Among various factors, applying single way approach rather pragmatic one and its reliance on "prior assumptions" such as substantive opposition of the SCO to the West, "assumptions" of perpetual "hostility" between Moscow and Washington and considering Russia as a "strategic partner" for Iran are of main reasons in this failure. With the help of "friends" in the organization, as a consequent, Iran has been seeking a counter front against the West. Contrary, relying on the principle of "pragmatism" in its foreign policy, Russia has always been simply considering SCO and its members as a means for securing its own “real” interests. Comparing Tehran with Moscow’s approach toward SCO with a descriptive explanatory method, the article is to analyze the cause of Iran’s failure in its presence.}, keywords = {Iran,Russian Federation,the Shanghai Cooperation Organisation,Single Way Approach,Pragmatism,Strategic Alliance,Selective Interaction}, title_fa = {جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سازمان همکاری شانگهای؛ ضرورت عمل‌گرایی در یک «اتحادیه سیاسی»}, abstract_fa = {سازمان همکاری شانگهای از جمله نهادهای مهم منطقه‌ای ‌است که ایران می‌تواند با حضور موثر در آن از ظرفیت‌های ابزاری و حقانیت‌بخش این نهاد برای افزون‌سازی منافع خود استفاده کند. صرفه‌نظر از منافع خرد، یکی از مطلوبیت‌های کلان عضویت مؤثر در این سازمان، مشارکت نسبی در چگونگی تنظیم ترتیبات در مرزهای شمالی کشورمان است. به‌رغم وضوح این مزایا، روندها حاکی از عدم حضور موثر تهران در این سازمان است. در میان عوامل مختلف، ترجیح رویکرد «یک‌سو‌نگر» به «عمل‌گرا» و پیرو آن اتکای به «فرض‌های پیشینی» چون ضدیت ماهوی سازمان همکاری شانگهای با غرب، «دشمنیِ» پایدار میان مسکو و واشنگتن و تلقی از روسیه به عنوان «شریک راهبردی» سببی مهم در این ناکامی بوده است. به تبع این «فرض‌ها»، ایران در پی آن بوده تا به کمک «دوستان» خود در این سازمان، نسبت به جبهه‌سازی در برابر غرب اقدام نماید. در مقابل، روسیه بر اساس اصلِ «عمل‌گرایی» در سیاست خارجی خود به سازمان همکاری شانگهای و اعضای آن صرفاً به عنوان ابزارهایی برای تامین منافع «عینی» خود می‌نگرد. به این اعتبار و با عنایت به حضور هم‌زمان ایران و روسیه در سازمان همکاری شانگهای، در این نوشتارضمن قیاس رویکرد تهران و مسکو به این سازمان، چرایی ناکارآمدی حضور ایران به روش توصیفی- تحلیلی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.}, keywords_fa = {جمهوری اسلامی ایران,فدراسیون روسیه,سازمان همکاری شانگهای,رویکرد «یک‌سو‌نگر»,عمل‌گرایی,متحد راهبردی,تعامل گزینشی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10534.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10534_8dab0e70069940a36ed304763ebd82d5.pdf} } @article { author = {}, title = {Barriers to Development of expansion of Cooperation in Central Asia}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {17}, number = {75}, pages = {139-159}, year = {2012}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Interdependence in the economic-security areas, historical, ethnic and racial links, common security threats and concerns among the Central Asian states demonstrate a complex network of extending forms of security relations which has made it hard to make to make clear cut border lines of national security of these countries. This interdependence and various links are more indicative of irrefutable necessity to the growth and development of mechanism based on intergovernmental cooperation to oppose, resolve or manage the security threats and other existing independencies in the regional level. Years of relations and dominant equations on the existing regional trends, however, show rare evidence of moving the Central Asian republics towards some cooperation-based arrangements. Developments in intergovernmental cooperation have faced many obstacles and challenges and a clear prospect does not appear in the near future. Accordingly, the article is to find the major obstacles in the way of growth and extension of cooperation among countries in the regional level. The hypotheses to examine are the political structures of the countries in the region, intergovernmental differences and rivalries, emphasis on extreme nationalism, unbalanced level of development, and a variety of actors.}, keywords = {Central Asia,Regional Cooperation,Obstacles to Cooperation,Security,Security Interdependence}, title_fa = {موانع رشد و توسعه همکاری‌ها در آسیای مرکزی}, abstract_fa = {وابستگی متقابل امنیتی- اقتصادی، پیوندهای تاریخی، قومی و نژادی، تهدید‌ها و نگرانی‌های مشترک امنیتی میان کشورهای آسیای مرکزی بیانگر وجود شبکه‌ای در هم تنیده از اشکال گسترده‌ای از روابط و پیوندهای امنیتی میان جمهوری‌های منطقه می‌باشد که امکان ترسیم خطوط مرزی جداگانه‌ میان امنیت ملی این کشورها را با سختی مواجه نموده است. این وابستگی‌ها و پیوندهای متعدد بیش از هر چیز دیگر بیانگر ضرورت انکار ناپذیر نیاز به رشد و توسعه           ساز و کارهای مبتنی بر همکاری‌های بین کشوری برای مقابله، حل و یا مدیریت تهدید‌های امنیتی و دیگر وابستگی‌های موجود در سطح منطقه می‌باشد. با این وجود نگاهی به سالیان گذشته و روابط و معادلات حاکم بر روندهای موجود در منطقه، نشانه‌ها و شواهد اندکی از حرکت جمهوری‌های آسیای مرکزی به سمت ترتیبات مبتنی بر همکاری مشاهده می‌شود. توسعه همکاری‌های بین کشوری با موانع و چالش‌های بی‌شماری مواجه بوده و چشم انداز روشنی را در پیش رو نمایان نمی‌کند. بر این اساس، تلاش عمده مقاله پیش رو، پاسخ به این پرسش است که موانع عمده بر سر راه رشد و گسترش همکاری‌ها در سطح منطقه آسیای مرکزی کدام هستند؟ ساختار سیاسی کشورهای منطقه، وجود اختلاف و رقابت بین کشوری، تاکید بر ملی گرایی افراطی، سطح نامتوزان توسعه و وجود بازیگران متعدد فرضیه‌هایی می‌باشند که در پاسخ به سوال یاد شده به آزمون گذاشته خواهند شد.}, keywords_fa = {آسیای مرکزی,همکاری‌های منطقه‌ای,موانع توسعه همکاری‌ها,امنیت,وابستگی متقابل امنیتی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10535.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10535_e9c9993625d5aa43f2a2b0ad17481ecd.pdf} }