@article { author = {}, title = {The US Perception of Caucuses Region after September 11, 2001}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {14}, number = {62}, pages = {1-13}, year = {2009}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {        The collapse of the Soviet Union provided a good opportunity for the United States to expand its influence in the newly established countries in the region. This was specially the case for the countries in the caucuses namely Georgia, Armenia and Azerbaijan due to their geo-economic and geo-strategic significance. This paper is an attempt to explore the perception of the United States of this region and then to evaluate and examine the US foreign policy towards this region. It is also the aim of this article to analyses the response of other regional players such as Iran and Russia  in this regard.}, keywords = {}, title_fa = {تلقی سیاست خارجی آمریکا از قفقاز پس از تحولات یازده سپتامبر}, abstract_fa = {             نظام بین الملل در سال‌های اخیر شاهد افول نسبی منازعات منطقه‌ای و قومی در منطقه قفقاز بوده است، ولی در مقابل رقابت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تشدید شده است. فروپاشی شوروی فرصتی مناسب برای ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی فراهم نمود تا در جمهوری‌های بازمانده از شوروی در پی کسب نفوذ و امتیازات ویژه برآیند. قفقاز به‌واسطه اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیکی خود، پس از 1991 شدیداً مورد توجه غرب و در راس آن ایالات متحده بوده است. این رقابت‌ها توسعه اقتصادی و ثبات منطقه قفقاز را تحت تاثیر خود قرا‌ر‌داده است. آذربایجان و گرجستان با جهت‌گیری در مسیر سیاست‌های مورد تایید آمریکا تمایل زیاد خود را در همراهی با این کشور و اجرای برنامه‌های آن نشان داده‌اند. ارمنستان نیز علی‌رغم اینکه سیاست آمریکامدارانه در پیش نگرفته است، اما به ویژه پس از 11 سپتامبر شاهد روابط محکم ایروان با واشنگتن هستیم. این مقاله تلاشی است برای فهم بهتر تلقی سیاست خارجی آمریکا از منطقه بویژه پس از حوادث 11 سپتامبر و حول این محور اساسی به بحث  می‌پردازد که آمریکا به منظور ساماندهی الگوی امنیت مبتنی بر هژمونی و تثبیت حضور خود در منطقه جنبه‌های امنیتی -  نظامی در این منطقه را پر رنگ‌تر ساخته است. وضعیت پیچیده منطقه و روابط خصومت‌آمیز ایران و آمریکا و به خصوص سیاست‌های آمریکا مبنی بر حذف ایران از مسیرهای ترانزیتی و نادیده گرفتن نقش و جایگاه اساسی ایران و به چالش کشیدن نقش روسیه در منطقه ماحصل این تلقی و عملکرد سیاست خارجی آمریکا در منطقه می‌باشد. }, keywords_fa = {ایالات متحده آمریکا,یازده سپتامبر,توازن قوا و اوراسیا}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10586.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10586_849e782c6765f10c735883bb26f96afc.pdf} } @article { author = {}, title = {Nation-State Building Process in Republic of Armenia}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {14}, number = {62}, pages = {15-50}, year = {2009}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {        Nation-State Building is one of the very important new researching and studying subjects in discipline of International Relations. With the entrance of new members to system of states in Post Cold War, this subject achieved more attentions and absorbed a lot of Scholars to spread and deep studying the Nation-State Building process in theoretical framework and case studies in across the World.          Nation-State Building in Post Soviet countries is one of the very new studying areas in this subject. In the majority of these countries because of different internal and external challenges, Process of Nation-state building have confronted with some crisis's and stagnancies and so they not showing a good image from self theme in system of states. Of course positions of these Republics in progress of Nation-State Building Process are very different and where some of them have neared to lines of Failed State (like Georgia) others have achieved to suitable positions (like Baltic States).          Armenia as one of the post soviet countries that located in strategic region of South Caucasus despite of involving in some problems, relatively can achieved to a good position especially in comparison with two other Republics of this region. This article focusing on some key parameters of Nation-State Building Process tries to studying an analyzing of this important process in Republic of Armenia.}, keywords = {}, title_fa = {وضعیت روند دولت- ملت سازی در جمهوری ارمنستان}, abstract_fa = {دولت- ملت سازی از جمله مباحث جدید و بسیار مهم مطالعات روابط بین‌الملل قلمداد می‌گردد. ‌این بحث بویژه با ورود اعضای جدید به نظام دولت‌ها در دوره پس از جنگ سرد از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار گشته و محققان مختلفی را برای انجام مطالعات پایه‌ای تئوریک و نیز مطالعات موردی در اقصی نقاط جهان به خود جذب نموده است. از جمله حوزه‌های مطالعاتی جدید در ‌این باره، کشورهای پس از شوروی می‌باشند. روند دولت -  ملت سازی در اکثر ‌این جمهوری‌ها بواسطه بروز برخی چالش‌ها و مسائل مختلف داخلی و خارجی با بحران‌ها و رکود‌هایی مواجه شده و اکثر آنها در نظام دولت‌ها تصویر نه چندان مطلوبی را از خود جلوه داده‌اند. البته موقعیت ‌این جمهوری‌ها از نظر پیشرفت روند دولت - ملت سازی بسیار متفاوت می‌نماید و در جایی که برخی از آنها تا مرز دولت ناکام(همچون گرجستان) پیش رفته‌اند، برخی دیگر نیز به موقعیت به مراتب مطلوب تری دست یافته‌اند(همچون جمهوری‌های بالتیک). ارمنستان نیز بعنوان یکی از جمهوری‌های سه گانه حاضر در منطقه استراتژیک قفقاز جنوبی علی‌رغم درگیر بودن با برخی مسائل و مشکلات، نسبتاً به وضعیت به مراتب بهتری بویژه در مقایسه با دو جمهوری دیگر قفقاز جنوبی دست یافته است. در‌این مقاله با محور قرار دادن برخی شاخص‌های اساسی روند دولت -  ملت سازی، به مطالعه ‌این روند در ‌این جمهوری می‌پردازیم.}, keywords_fa = {دولت - ملت سازی,شاخص‌های دولت - ملت سازی,اشباع سرزمینی,خود مختاری و حاکمیت ملی,کانون‌های نزاع,همبستگی ملی,هویت ملی,شهروندی,ناسیونالیسم,ثبات سیاسی,نهادهای سیاسی,دموکراسی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10587.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10587_803009810e997014ce1a4c67a939e754.pdf} } @article { author = {}, title = {Decision Making in Azerbaijan's Foreign policy: Principals and Structure}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {14}, number = {62}, pages = {51-68}, year = {2009}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Priorities & objects of foreign policy are functions of geopolitical conditions, internal needs & national power of countries as well as threats to their national interests and security.          As to the newly established sates, such as republic of Azerbaijan, national security could be of more importance. Both internal disputes and foreign interventions are causes for their instability and, therefore, anxiety.          Republic of Azerbaijan since her very existence has suffered from land dispute with her neighbor Armenia. This study examines impact of the mention factors as well as effects of the attitude of regional and international powers on foreign policy of Azerbaijan.          This work indicates that the principals and formation of her foreign policy has been affected by the boundary dispute with Armenia, positions of regional & international powers towards the claims of Armenia.}, keywords = {}, title_fa = {اصول و ساختار تصمیم‌گیری در سیاست خارجی جمهوری آذربایجان}, abstract_fa = {          اولویت‌ها و اهداف سیاست خارجی کشورها مستقیماً تابعی از شرایط ژئوپولتیک، نیازهای داخلی، قدرت ملی و تهدیداتی است که امنیت و منافع آنها را‌ تحت تاثیر قرار می‌‌‌دهد. این اصل ‌‌‌کلی در مورد کشورهای تازه استقلال یافته‌‌‌ای که در حال تثبیت موجودیت و هویت خود هستند نیز صادق است با این ویژگی که چنین کشورهایی همچون یک نهال نوپا می‌بایست بیش از هر چیز دیگری به فکر امنیت ملی خود باشند. اختلافات ارضی و مداخله خارجی دو عامل بی‌‌ثبات‌کننده و نگرانی جدی کشورهای تازه استقلال یافته است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری که از ابتدای موجودیت خود گرفتار اختلافات ارضی با همسایه خود ارمنستان بوده تابع همین قواعد می‌باشد. مقاله زیر ابعاد گوناگون تاثیر این عوامل را بر شکل‌گیری اصول و ساختار سیاست خارجی جمهوری آذربایجان بررسی می‌نماید.  }, keywords_fa = {امنیت ملی,استقلال همه جانبه,تمامیت ارضی,سرمایه‌گذاری‌خارجی,موقعیت ژئوپولتیک}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10588.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10588_709d1c5f9bd4203231ffc6154680a843.pdf} } @article { author = {}, title = {Caspian Energy Resources and Global Energy Security: Challenges of Transfer to the World Markets}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {14}, number = {62}, pages = {69-102}, year = {2009}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The geo-strategic situation of the Caspian region and exploration of its huge energy resources, are the main reasons for transforming the region into a center of political, military and economic rivalries and tensions in the last two decades. There are many questions to be answered regarding the Caspian energy resources. The main question is the actual share of such resources in the global energy security, and whether Caspian region could meet the concerns for energy security at national, regional and global levels. There are also other questions such as: the nature of the new great game emerged on the energy issue in the region, the main players of such game and the role of Islamic Republic of Iran, as a main transit route and a buyer and consumer of energy products in the Caspian region. In response to these questions, this article argues that the Caspian region, as a complementary source of energy, could play an important role in securing global energy demand and diversification of production sources, but it could not be considered as an alternative to the Persian Gulf region which still provides more than 60 percent of world demand to hydrocarbon energy resources. In this connection, Iran provides the shortest, safest and cheapest route for absorbing and transferring of Caspian energy resources to the world markets, or consuming them in its local market through the swap program. In this article, issues such as: the Caspian oil and gas reserves, programs for production and export, the challenges for transferring the products to the world markets, the role of the region in the global energy security and finally, the Iranian perspective vis-à-vis Caspian energy security will be discussed.}, keywords = {}, title_fa = {نقش منابع انرژی خزر در تامین امنیت انرژی جهان و چالش‌های انتقال آنها به بازارهای جهانی}, abstract_fa = {              دریای خزر یا مازندران که بنام‌های هیرکان، گرگان و کاسپین نیز شناخته می‌شود. این دریا با بیش از 370 هزار کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین دریاچه جهان می‌باشد که پس از فروپاشی شوروی بین 5 کشور ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان واقع شده و از دیر‌‌باز به دلیل یک مسیر حمل و نقل و ترانزیت، منبع تامین مواد غذایی و انرژی مورد توجه خاص مردم منطقه بوده است. پس از فروپاشی اتحاد شوروی، کشورهای نوظهور ساحلی که به دلیل قطع وابستگی‌ها به مسکو و شرایط وخیم اقتصادی بشدت نیازمند منابع مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی بودند، با تشکیل کنسرسیوم‌های متعدد نفتی و گازی تلاش وسیعی را برای بهره‌برداری از منابع انرژی دریای خزر آغاز کردند. ضعف سیاسی همسایگان شمالی دریای خزر در سال‌های اولیه پس از استقلال و عدم تفاهم بین همسایگان در مورد بهره‌برداری از منابع این دریا، موجب افزایش تقاضا برای نیروهای خارجی در منطقه گردید که این امر خطر تشدید تنش‌ها و منازعات را بهمراه داشته است. }, keywords_fa = {دریای خزر,ژئواستراتژیک,تجارت انرژی,فرا‌منطقه‌ای و ژئوپلتیک}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10589.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10589_4a1513f6ac57bc61cc9b7149aa7206be.pdf} } @article { author = {}, title = {ECOTA and ECO Vision 2015: Opportunities and Challenges for Economic Cooperation Organization(ECO)}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {14}, number = {62}, pages = {103-127}, year = {2009}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {       Economic cooperation organization (ECO), in spite of its considerable capabilities, could not represent itself as a powerful regional organization in the global economic sphere yet. Thus ECO faced many criticisms by scholars in recent years. For its more adaptation with new transformations in the global economic spheres, promotion of economic cooperation among members and implementation of perceived aims and decreasing the pressures from its critiques, this organization approved ECO Trade Agreement entitled ECOTA in 2002 and document of ECO Vision 2015 in 2005. This article on the basis of these two transformations, and in order to understand the ECO contemporary situation better, concentrates on the most important opportunities  and challenges facing ECO on the shadow of theories of functionalism and neo-functionalism , new regionalization and globalization  and the theory of Cantori and Shpigel . At the end the article proposes some applied solutions and initiations for making new changes in ECO to achieve its ends.}, keywords = {}, title_fa = {تحقق اکوتا و چشم‌انداز اکو 2015: فرصت‌ها و چالش‌های اکو}, abstract_fa = {         سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با وجود قابلیت‌های فراوان، هنوز نتوانسته است به عنوان یک سازمان منطقه‌ای قدرتمند در عرصه اقتصاد جهانی عمل نماید و از این رو در سال‌های اخیر با ‌انتقادات گسترده‌ای از سوی صاحب نظران مواجه گشته است. در راستا سازگاری اکو با تحولات جدید در عرصه اقتصاد جهانی، رشد همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو، تحقق اهداف پیش بینی شده در اساسنامه و نیز کاستن از فشار منتقدین، این سازمان در آغاز هزاره جدید توافقنامه تجاری اکو موسوم به اکوتا را در سال 2002 و نیز سند چشم انداز اکو 2015 را در سال 2005 به تصویب رساند. مقاله حاضر با  مبنا قرار دادن این دو تحول مهم، به منظور درک بهتر شرایط کنونی اکو ضمن طرح مبانی تئوریک نوکارکردگرایی، نو منطقه‌گرایی و جهانی شدن و  نیز تئوری کانتوری و اشپیگل، با نگاهی آسیب شناسانه به مهم‌ترین فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی این سازمان می پردازد. ضمن آن که به ارائه راهکارهایی برای تقویت اکو و پیشنهادهایی کاربردی برای ایجاد تحول و نیز تحقق اهداف پیش بینی شده پرداخته است که می تواند از سوی صاحب‌نظران، پژوهشگران و نیز مدیران اکو مورد بهره برداری قرار گیرد.}, keywords_fa = {سازمان همکاری اقتصادی اکو,نومنطقه‌گرایی,نوکارکردگرایی,اکوتا}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10590.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10590_4d0ebd407c715fa6b9db00e7e9506cbb.pdf} } @article { author = {}, title = {The Shanghai Cooperation Organization: Balancing Power}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {14}, number = {62}, pages = {129-154}, year = {2009}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article analyses the emergence of the Russo-Chinese cooperation within the framework of the Shanghai Cooperation Organization and the security implications for the Eurasian security landscape. By conducting a systematic and theoretically informed analysis the article contributes to the sofa  sparse body of literature on the Shanghai Cooperation Organization. By employing a balance of power model we investigate to what extent the Russo-Chinese Shanghai Cooperation Organization has elements of so-called soft balancing against the United States in the post-cold War period. By doing so, we generate insights into the contemporary and intertwined academic debates on the durability of the American soft balancing. We reach the tentative conclusion that the Russo-Chinese dominated organization seems to be a reaction to advances in American power and influence generally, and on the Eurasian land-mass in particular but that soft balancing activities as such are so far modest. If  the organization progresses further to form a genuine counter-American block, the implications of the SCO-cooperation for European security could be profound. On the one hand the European major powers could benefit from the flexibility of having an alternative alignment option at its disposal. However, a new Russo-Chinese alliance could also produce a new hostile block on Europe’s Eastern flank detrimental to its security.  }, keywords = {}, title_fa = {سازمان همکاری شانگهای: قدرتی توازن بخش}, abstract_fa = {          در این مقاله نگارنده به تحلیل همکاری استراتژیک روسیه و چین در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و پیامدهای آن بر دورنمای امنیتی اروپا می‌پردازد همچنین با استفاده از تئوری موازنه قوا، روابط چین و روسیه در سازمان همکاری شانگهای را به‌‌ عنوان موازنه نرم علیه یک جانبه‌گرایی ایالات متحده در عصر پس از جنگ سرد مورد ملاحظه قرار می‌دهد. زیرا‌که موضوع تداوم نظام تک‌قطبی و موازنه‌ی نرم قدرت‌های درجه دو در مقابل آن یکی از موضوعات مطرح در مباحث آکادمیک کنونی می‌باشد. روسیه و چین سازمان همکاری شانگهای را بطور کامل با هدف واکنش در مقابل یک‌جانبه‌گری‌های ایالات متحده در نظام بین‌الملل و بطور خاص در اوراسیا کنترل می‌کنند. اما اقدامات آن‌ها برای ایجاد موازنه‌ی نرم است. اگر سازمان همکاری شانگهای به‌صورت یک بلوک ضدآمریکایی ظاهر شود، آثار عمیقی بر امنیت اروپا خواهد داشت. از طرفی قدرت‌های مهم اروپایی می‌توانند از داشتن یک متحده قوی در فرصت مناسب استفاده کنند. اگرچه اتحاد جدید روسی - چینی می‌تواند بلوک دشمن جدیدی برای شرق اروپا محسوب شود.  }, keywords_fa = {سازمان همکاری شانگهای,موازنه قوا,روسیه,چین,آمریکا,اروپا}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10591.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10591_f28cd62c1b1e0188a477609ec063aa04.pdf} } @article { author = {}, title = {Russian – US Rivalry in Eurasia}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {14}, number = {62}, pages = {155-171}, year = {2009}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {      This article studies recent differences and competitions between the US and Russia in Eurasia. Russia and the US have completely different attitudes and interest in the region. Where is the scene of rivalry between the two countries. Russia has felt the threat of the West in its borders.        It seems that the beginning of a new cold war as understood from the traditional definition of this term is very unlikely. This article will discuss the new competitions between two rivals in the region.}, keywords = {}, title_fa = {رقابت روسیه و آمریکا در اوراسیا}, abstract_fa = {             مقاله حاضر به بررسی اختلافات اخیر آمریکا و روسیه در اوراسیا می‌پردازد. روسیه و آمریکا نگرش‌‌ها و منافع کاملاً متفاوتی دارند که بیشترین تعارض منافع میان دو کشور مربوط به حوزه جغرافیایی است که مکیندر آن را «قلب زمین»  لقب داده بود. سال‌‌‌ها است که روسیه خطر پیش‌روی غرب به نزدیکی مرز‌‌های خود را احساس کرده است و درصدد است تا موقعیت بین‌المللی خود را احیا کند و بتواند در مقابل تکروی آمریکا مقاومت کند. تعارض منافع و تفاوت نگرش به مسائل بین المللی در روابط روسیه و آمریکا از چند قرن پیش وجود داشته است ولی فقط به مدت نیم قرن جنگ سرد بر روابط این دو حاکم بوده است. احتمال شکل‌گیری جنگ سرد جدید آن‌گونه که از مفهوم سنتی این واژه مستفاد می‌شود، بعید به نظر می‌رسد. ‌}, keywords_fa = {جنگ سرد جدید,اوراسیا,ایالات متحده امریکا,روسیه,منافع ملی,رقابت}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10592.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10592_61c6ffa4e33725dd2fd7e859307d55f2.pdf} } @article { author = {}, title = {Central Asia: Looking for an Independent Identity Power}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {14}, number = {62}, pages = {173-203}, year = {2009}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Given the current circumstances, the main problem faced by the Central Asian countries is that they do not have an identity independent from Russia and although they are seeking for one’s own identity, the authoritarian and repressive attitude of the officials and the conflict between their mentality and western values and standards have contributed to the strengthening of these countries’ dependency on Russia.          At present, Central Asia is the focal point of two divergent forces; one from the East represented by Russia, in cooperation with China and the other one from the West represented by European Union and US. Although the clash of these forces’ interest in the region has tipped the balance in Russia’s favor, the western influence over Central Asian countries should not be ignored.          Having in view the region’s current situation and the growth of organized cooperation in this region, under the control and supervision of Russia in cooperation with China, the interests of the Islamic Republic of Iran in Central Asia require the involvement in the process of regional organization by acquiring the membership status in Shanghai Cooperation Organization, Euro-Asia Economic Society and even ECO only if this not construed as a threat to Russia’s interests.}, keywords = {}, title_fa = {آسیای مرکزی بدنبال هویتی مستقل}, abstract_fa = {             منطقه آسیای‌مرکزی در حال حاضر کانون دو نیروی مخالف از سوی شرق با محوریت روسیه و همکاری چین و از سوی غرب با محوریت آمریکا و همراهی اتحادیه اروپایی می‌باشد. اگرچه برآیند نیروهای وارده بر این منطقه در حال حاضر موازنه را به سود روسیه تغییر داده  اما نمی‌توان تاثیر نیروی وارده از غرب را نیز بر این کشورها نادیده انگاشت. با توجه به وضع موجود منطقه و توسعه همکاری‌های سازمانی در بین کشورهای آسیای مرکزی و با محوریت و هدایت روسیه و همراهی چین، منافع جمهوری اسلامی‌ایران نیز در آسیای مرکزی مستلزم قرار گرفتن در فرآیندهای سازمانی این منطقه از طریق تکمیل عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای است. }, keywords_fa = {آسیای مرکزی,هویت,نیروهای شرق محور,غرب محور,سازمان همکاری شانگهای}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10593.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_10593_0f9c4ebccc63c70eac7cbee1a3ac5000.pdf} }