@article { author = {Dehshiri, MohammadReza and Taheri, Mehdi}, title = {Educational Diplomacy of the Islamic Republic of Iran in Central Asia}, journal = {‍Central Asia and The Caucasus Journal}, volume = {22}, number = {94}, pages = {1-42}, year = {2016}, publisher = {The Ministry of foreign Affairs of Islamic Republic of Iran}, issn = {2322-3766}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Using educational capabilities, especially in the higher educational domain to develop mutual understanding and make appositive image of a country is called educational diplomacy which is considered under cultural diplomacy. Nowadays, many countries employing university communication channel try to increase their soft power. Educational exchange and establishing university branches in different parts of the world, in particular, those which have common cultural domains, enable countries to increase their impacts through interacting with elites and university educated people. Academics as the most effective part in building the future of a country have a significant influence on cultural understanding and harmony between nations. In this regard, one of the important areas having a common cultural identity with the Islamic Republic of Iran is Central Asia region. This paper seeks to answer the question of how Iran could exploit its academic capabilities in Central Asia. The authors of the present paper believe that the Islamic Republic of Iran exploiting cultural capabilities, Persian language, common history of civilization, higher educational capabilities especially in academic exchange can make a positive image of it and promote its educational diplomacy in Central Asia Region}, keywords = {Educational Diplomacy,Higher Education,Central Asia,Cultural Commonalities,Constructivism and Soft Power}, title_fa = {دیپلماسی آموزشی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی}, abstract_fa = {بهره گیری از ظرفیت‌های آموزشی  به ویژه در حوزه آموزش عالی در جهت بسط تفاهم و درک مشترک و تصویر سازی مثبت از کشور را می‌توان دیپلماسی آموزشی نامید که خود یکی از ارکان دیپلماسی فرهنگی قلمداد می‌گردد. امروزه بسیاری از کشورها با استفاده از کانال ارتباطی دانشگاهی در صدد افزایش قدرت نرم خود برآمده‌اند. مبادلات آموزشی و ایجاد شعب دانشگاهی در نقاط مختلف جهان به ویژه در کشورهایی که زمینه‌های فرهنگی مشترک وجود دارد این امکان را به کشورها می‌دهد تا از طریق تعامل با نخبگان و تحصیلکردگان میزان تاثیرگذاری خود را گسترش دهند. قشر دانشگاهی به عنوان مهم‌ترین قشر موثر در ساخت آینده یک کشور، تاثیر به‌سزایی در تفاهم و همسویی فرهنگی میان ملت‌ها خواهد گذاشت. در همین راستا یکی از مناطق مهمی که زمینه‌های هویت فرهنگی مشترک فراوانی با جمهوری اسلامی ایران دارد، منطقه آسیای مرکزی است. این نوشتار در صدد پاسخ به این پرسش است که جمهوری اسلامی ایران چگونه می‌تواند از ظرفیت‌های آکادمیک خود در منطقه آسیای مرکزی بهره برداری نماید؟ نظر نویسندگان آن است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، زبان فارسی، پیشینه مشترک تمدنی و توان آموزش عالی کشور به ویژه در عرصه تبادلات دانشگاهی نسبت به برسازی تصویری مثبت از خود اقدام کند و دیپلماسی آموزشی خود را در منطقه آسیای مرکزی ارتقا دهد.  }, keywords_fa = {دیپلماسی آموزشی,آموزش عالی,آسیای مرکزی,اشتراکات فرهنگی,سازه انگاری و قدرت نرم}, url = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24260.html}, eprint = {http://ca.ipisjournals.ir/article_24260_35cc3ad0885d48b16ac3dfab34f7c764.pdf} }