@article { author = {Basiri, Mohammad Ali and Yazdani, Enayatollah and Khansarifard, Fahimeh}, title = {Explanation of the obstacles of the national identity building in Georgia in the light of the modern approach to the ethnic identities}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {22}, number = {95}, pages = {1-30}, year = {2016}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Building a single national identity has been one of the most difficult phases in the process of nation-building in various societies. Common definition of itself and the formation of inter-minds understanding of a single nation beyond the existing ethnic identities, has led to building an inclusive national identity and this issue provides the required ground for the advancement of nation-building process. Realization of this issue depends on the performance of the elites in creating consensus among ethnic groups and the willingness of diverse ethnic identities to participate in the process of building national identity. This is particularly very significant in the areas, where other multiple ethnic identities live in constant tension with each other. South Caucasus region is one of the regions, which due to the existence of hostile ethnic groups, is considered as a unique example in studying the national identity building of the “post-Soviet”. In this region, Georgia is considered as a failed example in the arena of building national identity and nation-building. In this regard, the question of this article is: What were the main obstacles in building national identity in Georgia and what was the impact of these factors on the process of nation-building in this country? The hypothesis of the article is also elaborated as follows: the interaction of two factors; the reluctance of the diverse ethnic groups in a common definition of themselves as a single nation and also the Georgian elites’ performance, in order to marginalize the ethnic minorities in the process of building national identity, along with the impact of the Soviet Union’s legacy, has been the most important factors in the lack of national identity formation in Georgia and subsequently, its failure in the country's nation-building process. The method used in this article, is descriptive-analytical method, through using the library tools.  }, keywords = {Instrumentalism,Georgia,nation-building,national identity and ethnic identities}, title_fa = {تبیین موانع ساخت هویت ملی در گرجستان در پرتو رویکرد مدرن به هویت‌های قومی}, abstract_fa = {ساخت هویت ملی واحد از دشوارترین مراحل در فرایند ملت‌سازی در جوامع مختلف بوده است. تعریف مشترک از خود و شکل‌گیری درکی بین‌الاذهانی از ملتی واحد ورای هویت‌های قومی موجود به ساخت هویت ملی فراگیر منتهی شده و این امر بستر لازم را  در پیشبرد روند ملت‌سازی فراهم می‌آورد؛ تحقق این مسئله به عملکرد نخبگان در ایجاد اجماع در میان گروه‌های قومی و تمایل هویت‌های قومی متکثر برای مشارکت در روند ساخت هویت ملی بستگی دارد. این امر به ویژه در مناطقی که دگرهویت‌های قومیمتعدد در تنش مداوم با یکدیگر به سر می‌برند، اهمیت بسیاری می‌یابد. منطقه قفقاز جنوبی یکی از این مناطق محسوب می‌شود که پس از استقلال به واسطه وجود گروه‌های قومی متخاصم به عنوان نمونه‌ای منحصر به فرد در مطالعه ساخت هویت ملی پساشوروی به شمار می‌آید. در این منطقه، جمهوری گرجستان نمونه‌ای ناکام در عرصه ساخت هویت ملی و ملت‌سازی به شمار می‌آید. در این راستا سؤال این مقاله چنین است که موانع اصلی در ساخت هویت ملی در گرجستان چه بوده و تأثیر این عوامل بر روند ملت‌سازی در این کشور به چه صورت بوده است؟ فرضیه مقاله نیز بدین صورت تبیین می‌گردد، تأثیر متقابل دو عامل عدم تمایل گروه‌های قومی متکثر در تعریف مشترک از خود به عنوان ملتی واحد و نیز عملکرد نخبگان گرجی در به حاشیه راندن اقلیت‌های قومی در فرایند ساخت هویت ملی- در کنارتأثیر میراث اتحاد جماهیر              شوروی- مهم‌ترین عوامل در عدم شکل‌گیری هویت ملی در گرجستان و متعاقب آن ناکامی        در فرایند ملت‌سازی در این کشور بوده است. روش مورد استفاده در این مقاله، روش        توصیفی- تحلیلی با استفاده از ابزار کتابخانه‌ای می‌باشد.}, keywords_fa = {ابزارگرایی,گرجستان,ملت‌سازی,هویت ملی و هویت‌های قومی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24331.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24331_46ca76353386a6ebacef23ba9e7b9c3c.pdf} } @article { author = {Rafi, Hossein and Bakhtiari Jami, Mohsen}, title = {Neo-mercantilist approach of Russia and China to the Central Asia energy}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {22}, number = {95}, pages = {33-64}, year = {2016}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The application of neo-mercantilist policies by the great powers indicates the ineffectiveness of mercantilist exploitation plans of the past century and the emergence of a new era of conflict and competition to establish a business balance and maximize the economic profits. The priority of controlling energy resources of “Central Asia”, has placed the domination policy over hydrocarbon resources at the center of the foreign policy of regional powers “Russia and China”, with the aim of convergence and consolidating their superior position in comparison to the rival power. Leaping for the economic development and at the same time, rising oil and gas prices in the world market, Russia's struggle in order to achieve the foreign exchange revenue, which is obtained from raw materials trade; China's reliance on vital arteries of oil and gas in order to sustain economic growth as well as design neo-mercantilist policies, have made the maximization of the resources’ control inevitable. Occurrence of economic and political crises in the relations between Russia and “European Union” (EU),as well as a reduction in prices, changed Russia's trade strategy in the oil and gas sector, which led to the increase of the volume of exports and commercial convergence with China to supply the foreign exchange revenue deficit. In this regard, due to the competition between the two great regional powers, the question is: Which component has intensified the compilation and implementation of neo-mercantilist commercial-economic policies in the region? The main hypothesis of this article is as follows: The use of rich oil and gas resources with the goals of earning foreign exchange revenues, continuing domestic economic growth, maintaining a balance in prices, coping the domination of rival over resources, have made the pursuit of neo-mercantilist policies in the region essential. The research method in this article is descriptive-analytical, citing on the Latin books and articles and reliable cyberspaces of the web sites.}, keywords = {Strategy,pipe line,geopolitics,neo-mercantilism and oil and gas}, title_fa = {رویکرد نئومرکانتیلیست روسیه و چین به انرژی آسیای مرکزی}, abstract_fa = {کاربرد سیاست‌های نئومرکانتیلیست از سوی قدرت‌های بزرگ دال بر ناکارآمدی طرح‌های مرکانتیلیست استثماری قرن گذشته و ظهور عصر جدیدی از کشمکش و رقابت برای برقراری تعادل تجاری و حداکثرسازی منافع اقتصادی است. اولویت کنترل منابع انرژی آسیای مرکزی سیاست سلطه بر منابع هیدروکربن آنرا در کانون سیاست خارجی قدرت‌های منطقه‌ای روسیه و چین با هدف همگرایی و تثبیت جایگاه برتر نسبت به قدرت رقیب قرار داده است. خیز برای توسعه اقتصادی و همزمان افزایش بهای نفت و گاز در بازار جهانی تکاپوی روسیه برای دستیابی به درآمد ارزی حاصل از تجارت مواد خام و اتکای چین بر شریان حیاتی نفت و گاز به منظور تداوم رشد اقتصادی، طراحی سیاست‌های نئومرکانتیلیست حداکثرسازی کنترل منابع را اجتناب ناپذیر ساخته است. وقوع بحران‌های اقتصادی و سیاسی در روابط روسیه و اتحادیه اروپا و کاهش قیمت استراتژی تجاری روسیه در بخش نفت و گاز را تغییر داد که به افزایش حجم صادرات و همگرایی تجاری با چین برای تامین کسری درآمد ارزی انجامید. در این میان با توجه به رقابت میان دو قدرت منطقه‌ای بزرگ سوال این است که کدام مولفه به تدوین و اجرای سیاست‌های تجاری- اقتصادی نئومرکانتیلیست در منطقه شدت بخشیده است؟ فرضیه اصلی مقاله این است که بهره برداری از منابع غنی نفت و گاز با اهداف کسب درآمد ارزی، تداوم رشد اقتصادی داخلی، حفظ موازنه و تعادل در قیمت‌ها، مقابله با سلطه رقیب بر منابع، پیگیری سیاست‌های نئومرکانتیلیست در منطقه را ضروری ساخته است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی با استناد به کتاب و مقالات لاتین و تارنما‌های معتبر فضای مجازی است.       }, keywords_fa = {استراتژی,خط لوله,ژئوپلیتیک,نئومرکانتیلیست و نفت و گاز}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24332.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24332_bcd17fd2606268ad3f7c97b82ca37ae3.pdf} } @article { author = {Karami, Jahangir and Keramatinia, Roqayeh}, title = {Russian foreign policy and Iran's nuclear program from the sanctions to the Nuclear Deal (JCPOA}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {22}, number = {95}, pages = {65-97}, year = {2016}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {“Iran nuclear deal” and the “P5+1” countries is of the important political events in the regional and even international levels, which can overshadow and affect Iran's relations with many governments. This event which in the context has been mentioned as "Joint Comprehensive Plan of Action” (JCPOA), is a «historical agreement», which has sparked the reaction of many countries, particularly great powers of the international system. Therefore, with consideration to the presence of Russia in Iran's nuclear program and its special role as one of the five permanent members of the “UN Security Council” on how to advance the case, this article studies the policies and orientations of Russia against “Iran Nuclear Deal” and the “P5 + 1” countries, and tries to discuss the practical dimensions of the foreign policy orientation of this country. The main question of this article is: What approach has Russia taken towards “Iran Nuclear deal” and how its orientation has been during the “post-Nuclear Deal” (Post-JCPOA) with respect to Iran? Also this hypothesis is raised that, meanwhile; Russia has a positive attitude towards “Nuclear Agreement ”in order to maintain its economic and political interests and status, both in Iran and the regional as well as international arenas, it has developed a bilateral and multilateral cooperation with Iran in various aspects with a pragmatic and cautious approach. To study the mentioned idea, first, the theoretical foundations related to foreign policy orientation of the governments and the Economic sanctions are discussed, and then Russia's policy towards "Nuclear Deal" and the factors affecting its formation will be analyzed. The method of research in this article is descriptive-analytical and it was written through using library resources and Cyberspace.}, keywords = {Iran,Russia,"Joint Comprehensive Plan of Action” (JCPOA),“Nuclear Deal”,sanction and foreign relations}, title_fa = {سیاست خارجی روسیه و پرونده هسته‌ای ایران: از تحریم تا برجام}, abstract_fa = {توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1از رویدادهای سیاسی مهم در سطوح منطقه‌ای و حتی بین‌المللی است که می‌تواند روابط ایران با بسیاری از دولت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. این رویداد که از آن در متن «برنامه جامع اقدام مشترک» یک «توافق تاریخی» یاد شده، واکنش بسیاری از کشورهای جهان به‌خصوص قدرت‌های بزرگ نظام بین‌الملل را برانگیخته است. بنابراین با توجه به حضور مستقیم روسیه در پرونده‌ هسته‌ای ایران و نقش ویژه‌ آن به عنوان یکی از 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در چگونگی پیشبرد این پرونده،این نوشتار به بررسی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های روسیه در قبال توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1، می‌پردازد و می‌کوشد تا ابعاد عملی جهت‌گیری سیاست خارجی این کشور را مورد بحث قرار دهد. پرسش اصلی این نوشتار آن است که روسیه چه رویکردی را نسبت به توافق هسته‌ای ایران اتخاذ کرده و جهت‌گیری این کشور در دوران پسابرجام در رابطه با ایران چگونه بوده است؟ و این فرضیه مطرح می‌شود که روسیه ضمن برخورد مثبت نسبت به توافق هسته‌ای به منظور حفظ جایگاه و منافع اقتصادی و سیاسی خود هم در ایران و هم در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی با رویکردی عملگرایانه و محتاطانه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با ایران را در ابعاد گوناگون توسعه داده است.برای بررسی ایده مذکور، نخست به مبانی نظری مرتبط با جهت‌گیری سیاست خارجی دولت‌ها و تحریم‌های اقتصادی و سپس به واکاوی سیاست‌های روسیه در قبال توافق هسته‌ای ایران و عوامل موثر بر شکل‌گیری آن می‌پردازیم، روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است و نگارش آن با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و فضای مجازی می‌باشد.      }, keywords_fa = {ایران,روسیه,توافق جامع هسته‌ای,برجام,تحریم و روابط خارجی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24333.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24333_93a260545fec93cdce2b2175b0974c66.pdf} } @article { author = {Kolaee, Elaheh and Eslami, Mohsen and Osouli, Ghasem}, title = {Russian security activism in the “South Caucasus”}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {22}, number = {95}, pages = {97-136}, year = {2016}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {According to Russia's membership in the “UN Security Council”, nuclear power, proximity and involvement in a wide arena of the world’s geography (Japan, China, Central Asia, the Middle East, the Black Sea, East Europe to the Baltic region), as well as the possibility of military support and reinforcement of different groups and governments; the influence of Russia’s remoteness and proximity in various parts of the world, especially in the “South Caucasus”, is still undeniable. A series of security and strategic interests (in relation to Armenia and Georgia), as well as economic interests (mainly relevant to Azerbaijan) have made “South Caucasus” important for Russia; thus, in expanding the relations, “Eurasia region” has been the priority of the country in all foreign policy documents until 2016. The main objective of this article is, to respond to this question: How Russia has turned into a security activist in the “South Caucasus”? The hypothesis, which is raised in response to this main question, is as follows: A series of strategic, security, military, economic and energy resources have turned Russia into a security activist in the South Caucasus. In this article, it is tried to answer to the main question through studying Russia’s foreign policy documents and then different approaches of the country; as well as studying its interests in various fields by a descriptive – explanatory method.}, keywords = {Russia,South Caucasus,Security,military,economic interests,Republic of Azerbaijan,Armenia and Georgia}, title_fa = {کنشگری امنیتی روسیه در قفقاز جنوبی}, abstract_fa = {       با توجه به عضویت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، قدرت هسته‌ای، هم‌جواری و درگیر بودن در عرصه گسترده‌ای از جغرافیای جهان (از ژاپن، چین، آسیای مرکزی، خاورمیانه، دریای سیاه، شرق اروپا، تا حوزه بالتیک) و نیز امکان حمایت و تقویت نظامی گروه‌ها و حکومت‌های مختلف، هنوز هم تاثیرگذاری دوری و نزدیکی روسیه در مناطق مختلف جهان به ویژه در حوزه قفقاز جنوبی غیرقابل انکار است. مجموعه‌ایی از منافع امنیتی و راهبردی (در ارتباط با ارمنستان و گرجستان)، اقتصادی (بیشتر در ارتباط با آذربایجان)، قفقاز جنوبی را برای روسیه مهم کرده است و به‌همین دلیل در تمامی اسناد سیاست خارجی این کشور تا سال 2016، منطقه اوراسیا در اولویت گسترش روابط این کشور قرار گرفته است. هدف اصلی این مقاله پاسخ به این سوال است، چگونه روسیه به یک کنشگر امنیتی در قفقاز جنوبی تبدیل شده است. فرضیه‌ای که در پاسخ به این سوال اصلی مطرح‌ می‌شود این است، مجموعه‌ای از منابع راهبردی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و انرژی روسیه را به یک کنشگر امنیتی در قفقاز جنوبی تبدیل کرده است. در این مقاله سعی می‌شود به روش توصیفی _ تبیینی به سوال اصلی پاسخ داده شود.}, keywords_fa = {روسیه,قفقاز جنوبی,منافع امنیتی,نظامی,اقتصادی,جمهوری آذربایجان,ارمنستان و گرجستان}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24334.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24334_d01f56bd4c075cb05f361b83078ccfc3.pdf} } @article { author = {Sheikh- al- Islami, Mohammad Hasan and Shiravand, Sarem}, title = {The impact of geopolitical code and visions on the management of the Russian Federation in Ukraine crisis}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {22}, number = {95}, pages = {137-171}, year = {2016}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The behavioral model of the great powers in crisis management is of the important issues worthy of research, as a result of the structural change of the international system and becoming complicated after the “Cold War”. In the security policy making in the post-historical world, Russia still emphasizes on two elements of historical and geopolitical mentality. For this reason, it defines geopolitical codes of the peripheral regions (nearby foreign regions), on the basis of its interests. Accordingly, in the regional and international levels, the behavioral model of this actor in crisis management in the geopolitical domain of Soviet Union of Russia is under the influence of these factors. Therefore, the main question of this article is: What kind of impact the requirements of the geopolitical vision and code of the “Soviet Union of Russia Federation” have had on the management of this actor in Ukraine crisis? The hypothesis of this article is as follows: With consideration to the importance of the geopolitical sphere of the Soviet Union of Russia to revive Russian power, as well as the prominent and vital status of Ukraine in the geopolitical vision and code of this actor, the “Russian Federation” has acted intelligently in the crisis management arena of Ukraine and has combined hard and soft means with each other. The writing method of this article is explanatory-analytical, and through using library resources; also the required data has been collected.}, keywords = {Geopolitical code and vision,crisis management,foreign policy of Ukraine and “Russian Federation”}, title_fa = {تاثیر کد و بینش ژئوپلیتیک بر مدیریت فدراسیون روسیه در بحران اوکراین}, abstract_fa = {الگویرفتاریقدرت‌هایبزرگدرمدیریتبحران‌هادراثرتغییرساختارنظامبین‌المللوپیچیدهشدنآنپسازجنگ سردازمسائلمهمدرخورپژوهشاست.روسیه در سیاست‌گذاری امنیتی خود در جهان پساتاریخی، همچنان بر دو عنصر ذهنیت تاریخی و ژئوپلیتیک تأکید دارد به‌همین دلیل کدهای ژئوپلیتیک مناطق پیرامونی (خارج نزدیک) را براساس منافع خود تعریف می‌کند، بر این اساس، الگوی رفتاری این بازیگر در مدیریت بحران‌ها در حوزه ژئوپلیتیک اتحاد جماهیر شوروی تحت تاثیر همین عوامل در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشد. از این رو، سوال اصلی مقاله این است که اقتضائات کد و بینش ژئوپلیتیک فدراسیون روسیه چه تاثیری بر مدیریت این بازیگر در بحران اوکراین داشته است؟فرضیه مقاله عبارت است از اینکه، نظر به اهمیت حوزه ژئوپلیتیک اتحاد جاهیر شوروی برای  قدرت روسیه و همچنین جایگاه برجسته و حیاتی اوکراین در کد و بینش ژئوپلیتیک این بازیگر، فدراسیون روسیه در عرصه مدیریت بحران اوکراین به صورت هوشمند عمل نموده و ابزارهای سخت و نرم را با هم ترکیب نموده است. روش نگارش مقاله به‌صورت تبیینی- تحلیلی می‌باشد و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اطلاعات لازم جمع‌آوری شده است.}, keywords_fa = {کد و بینش ژئوپلیتیک,مدیریت بحران,سیاست خارجی فدراسیون روسیه و اوکراین}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24335.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24335_1df4ae8087272a77b3a45b2cabe1931f.pdf} } @article { author = {Niknami, Roxana and Etesami, masoud}, title = {Pathology of the EU-Georgia cooperation regime in the form of "Partnership and Cooperation agreement"}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {22}, number = {95}, pages = {173-206}, year = {2016}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {“South Caucasus” has always been part of the most challenging regions of the world and it is considered very crucial for Europe to maintain its security.“Eastern Partnership Plan” (EAP), which is part of neighborhood policy of EU (European Union) started in the country a short time after the war between Georgia and Russia in 2008, in fact, it was interpreted as the Europe’s response to Russia's military action. In the framework of the neighborhood policy of Europe, Georgia and Europe signed a “Partnership and Cooperation Agreement”, which is the most advanced mechanism of European cooperation. “Partnership and Cooperation Agreement” (PCA) between Georgia and Europe is a benchmark for the cooperation between Europe and Georgia, and it has had great achievements for both parties so far. Practically, signing “Partnership and Cooperation Agreement” has had certain impacts. The most important achievements have been the reform of the judiciary structure as well as the reform of the governmental institutions, human rights, economic cooperation, protection of the environment and the cultural sector. In this regard, the authors discuss the questions of the article as follows: Whether Georgia is well prepared to start extensive cooperation with “European Union” (EU)? What kind of impacts does creating a regime of cooperation in the framework of the “Eastern Partnership Plan” leave, on the political economy of the country? On which aspects is this policy more successful? Is there any possibility of further developments? This   hypothesis is raised in response to these questions that creating a regime of cooperation between “European Union” (EU) and Georgia has two political and economic dimensions, in national and regional levels. The method used in this article, is descriptive-analytical method, through using the library tools.}, keywords = {“Eastern Partnership and Cooperation”,European Union (EU),Georgia,“Partnership and Cooperation Agreement” and “Free Trade Agreement”}, title_fa = {آسیب شناسی رژیم همکاری اتحادیه اروپا- گرجستان در قالب "موافقت نامه همکاری"}, abstract_fa = {جنوب قفقاز همواره جزئی از پرچالش‌ترین مناطق جهان بوده است و حفظ امنیت آن برای اروپا بسیار مهم قلمداد می‌شود. طرح مشارکت شرقی که قسمتی از سیاست همسایگی اتحادیه اروپا محسوب می‌گردد، اندک زمانی پس از جنگ گرجستان و روسیه در سال 2008 در آن کشور آغاز شد و در حقیقت به مثابه پاسخ اروپا به کنش نظامی روسیه تعبیر شد. در قالب سیاست همسایگی اروپا، گرجستان و اتحادیه اروپا موافقت‌نامه همکاری را امضا کردند که  پیشرفته‌ترین سازوکار همکاری اروپایی محسوب می‌شود. موافقت‌نامه همکاری میان گرجستان و اتحادیه اروپا، معیاری برای همکاری‌های اروپا و گرجستان است. به صورت عملی، امضای موافقت‌نامه همکاری آثار مشخصی داشته است. مهم‍ترین دستاوردهای آن اصلاح ساختار قضایی، اصلاح نهادهای دولتی، حقوق بشر، همکاری‌های اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و بخش فرهنگ بوده است. در همین راستا، مولفین سوالات مقاله را چنین مطرح می‌کنند که آیا گرجستان برای آغاز همکاری‌های گسترده با اتحادیه اروپا آمادگی لازم را دارد؟ ایجاد رژیم همکاری در قالب طرح مشارکت شرقی چه تاثیراتی بر اقتصاد سیاسی این کشور بر جای می‌گذارد؟ این سیاست در کدام جنبه‌ها بیشتر موفقیت‌آمیز است؟ و آیا امکان پیشرفت‌های بیشتر وجود دارد؟ در پاسخ به این سوالات این فرضیه مطرح می شود که ایجاد رژیم همکاری میان اتحادیه اروپا و گرجستان دارای دو بعد سیاسی و اقتصادی در سطوح ملی و منطقه‌ای است. روش مورد استفاده در این مقاله، روش  توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و فضای مجازی می‌باشد.  }, keywords_fa = {مشارکت شرقی,اتحادیه اروپا,گرجستان,موافقتنامه همکاری و موافقتنامه تجارت آزاد}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24336.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24336_e4b4b28c58b3a2a7b89302a68ec54a7a.pdf} }