@article { author = {Adami, Ali and Ainehvand, Hasan}, title = {Russia and China’s Counter measures against US in Eurasia}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {24}, number = {102}, pages = {1-33}, year = {2018}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Many of Scholars of International Relations believe that the twenty first century should be entitled as Eurasia Century, since maritime and land dominance over this region, could change the future of power equations in the structure of international system. Eminent geostrategic situation as well as abundant natural resources, is the driving force for transregional countries´ attempt to influence in the region. The United States is one of the countries that follows the expansion of its multilateral influence in Eurasia. In the frameworks of expansionism and interventionism concepts, the United States allows itself to interfere in a region thousands of miles away. From the prism of American strategists, through an anti’ hegemonic alliance against US, China as Russia, can prevent the implementation of American provision for the international order. During more than last two decades, China and Russia have used their potentialities in order to make a strategic alliance; to configure a balance – oriented order; and to prevent the intervening of transregional powers. Although both countries have a common theoretical vision towards the United States’ hegemony, the mentioned alliance has not still implemented.  Against this background, the following question is aroused: Why a strategic alliance is not configured between China and Russia, considering their common strategic goals? What restrictions and considerations are the obstacles to the implementation of the mentioned alliance? In order to answer the questions mentioned above, the hypothesis is that Russia and China’s different historical looks towards Eurasia, as well as the nature of their bilateral relation with the United States and their different relation backgrounds, lead to different priorities of national interests are among the main reasons of non-implementation of an anti – hegemonic alliance against the Unites States.}, keywords = {hegemon,anti – hegemon,regional geopolitics,Eurasia,Shanghai Cooperation Organization,Russia and china}, title_fa = {چگونگی تقابل روسیه و چین با آمریکا در اوراسیا}, abstract_fa = {به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان روابط‌بین الملل، قرن بیست و یکم را باید قرن اوراسیا دانست که تسلط بحری و بری بر آن می­تواند آینده چینش قدرت در ساختار نظام بین‌الملل را تغییر دهد. ضرورت برخورداری از موقعیت سوق الجیشی بکر و وجود منابع مادی فراوان برای تبدیل شدن هر کشوری به یک قدرت جهانی باعث گردیده است تا بسیاری از کشورها با هر میزان قدرت در پی افزایش چیرگی و نفوذ خود در این منطقه باشند. ایالات متحده آمریکا از جمله این کشورها است که می­کوشد تحکم همه جانبه خود را در این منطقه افزایش دهد. آمریکا با تکیه بر اصول "توسعه طلبی" و "مداخله‌گرایی" این اجازه را به خود داده است تا در منطقه­ای حضور یابد که هزاران کیلومتر دورتر از خاک آن است. اما از منظر استراتژیست­های آمریکایی دو کشور چین و روسیه به‌عنوان دو ابرچالش جهانی می­توانند با ایجاد یک اتحاد استراتژیک ضد هژمونی آمریکا، مانع تحقق نظم جهانی مورد نظر این کشور شوند. این دو قدرت در دو دهه اخیر توانمندی­های خود را در منطقه اوراسیا در راستا ایجاد اتحاد استراتژیک، شکل دهی به نظم موازنه ­محور و جلوگیری از مداخله قدرت خارجی در امور این منطقه به کار گرفته­اند. اما این اتحاد به­رغم نگاه مشترک هر دو طرف در حوزه نظری، درباره هژمونی آمریکا در حوزه عمل تاکنون محقق نشده­است. شرایط پیش‌گفته این پرسش را به وجود می­آورد که چرا با وجود شکل­گیری هدف مشترک (مقابله با هژمون) میان روسیه و چین در عرصه عمل اتحاد ضد هژمونیک میان دو کشور شکل نگرفته است؟ در واقع چه محدودیت­ها و ملاحظاتی مانع تحقق عملی ایجاد اتحاد ضد هژمون دو کشور در اوراسیا گردیده است؟ به منظور پاسخ به پرسش­های یاد شده این فرضیه مطرح می­شود که مسائلی چون تفاوت نگاه تاریخی روسیه و چین به منطقه، ماهیت روابط دوجانبه آنان با آمریکا و پیشینه متفاوت روابط با آن، اولویت­های متفاوت منافع ملی در کنار تفاوت جایگاه قدرت هر دو بازیگر از جمله دلایل عدم تحقق عملی نظریه اتحاد ضد هژمون می­باشد.  }, keywords_fa = {هژمون و ضد هژمون,ژئوپلیتیک منطقه‌ای,اوراسیا,سازمان همکاری شانگهای,روسیه و چین}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32882.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32882_824a68badb2484bf7e98d578b3a17cb3.pdf} } @article { author = {Pishgahifard, Zahra and Shiravand, Sarem}, title = {The Impact of Cultural Factors on Geopolitical Codes in Ukraine}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {24}, number = {102}, pages = {35-57}, year = {2018}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  Strategic culture is the consequence of historical experiences. Since these experiences are different in each country, therefore different states have different strategic cultures. The other fact is that there is a deep relationship among strategic culture, strategic behavior and geopolitical codes. Ukraine also has its certain strategic culture against its historical experiences, political strategy and geography. In order to explain and understand strategic decisions and geopolitical codes in Ukraine, adequate attention should be paid to structural circumstances and causes of international politics, as well as rules, intentions and goals and their background. The main question of the present article is about the impact of strategic culture on geopolitical codes of Ukraine’s foreign policy? Ukraine’s strategic culture includes vulnerable social structure, ethnic – linguistic gap, as well as geopolitical and geostrategic features such as Atlanticism accompanied by an attempt to get free from Russian dominance, being the subject of rivalry between Russia and European Union, geo-economic dependence. These features have a deep impact on Ukraine’s strategic decision making and behavioral model in foreign policy arena and international environment, preventing the provision of geopolitical codes that lead to its foreign policy interests. Bearing in mind that strategic culture paves the ground for understanding geopolitical codes for each actor, the necessity of understanding Ukraine’s strategic culture, also becomes understandable. The authors use analytical – explanatory method to find the answer for the literature’s question. }, keywords = {strategic culture,geopolitical code,foreign policy,Ukraine}, title_fa = {‌تاثیر مولفه های فرهنگ استراتژیک بر کدهای ژئوپلیتیک اوکراین}, abstract_fa = {فرهنگ استراتژیک برآیند تجارب تاریخی است. از سوی دیگر از آنجایی که این تجارب در میان دولت­ها متفاوت هستند، دولت­های مختلف، فرهنگ­های استراتژیک مختلفی را دارا هستند و در عین حال میان فرهنگ استراتژیک، رفتار استراتژیک و کد ژئوپلیتیک یک رابطه عمیق وجود دارد.کشور اوکراین نیز با توجه به تجارب تاریخی، فرهنگ سیاسی و جغرافیای خود دارای فرهنگ استراتژیک خاص خود می باشد. لذا برای توضیحو ادراکتصمیم­گیری استراتژیک و انتخاب کدهای ژئوپلیتیک در این کشور ضمن توجه به شرایط ساختاری و علی سیاست­های بین‌المللی بر چگونگی شرایط این بازیگر باید به عواملی همچون قوانین، مقاصد و اهداف، متن و زمینهای که در آن قرار دارد توجه کافی داشت. در این مقاله سوال اصلی این است که مولفه­های  فرهنگ استراتژیک بر کدژئوپلیتیک سیاست خارجی اوکراین چه تاثیری داشته است؟ فرضیه مقاله عبارت است از اینکه که فرهنگ استراتژیک اوکراین متشکل از مولفه­هایی همچون ساختار اجتماعی شکننده و شکاف قومی- زبانی، ویژگی­های ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و آتلانتیک گرایی و تلاش برای رهایی از سلطه روس‌ها، محل رقابت روسیه و اتحادیه اروپا برای کسب قدرت ساختاری، وابستگی ژئواکونومیک وساختار اجتماعی شکننده و شکاف قومی- زبانی بر روی ساختارتصمیم­گیری استراتژیک و الگوی رفتاری این بازیگر در عرصه سیاست خارجی و محیط بین­المللی تاثیر عمیقی داشته است و عملا مانع اتخاذ کدهای ژئوپلیتیک که تعیین کننده منافع این کشور در عرصه سیاست خارجی شده است. باید توجه نمود که فرهنگ استراتژیک، زمینه مورد نیاز جهت ادراک کدهای ژئوپلیتیک بازیگران را مهیا می­نماید و در این میان مولفه­های فرهنگ استراژیک اوکراین این ادراک زمینه­مند را امکان­پذیر می نماید.  روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است.  }, keywords_fa = {فرهنگ استراتژیک,کد ژئوپلیتیک,‌ سیاست خارجی و‌ اوکراین}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32883.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32883_3a84c65da878cb38b73bdd42a306aba8.pdf} } @article { author = {Khansarifard, Fahimeh and Basiri, Mohammad Ali and Yazdani, Enayatollah}, title = {Ethnic Bargaining and Exploring Separatism in South Caucasus}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {24}, number = {102}, pages = {60-97}, year = {2018}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {South Caucasus is one of the most important regions in studying separatism phenomenon. The significant factor in scrutinizing separatism movements in South Caucasus is that although there have been many separatism inclinations during post – soviet years, but not all of them have been successful and from this perspective, there are significant differences among them. In order to scrutinize the causes of the mentioned issue, the theory of ethnic bargaining is used to assess separatism in the framework of reciprocal relations of ethnic groups, host state and lobby state and the access of ethnic groups to bargaining instruments. Therefore the present article addresses the following question: Why some of ethnic groups have been more successful in gaining political independence? What have been the causes of success or failure of the ethnic groups in their separatism process? In order to answer the above – mentioned question, the following hypothesis is delivered: The more ethnic groups possess instruments for bargaining with the central government, the more assets they gain, the more radicalized become their requirements. Possessing two important factors and territorial containment and foreign protection, the ethnic groups would lead towards separatism even using violence. Using explanatory – analyzing method and referring to library and governmental and international documentary resources, the authors attempt to provide the hypothetical answer to the mentioned question.}, keywords = {separatism,ethnic bargaining,Lobby State,South Caucasus,territorial containment}, title_fa = {چانه‌زنی قومی و تبیین جدایی‌طلبی در قفقاز جنوبی}, abstract_fa = {منطقه قفقار جنوبی یکی از حوزه‌های مهم در بررسی پدیده جدایی‌طلبی می‌باشد. اما فارغ از علل و زمینه‌های بروز جدایی‌طلبی، آنچه در بررسی جنبش‌های جدایی‌طلبانه در قفقاز جنوبی حائز اهمیت است این می‌باشد که به‌رغم این‌که بسیاری از گروه‌های قومی این منطقه در سال‌های پساشوروی دارای تمایلات جدایی‌طلبانه بوده‌اند؛ اما همه به یک میزان در این راستا موفق نبوده‌‌اند و تفاوت‌های معناداری از این منظر در میان آنها وجود دارد. در بررسی علل این امر، نظریه چانه‌زنی قومی که جدایی‌طلبی را بر مبنای روابط متقابل میان سه بازیگر گروه‌های قومی، دولت میزبان و دولت حامی و نیز وجود ابزارهای چانه‌زنی در دست گروه‌های قومی مورد ارزیابی قرار می‌دهد به نظر چارچوب نظری مناسبی می‌باشد. بنابراین، سؤال اصلی این مقاله این است که چرا برخی از گروه‌های قومی در پیگیری مطالبات جدایی‌طلبانه و کسب استقلال سیاسی موفق‌تر از سایرین بوده‌اند؟ در واقع چه عواملی منجر به موفقیت و یا عدم موفقیت گروه‌های قومی در عرصه جدایی‌طلبی می‌شوند؟ در مقام پاسخ به سؤالات فوق و به عنوان فرضیه مقاله باید گفت که هر چه ابزارهای بیشتری برای چانه‌زنی با دولت مرکزی در اختیار گروه‌های قومی باشد در عین حال که منجر به کسب امتیازات بیشتر از مرکز می‌شود، باعث می‌شود تا این گروه‌ها بیشتر به سمت رادیکالیزه کردن تقاضاهای خود از دولت مرکزی حرکت ‌کنند؛ به حدی‌که در اختیار داشتن دو عامل مهم کنترل سرزمینی و بهره‌مندی از حمایت خارجی- به عنوان دو ابزار مؤثر چانه‌زنی- می‌تواند گروه‌های قومی را به سمت جدایی‌طلبی حتی با استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز سوق دهد. در این مقاله تلاش شده تا با رویکرد توصیفی-تحلیلی و بهره‌مندی از ابزار کتابخانه‌ای و آمار و اسناد نهادهای دولتی و بین‌المللی، فرضیه فوق در ارتباط با جنبش‌های جدایی‌طلبانه در قفقاز جنوبی مورد آزمون قرار گیرد.}, keywords_fa = {جدایی‌طلبی,چانه‌زنی قومی,دولت حامی,قفقاز جنوبی و کنترل سرزمینی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32884.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32884_aaf7ae8de62dd62b6f9387ab00d2df60.pdf} } @article { author = {Kheiri, Mostafa}, title = {Russia and Kharabakh Dispute}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {24}, number = {102}, pages = {97-123}, year = {2018}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {   In the framework of geopolitical rivalries between Russian and West, Kremlin has defined it’s near abroad in the area of its strategic and vital interests. It has also used the region’s unsolved territorial disputes such as Kharabakh crisis as an instrument for stabilizing its influence in the Republics of USSR. Meanwhile the Kharabakh crisis as the most serious security issue in South Caucasus has lasted for more than two decades and the study of regional developments indicates a situation of neither war nor peace. Even the possibility of re-strengthening the dispute is still remained. Against this backdrop, the present article attempts to answer the following question: What opportunities and challenges would the strengthening of Kharabakh crisis bring along for Kremlin?  From one hand, insecurity in energy transit routes from Caspian Sea to western markets establishment of Russian forces in Kharabakh in the framework of peacekeeping operations are among the most important opportunities for Kremlin. From the other hand, the possibility of a conflict with Turkey, as Azerbaijan’s alliance, as well as West’s influence in Caucasus are among the most important challenges for Russia. Using explanatory – analytical method and geopolitics theory, the author tries to scrutinize the possibility of mentioned challenges and opportunities.  }, keywords = {Kharabakh dispute,Russia,Azerbaijan Republic,Armenia Republic}, title_fa = {روسیه و مناقشه قره باغ}, abstract_fa = {در چارچوب رقابت­های ژئوپلیتیک موجود میان روسیه و غرب، کرملین مناطق خارج نزدیک را در حوزه منافع استراتژیک و حیاتی خود تعریف نموده و از مناقشات سرزمینی حل نشده موجود در این مناطق نظیر بحران قره­باغ  به­عنوان ابزاری برای تثبیت نفوذ خود در جمهوری­های جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی بهره برده است. در این بین مناقشه قره­باغ به­عنوان جدی­ترین مشکل امنیتی قفقاز جنوبی بیش از دو دهه است که تداوم داشته است و مطالعه پویش­های منطقه­ای بر شکنندگی وضعیت نه صلح نه جنگ حاکم و احتمال تشدید دوباره مناقشه اشاره دارد. مناقشه­ای که ظرفیت تبدیل شدن به جنگی تمام عیار میان طرف‌های درگیر را دارد. با توجه به مطالب مذکور، نوشتار حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال اصلی است که تشدید مناقشه قره‌باغ چه فرصت­ها و چالش­هایی برای کرملین می­تواند در پی داشته باشد؟ ایجاد ناامنی در مسیر­های صادراتی انرژی از دریای خزر به سوی بازارهای غربی و استقرار نیروهای روسیه در منطقه قره­باغ و در چارچوب نیروهای حافظ صلح را می­توان مهم‌ترین فرصت پیش­ روی کرملین دانست. در مقابل احتمال درگیر شدن با ترکیه به­عنوان متحد جمهوری آذربایجان و تقویت نفوذ غرب در قفقاز در سایه تشدید بحران چالش­های احتمالی متوجه روسیه خواهند بود. در این مقاله تلاش شده است به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از چارچوب نظری ژئوپلیتیک،  احتمال تشدید مناقشه قره­باغ  و چالش­ها و فرصت­های متوجه روسیه  مورد بررسی قرار گیرند.        }, keywords_fa = {مناقشه قره‌باغ,روسیه,جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32885.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32885_73f63d47c5937c73eeb213f89b28262e.pdf} } @article { author = {Shirzadi, Marzieh and Haghshenas, Mohammad Javad}, title = {Water Management in Azerbaijan Republic}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {24}, number = {102}, pages = {125-155}, year = {2018}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Azerbaijan´s water challenges and threats, highlights the necessity of paying attention to water management. The present article addresses the following question: what are the serious obstacles for the implementation of water management in the Republic of Azerbaijan? This question is formulated against the backdrop of the following given: water crisis in republic of Azerbaijan is rooted in the shortage of economic water rather than tangible water. The hypothesis is that reemphasis on the role of government, lack of attention to the system of water co-management, lack of integrated management of water resources based on watershed divisions as well as inappropriate water infrastructures are the four main obstacles. In order to compensate the existing shortcomings, the Republic of Azerbaijan has chosen the approach of partnership with international institutions especially European Union, and is less dependent on its own scholars and scientific researches. Using explanatory – analytical research method and documentary methodology, the authors try to tell why the research findings provide an answer to the research question.  }, keywords = {Azerbaijan Republic,water management,integrated management of water resources,watershed management,and public participation}, title_fa = {مدیریت آب در جمهوری آذربایجان}, abstract_fa = {چالش‏ها و تهدیدهای آبی پیش‌رو جمهوری آذربایجان، ضرورت توجه بیشتر به مدیریت مطلوب آب در این کشور را آشکار می‏سازد. محور اساسی مقاله حاضر نیز پاسخ به این پرسش است که «عمده موانع پیش‌روی تحقق مدیریت مطلوب آب در جمهوری آذربایجان چیست؟» این پرسش مبتنی بر این مفروضه است که بحران آب در جمهوری آذربایجان بیش از آنکه به کمبود آب فیزیکی مربوط باشد در کمبود آب اقتصادی ریشه دارد که ناشی از عدم مدیریت صحیح تولید و تخصیص آب در این کشور است. فرضیه‏ای که در این مقاله به آزمون گذاشته شده این است که «تأکید بیش از حد بر نقش دولت، کم‏توجهی به نظام مدیریت مشارکتی آب، عدم مدیریت یکپارچه منابع آب مبتنی بر تقسیم‏بندی حوضه‏های آبریز و زیرساخت‏های نامناسب آبی، چهار مانع اصلی تحقق مدیریت مطلوب آب در جمهوری آذربایجان به‎شمار می‏آیند.» مقاله حاضر از نوع       توصیفی-تحلیلی بوده و از روش‎شناسی اسنادی و نقلی بهره برده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‏آوری شده نیز به شیوه علی (پس رویدادی) بوده که طی آن پژوهشگران، عدم‌تحقق مدیریت مطلوب آب در جمهوری آذربایجان را به‏مثابه معلول (متغیر وابسته) مورد بررسی قرار داده و با مراجعه به گذشته به کشف علت (متغیر مستقل) پرداخته‏اند. یافته‏های مقاله نیز ضمن تأیید فرضیه مقاله، مؤید این واقعیت است که جمهوری آذربایجان برای جبران این کاستی‏ها، راه مشارکت با نهادهای بین‏المللی و به‏ویژه اتحادیه اروپا را در پیش گرفته و کمتر بر پژوهش‏های علمی و نخبگان فنی داخلی تمرکز داشته است؛ روندی که کمتر با معیارهای مدیریت مطلوب آب هم‏خوانی دارد.}, keywords_fa = {جمهوری آذربایجان,مدیریت آب,مدیریت یکپارچه منابع آب,مدیریت مبتنی بر حوضه ‏های آبریز و مشارکت مردمی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32886.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32886_f5d0af8618436aba4be6b0ac895f55d5.pdf} } @article { author = {Karamzadi, Moslem}, title = {Water and Sustainable Development in Central Asia}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {24}, number = {102}, pages = {155-184}, year = {2018}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Water has a vital role in all aspects of human life. It is used for developing all areas including agriculture, industry, and human development. Potable water resources are very rare and unevenly distributed. The importance of water resources management is more highlighted in drylands or semi-arid lands. Central Asia is one of the drylands that the water shortage has impacted on its agriculture. The present article addresses the following question: Does correct and appropriate consume of water lead to sustainable development in Central Asia? The water shortage and uneven distribution of water resources, region’s economically dependence on agriculture and the vital role of water for development, as well as lack of intergovernmental cooperation for water resources management, are the main obstacles for the implementation of development, sustainable development and creation of opportunities for future generations. Using explanatory – analyzing method and referring to library and governmental and international documentary resources, the authors attempt to provide the hypothetical answer to the mentioned question.}, keywords = {Central Asia,resource sustainability,development,Sustainable development,water resources}, title_fa = {آب و توسعه پایدار در آسیای مرکزی}, abstract_fa = {آب در همه ابعاد زندگی انسان نقش حیاتی دارد و برای توسعه در بخش‌های کشاورزی، صنعت و توسعه انسانی ضروری است. آب قابل استفاده انسان منبع کمیابی است که توزیع ناموزونی دارد و در بسیاری نقاط جهان، مانند مناطق خشک و نیمه‌خشک فشار آب و کمبود آن بسیار برجسته و مدیریت منابع یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها است. منطقه آسیای مرکزی یکی از این مناطق است و افزون بر خشکی، ساختار کشاورزی آن را به شدت نسبت به کاهش منابع آبی یا اختلال در دسترسی به آن آسیب‌پذیر نموده است. سوال اصلی مقاله این می‌باشد که با توجه به نقش حیاتی آب در منطقه آسیای مرکزی، آیا استفاده از منابع آب صحیح و بهینه‌ به گونه‌ای است که توسعه‌پایدار را محقق نماید؟ در این راستا، فرضیه مقاله این است که با وجود کمیابی و توزیع نابرابر منابع آب، وابستگی اقتصاد منطقه به کشاورزی و نقش بسیار حیاتی آب در تحقق توسعه؛ استفاده ناصحیح، مدیریت نامناسب و نبود همکاری‌های بین دولتی در زمینه مدیریت منابع آب مشترک موانعی در تحقق توسعه منطقه ایجاد کرده و توسعه‌پایدار و فرصت‌های بهروزی نسل‌های آینده را به خطر انداخته است. براساس یافته‌ها باید گفت؛ امروزه چالش‌های توسعه‌پایدار در منطقه به نقاط حساسی رسیده و کمبود، هدر رفت و آلودگی منابع آب بهره‌برداری ناکارآمد و بی‌توجهی به پایداری منابع، موجب عدم دسترسی مناسب به آب برای مصارف گوناگون شده و به یکی از مهم‌ترین موانع رشد و در نهایت توسعه‌پایدار در منطقه تبدیل شده است. برای بررسی موضوع از منابع کتابخانه‌ای و آمار و گزارش‌های سازمان‌های ملی و بین‌المللی استفاده شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده، توصیفی– تحلیلی می‌باشد.  }, keywords_fa = {آسیای مرکزی,پایداری منابع,توسعه,توسعه‌پایدار و منابع آب}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32887.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_32887_4da71807db89af94e98513307fb6faaa.pdf} }