@article { author = {Ilkhanipour, Ali}, title = {Dimensions and Intentions of National Space Law in the Russian Federation}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {26}, number = {112}, pages = {1-33}, year = {2021}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  In spite of the considerable development of international space law, national policy and law is currently the strongest and most effective source for the leading governments’ programs and activities governance. Despite pioneering space activities and significant space programs, the Soviet Union lacked clear legislative mechanisms in the field of space law. However, the Soviet Union collapse highlighted the need to found legal and organizational foundations for space activities in Russia.             This article has been written with the aim of recognizing the phenomenon of national space legislation in the Russian Federation and specifically seeks to find an appropriate answer to the question “what are the main motives of the Russian Federation to develop national legal rules in the field of space? The initial response, based on the research literature isthat "the development of national space law in the Russian Federation enormously reflects Moscow's four main motives including protecting national space sovereignty, filling in the gaps in the international treaty system in the field of space, influencing international norms governing space, as well as strengthening the rules for using the left-over bases and space facilities in post-Soviet lands. "The findings of the article confirm the validity of the hypothesis. The present article belongs to the post-event classification and to test the hypothesis, inferential methodology based on logical reasoning has been used.}, keywords = {National Space Legislation,International Space Law,Outer Space,Russian Federation,Roscommon State Corporation for Space Activities}, title_fa = {ابعاد و اهداف حقوق ملی فضا در فدراسیون روسیه}, abstract_fa = {با وجود پیشرفت قابل‏ توجه حقوق بین ‏الملل فضا، قوی‏ترین و مؤثرترین منبع ‏حکمرانی فعالیت‏ ها و برنامه‏ های فضایی دولت‏ های پیشرو در این حوزه را در حال حاضر خط‏ مشی‏ ها و حقوق ملی فضا تشکیل می ‏دهد. اتحاد جماهیر شوروی به ‏رغم پیشگامی در فعالیت ‏های فضایی و برخورداری از برنامه ‏های فضایی چشم‏گیر، فاقد سازوکارهای مشخص قانون‏گذاری در حوزه تدوین حقوق فضا بود، اما فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ضرورت پی‏ریزی مبانی قانونی و سازمانی فعالیت ‏های فضایی در روسیه را برجسته ساخت. مقاله حاضر با هدف شناخت پدیده قانون‏گذاری ملی فضا در فدراسیون روسیه به نگارش درآمده است و به ‏طور مشخص ‏به ‏دنبال یافتن پاسخی مناسب برای این پرسش است که «انگیزه‏ های اصلی فدراسیون روسیه از توسعه قواعد حقوقی ملی در ‏حوزه فضا کدام‏ هستند؟» پاسخ اولیه مقاله برپایه ادبیات پژوهش این بوده است که «توسعه حقوق ملی فضا در ‏فدراسیون روسیه تا حد زیادی بازتاب ‏دهنده چهار انگیزه اصلی مسکو مبنی بر صیانت از حکمرانی ملی فضا، پرکردن ‏کاستی‏ های نظام بین ‏المللی معاهده ‏ای در حوزه فضا، تأثیرگذاری بر هنجارهای بین‏ المللی حاکم بر فضا و نیز تحکیم مقررات ‏استفاده از پایگاه ‏ها و تأسیسات فضایی به‏ جامانده در سرزمین ‏های پساشوروی است». یافته ‏های مقاله بر درستی این فرضیه صحه می‏ گذارند.‏ روش پژوهش در مقاله حاضر از نوع کیفی بوده و در طبقه‏ بندی مطالعات پس ‏‏رویدادی جای می ‏گیرد و آزمون فرضیه برپایه‏ ‏‏استدلال قیاسی صورت پذیرفته ‏است.‏}, keywords_fa = {قانون‏گذاری ملی فضا,حقوق بین‏ الملل فضا,فضای فراجو,فدراسیون روسیه و شرکت دولتی روسکاسموس برای فعالیت‏های فضایی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_244163.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_244163_7ee0b24220f3d2e58fbe7558ea8a97ba.pdf} } @article { author = {RostamAghaei, Alireza and Ghavam, Abdolali and Barzegar, keyhan}, title = {Struggle for Security: A Study on Russia’s Foreign Policy (2014 – 2020)}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {26}, number = {112}, pages = {34-61}, year = {2021}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Government security is a fundamental concept in the academic field of international relations. To providing itfirstly accurate cognition and necessarily useful and effective cognitive frameworks and theories are required. Security research has traditionally focused on the uncertainty and vulnerability of countries in an anarchic international system. Their interests have challenged theories of international relations to provide a comprehensive explanation of security and the threat. Nevertheless, over the past two decades, a new subset has emerged that dedicated not to the security of states in the classical sense, but to their "ontological" security. In the conventional sense, security refers to "survival", such as the protection of the territorial integrity of the state. Ontological security relates to the relationship between a country's collective identity and a sense of security. This article tries to understand Russia's foreign policy and analyze the causes and motives of its behavior based on the theory of ontological security. Using descriptive-analytical research method and library and electronic resources, the author tries to find an answer for the following question: Why Russia decided to intervene militarily in Ukraine and Syria, despite the unfavorable material and spiritual costs, especially in terms of security and economic prosperity along with the international situation. The results of the article show that ontological security concerns have been a major driver of Russian foreign policy under Putin during these interventions.}, keywords = {Ontological security,Russian Identity,Russia's Foreign Policy,the Syrian crisis,the Ukraine crisis}, title_fa = {مبارزه برای اطمینان، بررسی سیاست خارجی روسیه2014-2020}, abstract_fa = {امنیت دولت یک مفهوم اساسی در زمینه دانشگاهی روابط بین‌الملل به شمار می‌آید. تامین آن، قبل از هرچیز نیازمند شناختی دقیق و الزاما چارچوب‌ها و نظریه‌های شناختی مفید و موثر است. تحقیقات در مورد امنیت به طور سنتی بر عدم اطمینان و آسیب‌پذیری کشورهایی است که در یک سیستم بین‌المللی آنارشیک به سر می‌برند، علاوه بر این، پیچیدگی در رفتارهای انسانی و کثرت عوامل موثر در اتفاقاتی که میان کشورها روی می‌دهد؛، همچنین تزاحم و تداخل منافع و علایق آنها باعث شده تـئوری‌های روابط بین‌الملل در ارایه یک تبیین جامع و فراگیر درباره امنیت و تهدید با مشکلات جدی روبه‌رو شوند. با این‌وجود، طی دو دهه گذشته، زیرمجموعه جدیدی ظهور و رشد کرده است که نه به امنیت دولت‌ها به معنی کلاسیک آن، بلکه به امنیت "هستی‌شناختی" آن‌ها اختصاص دارد. در حالی که امنیت به معنای متعارف به‌"بقا" اشاره دارد، مانند محافظت از تمامیت ارضی دولت. امنیت هستی‌شناختی به رابطه میان هویت جمعی یک کشور و احساس امنیت مربوط می‌شود. در این مقاله سعی می‌شود علت و انگیزه‌های رفتار سیاست خارجی روسیه بر مبنای نظریه امنیت هستی‌شناختی مورد تجزیه تحلیل قرار گیرد و به فهم سیاست خارجی روسیه پرداخته شود. سوالی که در این مقاله مطرح می‌شود این است، چرا روسیه به‌رغم هزینه‌های نامطلوب مادی و معنوی به‌ویژه از نظر امنیتی و رفاه اقتصادی همراه با وضعیت بین‌المللی این کشور تصمیم به مداخله نظامی در اوکراین و سوریه گرفت. نتایج مقاله نشان می‌دهد، دغدغه‌های امنیت هستی‌شناسی محرک اصلی سیاست خارجی روسیه در دوران پوتین در این مداخلات بوده است. روش پژوهش در این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و الکترونیکی به‌صورت توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است}, keywords_fa = {امنیت هستی‌شناسی,بحران سوریه,بحران اوکرایین,سیاست خارجی روسیه,هویت روسی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_243234.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_243234_572d730bfb64d1b5e24a635d64d6a565.pdf} } @article { author = {Keyvan Hoseini, Seyyed Asghar and Bahrami, Zahra}, title = {Scientific Diplomacy Application In the Framework of US Foreign Policy in Kazakhstan}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {26}, number = {112}, pages = {63-91}, year = {2021}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In a globalized world where actors especially emerging powers, are seeking to advance their position in the international structure, the use of soft power, has become increasingly important, especially in the face of scientific diplomacy.Under these circumstances, the United States, as a great power that also excels in the production and dissemination of advanced science and technology, uses this diplomacy to achieve its national goals and interests. This orientation is associated with certain features in relation to Central Asia and the Caucasus, and in particular to Kazakhstan; As the United States seeks to build constructive, purposeful, and framed cooperation with science diplomacy in a new strategic perspective, especially in the context of "Science for Diplomacy." This type of diplomatic cooperation is formed and developed based on the role of thinkers and academics and their relationship with the masses, academic and industrial centers. In this regard, the question is how scientific diplomacy has played a role in the US foreign policy towards Kazakhstan in the post-September period. In response, using the deductive research method through explaining and collecting information and scientific data, the authors examined the following assumption: In the framework of US foreign policy towards Kazakhstan after 9/11, scientific diplomacy in the form of "science for diplomacy" and by emphasizing the categories of "development-oriented cooperation" and "security-oriented cooperation" has helped to advance the foreign policy of this government. The findings of the article show that relying on scientific diplomacy in Kazakhstan, the United States has taken advantage of software opportunities to develop comprehensive relations with the country, especially in the political and security spheres, and defined Kazakhstan as a strategic allied player in the region to influence transnational equations.}, keywords = {Scientific Diplomacy,Science for Diplomacy,Security-Oriented Interaction,Development-Oriented Interaction,and Scientific Envoys}, title_fa = {دیپلماسی علمی آمریکا در قزاقستان}, abstract_fa = {       در فضای جهانی شده که بازیگران به ویژه قدرت­های نوظهور در صدد ارتقا موقعیت خود در ساختار بین­المللی هستند، بهره‌گیری از قدرت نرم به‌ویژه در چهره دیپلماسی علمی از اهمیت فزاینده­ای برخوردار شده است. در این شرایط، آمریکا به عنوان قدرتی بزرگ که در عین حال در حوزه تولید و انتشار علم و فناوری پیشرفته نیز دست بالا دارد از دیپلماسی یاد شده در راستا دستیابی به اهداف و منافع ملی بهره برداری می­نماید. جهت‌گیری مزبور در ارتباط با حوزه آسیای مرکزی و قفقاز و به خصوص کشور قزاقستان با ویژگی­های خاصی همراه شده؛ به گونه­ای که ایالات متحده درصدد است در یک چشم­انداز جدید استراتژیک با بهره­مندی از دیپلماسی علمی خاصه بر مبنای «ساحت علم برای دیپلماسی»، همکاری سازنده، هدفمند و چارچوب­مندی را با کشور مزبور اعمال نماید. این نوع همکاری دیپلماتیک بر محور نقش اندیشمندان و دانشگاهیان و چگونگی ارتباط یابی آنان با توده­های مردمی، مراکز دانشگاهی و صنعتی شکل گرفته و توسعه می­یابد. در این راستا این پرسش مطرح می­شود که در چارچوب سیاست خارجی آمریکا در قبال قزاقستان در دوره زمانی پس از 11­سپتامبر2001، دیپلماسی علمی چگونه نقش آفرین بوده است؟ در پاسخ با استفاده از راهبرد قیاسی، روش توضیحی – تبیینی و گردآوری اطلاعات و داده­های علمی به صورت مجازی و کتابخانه­ای این فرض مورد مداقه قرار می­گیرد که در چارچوب سیاست خارجی آمریکا در مورد قزاقستان در دوره پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، دیپلماسی علمی در قالب«علم برای دیپلماسی» و با تأکید بر مقوله­های«همکنشی توسعه محور» و «همکنشی امنیت محور» به پیشبرد سیاست خارجی این دولت کمک کرده است. یافته­های مقاله نمایانگر آن است که امریکا با اتکا بر دیپلماسی علمی در قزاقستان از فرصت­های نرم افزاری لازم برای توسعه روابط همه جانبه با این کشور به ویژه در حوزه­های سیاسی و امنیتی بهره برده و آن را در چارچوب متحدی راهبردی در منطقه در جهت تأثیربخشی بر معادلات فراملی تعریف نموده است. }, keywords_fa = {دیپلماسی علمی,ساحت علم برای دیپلماسی,همکنشی امنیت محور,همکنشی توسعه محور و فرستادگان علمی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_244164.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_244164_fff032544168c97cdb8b7b7aae114912.pdf} } @article { author = {Koolaee, Elaheh and Jowkar, Ali Akbar}, title = {The Role of Russia in Iran's Economic Cooperation With the South Caucasus (2014-2019)}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {26}, number = {112}, pages = {93-116}, year = {2021}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Since the independence of the three South Caucasus countries (Armenia, Azerbaijan Republic and Georgia) in 1991, the Islamic Republic of Iran has tried to have constructive relations with the mentioned countries in various fields by adopting a balanced policy. From Iran's perspective, the importance of the South Caucasus, in addition to its historical and cultural commonalities, lies in its neighborhood status and high potential for economic cooperation. However, due to the impact of technical and geopolitical factors, the economic relations between Iran and these countries, despite their great potential and advantages, have never reached its desired point. Although, US and UN sanctions against Iran have been a major obstacle to expanding Iran's economic cooperation with its neighbors, at the same time Russia's move to impose some restrictions on regional rivals, especially in the energy sector, and its impact on Iran's economic cooperation with the South Caucasus cannot be ignored. With the onset of the Ukraine crisis in 2014 and escalating tensions with Europe and the United States that led to widespread sanctions against Russia, Moscow has turned its attention to cooperation with Eurasia and its neighbors.On the other hand, Iran's nuclear deal with the P5 + 1 in 2015 and the lifting of UN sanctions paved the way for improving cooperation between Iran and its neighbors, including Russia and the South Caucasus. Accordingly, given the variable of Russia as the most important player in the South Caucasus, the authors seek to answer the following questions: Has the change in Russia's approach to regional cooperation with neighbors since 2014 affected Iran's economic relations with the South Caucasus? And if so, what was the effect? The authors argue that,Russia has played a positive role in strengthening Iran's economic cooperation with the three countries of the South Caucasus. Using the explanatory and analytical method, the developments in the relations between Iran and the countries of the South Caucasus from 2014 to 2019 are examined according to the Russian factor. a}, keywords = {sanctions,Russia,Iran,South Caucasus,Economic relations}, title_fa = {نقش تحولات روابط روسیه با غرب (اروپا و آمریکا) در همکاری اقتصادی ایران با کشورهای قفقازجنوبی(2019-2014)}, abstract_fa = {نگاه جمهوری اسلامی ایران به روابط با سه کشور قفقاز جنوبی گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان از زمان استقلال این کشورها در سال 1991 همیشه ایجابی و با هدف بهره‌وری بوده است. با این حال، روابط اقتصادی با این کشورها با وجود ظرفیت‌ها و زمینه­های فراوان همکاری، هیچگاه به نقطه مطلوب خود نرسیده است. اگرچه متغیرهای مهمی مانند مانند ظرفیت و ویژگی­های اقتصادی ایران و مشکلات ناشی از تحریم­های آمریکا و سازمان ملل در دوره‌های مختلف را می­توان از موانع اصلی رشد این همکاری­ها برآورد کرد ولی نمی‌توان تاثیر عوامل ژئوپلیتیک ازجمله مشکلات روابط ایران با اروپا و آمریکا و نقش رقبای منطقه‌ای مانند روسیه و ترکیه بر چگونگی همکاری اقتصادی با کشورهای قفقاز جنوبی به­ویژه درحوزه انرژی را نادیده گرفت. در پی تشدید اختلاف­های روسیه با اروپا و آمریکا پس از بحران اوکراین در سال 2014 که سبب اعمال تحریم‌های گسترده علیه این کشور شد، توجه روسیه به سوی همکاری‌های اوراسیایی و همکاری با همسایگان از جمله ایران بیشتر شد. توافق هسته­ای ایران با کشورهای 5+1 در سال 2015 و رفع تحریم­های سازمان ملل نیز عامل مهم دیگری بود که زمینه همکاری ایران با همسایگان از جمله کشورهای قفقاز جنوبی را بهبود بخشید. بر این اساس  این مقاله با توجه به متغیر روسیه به عنوان مهم‌ترین بازیگر قفقاز جنوبی که نگاه رقابتی نسبت به حضور دیگر کشورها در منطقه دارد، در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که آیا تحولات روابط روسیه با اروپا و آمریکا به­ویژه بعد از بحران اوکراین در سال 2014 و اعمال برخی تحریم‌ها علیه این کشور از سوی غرب که موجب تقویت اوراسیاگرایی روسیه شد، بر روابط ایران با کشورهای قفقاز جنوبی تاثیر داشته است؟ و در صورت پاسخ مثبت، این تاثیر چگونه بوده است؟ فرضیه نویسندگان این است که رقابت منطقه­ای روسیه با همسایگان خود در منطقه قفقاز جنوبی در پی تحولات ژئوپلیتیک و تشدید اختلاف­های این کشور با اروپا و آمریکا در سال 2014 در تقویت همکاری اقتصادی ایران با سه کشور قفقاز جنوبی تاثیرگذار بوده است.  در این مقاله با استفاده از روش تبیینی و تحلیلی تحولات روابط ایران و کشورهای قفقاز جنوبی از سال 2014 تا 2019 با توجه به عامل روسیه بررسی می­شود.    }, keywords_fa = {تحریم,روسیه,ایران,قفقاز جنوبی و روابط اقتصادی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_243232.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_243232_eeb9a74f58a5772843019fcb97e84afd.pdf} } @article { author = {Golroo, Abbas and Sanaee, Ardeshir}, title = {Russia in Syria and Takfirism in Central Asia}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {26}, number = {112}, pages = {118-143}, year = {2021}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Civil war in Syria and the interventions of regional and transregional players with their diverse and opposite motivations have led to different implications including the strengthening of Tafkirism and recruitment of extremist forces from different regions including Central Asia. Against this backdrop the authors try to find an answer for the following questions: What are the main reasons for the promoting of Takfirism from Syria Crisis to the Central Asia and how it impacts Russia’s interests in the region.                        The authors argue that interventions of regional and transregional players including Russia has led to promotion of Takfirism to the Central Asia. The second argumentation of the research is that in its attempt to revive the superpower status, Russia considers Syria as its main battle ground against West. The return of Central Asian extremistsfrom Syria would also lead to security implications for the region.}, keywords = {Balance of Power,Syria,Russia,Extremism,Central Asia,energy}, title_fa = {روسیه در سوریه و تکفیرگرایی در آسیای مرکزی}, abstract_fa = {شروع جنگ داخلی سوریه و مداخله بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با انگیزه‌های مختلف و متضاد در آن، پیامدهای مختلفی را در پی داشته است که از جمله آنها تشدید تکفیرگرایی و عضوگیری گروه‌های افراطی از مناطق مختلف بوده است. یکی از این مناطق آسیای مرکزی با داشتن گروه‌های مختلف افراطی است. براین اساس پرسش اصلی مقاله این است که دلایل اصلی تسری تکفیرگرایی از بحران سوریه به آسیای مرکزی کدام هستند؟ سئوال فرعی مقاله که متعاقب پرسش اصلی مطرح می‌شود این است که این تسری تکفیرگرایی چگونه بر منافع روسیه در منطقه آسیای مرکزی تاثیرگذار است؟ فرضیه اصلی مقاله این است که مداخله بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله روسیه منجر به تسری تکفیرگرایی به آسیای مرکزی در قالب بازگشت جنگجویان کشورهای منطقه به کشور خود می باشد. فرضیه فرعی مقاله این است، روسیه با هدف احیای ابرقدرتی گذشته، سوریه را به عنوان میدان اصلی مبارزه با غرب تلقی می‌کند و از طریق احیا امنیت سوریه در صدد دستیابی به موقعیت ابرقدرتی و جلوگیری از تسری تهدیدهای افراط گرایی به آسیای مرکزی می‌باشد و اینکه بازگشت افراط گرایان اسلامی در جنگ داخلی سوریه به آسیای مرکزی پیامدهای امنیتی برای روسیه در منطقه آسیای مرکزی در پی دارد. }, keywords_fa = {موازنه قوا,سوریه,روسیه,افراط گرایی,آسیای مرکزی و انرژی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_244165.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_244165_5d7efe47dcef0553f16bdce47df6f1b5.pdf} } @article { author = {HedayatiShahidani, Mahdi and Rahimi, Omid}, title = {Iran _ Kazakhstan Political Economy and Eurasian Integration (2010 – 2020)}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {26}, number = {112}, pages = {143-167}, year = {2021}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Economy has been an inseparable part of the Islamic Republic of Iran and Kazakhstan Republic’s relations after the collapse of the Soviet Union. Trade relations between the countries have had an impressive growth and a substantial number of legal documents have been signed in order to facilitate trade relations between two countries. However after 2000 rise and fallhas been witnessed in the bilateral trades due to political economy. Against this background both countries made some attempts to stabilize their relations through political and economic mechanisms.             The authors try to find an answer for the following question: Which model of political economy has been used by Iran and Kazakhstan to stabilize the economic relations since 2010 to 2020? They argue that Iran and Kazakhstan have usedmultilateral trends of political integration with the pivotal role of geo-economic objectives. Therefore the two countries have cooperated in different multilateral frameworks including economic unions, common legal platforms and international transit projects. One of the achievements has been paving the ground for Iran’s partnership in Eurasian Integration.}, keywords = {Iran,Kazakhstan,Political Economy,Eurasian Integration,Regionalism}, title_fa = {اقتصاد سیاسی روابط ایران و قزاقستان و همگرایی اوراسیایی (2010-2020)}, abstract_fa = {اقتصاد بخشی جدایی‌ناپذیر از مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان طی سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوده است. در این مدت مناسبات تجاری دو کشور رشد چشمگیری داشته و تعداد قابل توجهی از اسناد حقوقی با هدف تسهیل تعاملات تجاری میان دو کشور به امضا رسیده است. با این حال پس از سال 2000 روند مبادلات تجاری متناسب با روند رشد بازرگانی دو کشور پیش نرفته و شاهد فراز و نشیب‌هایی در مبادلات تجاری دوجانبه بوده‌ایم که متاثر از عوامل اقتصاد سیاسی روی داده است. در پاسخ به این شرایط، دو کشور تلاش‌هایی را برای باثبات‌سازی مناسبات مبتنی بر سازوکار‌های سیاسی و اقتصادی صورت داده‌اند. براین اساس، سوال اصلی مقاله آن است که باتوجه به ناپایداری در روند رشد مبادلات تجاری ایران و قزاقستان در پی بروز چالش‌های اقتصادی-سیاسی، دو کشور در بازه‌ سال‌های 2010 تا 2020 از چه الگویی در حوزه اقتصاد سیاسی برای باثبات‌سازی مناسبات و تعاملات اقتصادی استفاده کرده‌اند؟ فرضیه نویسندگان آن است که در پاسخ به ناپایداری روند رشد مبادلات تجاری، ایران و قزاقستان از سال 2010 روندهای چندجانبه همگرایی سیاسی را با محوریت اهداف ژئواکونومیک در پیش گرفته‌اند. در نتیجه این رویکرد، دو کشور در چارچوب‌های چندجانبه مختلفی از جمله اتحادیه‌های اقتصادی، بسترهای حقوقی مشترک و طرح‌های ترانزیتی بین‌المللی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. یک برونداد این رویکرد نیز که با حضور دو بازیگر کلیدی از جنوب غرب آسیا و آسیای مرکزی روی داده، زمینه‌سازی برای مشارکت ایران در فرایند «همگرایی اوراسیایی» بوده است.         }, keywords_fa = {: ایران,قزاقستان,اقتصاد سیاسی,همگرایی اوراسیایی و میان‌منطقه‌گرایی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_244166.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_244166_7bb174ba73ec74cde11e79e8aa5292f6.pdf} }