@article { author = {Zahrani, Mostafa and Faraji Lohehsara, Teimoor and Tajari, Saeed}, title = {Iran-Turkmenistan-Kazakhstan Railway Function to Integration in the Central Asia}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {21}, number = {89}, pages = {93-123}, year = {2016}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Using existing capacity and development of complete relationship with central Asia countries is one of the main goals in Iran relations as in regional policies of Islamic Republic of Iran, the development of relations with these countries if of great importance in recent years. This aim is also emphasized with establish and exploitation of East Railway of Caspian Sea or Iran-Turkmenistan-Kazakhstan Railway. The present study attempts to conduct a study by Descriptive-Analytic and library method in terms of Integration and functionalism theories and considers also the impact of Iran-Turkmenistan-Kazakhstan Railway on regional cooperation development in central Asia. Indeed, with the great importance of regional relations for Islamic Republic of Iran, we attempt to answer this main question that how can eastern Railway of Caspian Sea be effective on Integration of Iran with central Asia countries? Our answer to this question as using Iran-Turkmenistan-Kazakhstan Railway is a great step in development of the Iran relationship with central Asia countries. If parties attempt to improve infrastructures and increase load and passenger movement of this important corridor, it is a turning point regarding the regional Integration process of Islamic Republic of Iran with central Asia countries.}, keywords = {East Railway of Caspian Sea,Regional Integration,Central Asia and Economic relations}, title_fa = {جایگاه راه آهن شرق دریای خزر در همگرایی منطقه ای ایران با آسیای مرکزی}, abstract_fa = {استفاده از ظرفیت ها و بسترهای موجود و توسعه همکاری و مناسبات همه جانبه با کشورهای آسیای مرکزی همواره یکی از دغدغه های اصلی در تعاملات من طقه ای ایران بوده است . به گونه ای که در سیاست گذاری های کلان جمهوری اسلامی به ویژه در سال های اخیر، توسعه مناسبات با این کشورها اهمیت فراوانی یافته است . این مهم با طراحی و بهره برداری از راه آهن شرق دریای خزر یا همان راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان نمود قابل توجهی پیداکرده است. لذا، در مقاله حاضر تلاش خواهد شد تا به روش توصیفی - تحلیلی - کتابخانه ای و در قالب نظریات همگرایی و کارکرد گرایی، ابعاد اثر گذاری راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان بر توسعه همکاری های منطقه ای در آسیای مرکزی موردتوجه قرار گیرد . درواقع با عنایت به اهمیت فراوان مناسبات منطقه ای برای جمهوری اسلامی ایران، دنبال پاسخ گویی به این پرسش اساسی هستیم که راه آهن شرق دریای خزر چگونه می تواند در همگرایی ایران با کشورهای آسیای مرکزی اثرگذار باشد؟ پاسخ موقت به این سؤال، آن است که بهره برداری از را ه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان یک گام بسیار مهم و قابل توجه در گسترش مناسبات ایران با کشورهای آسیای مرکزی بوده و در صورت جدیت طرفین در تقویت زیرساخت ها و افزایش توان جاب ه جایی بار و مسافر این کریدور خیلی مهم، می توان آن را نقطه عطفی بر فرایند همگرایی منط قه ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای مرکزی در نظر گرفت.}, keywords_fa = {راه آهن شرق دریای خزر,همگرایی منطقه ای,ایران,آسیای مرکزی و مناسبات اقتصادی}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_19760.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_19760_55adc3025e55cc749a40d28da4b9e6a5.pdf} }