per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-06-01
19
81
1
28
10440
Research Paper
سازمان همکاری شانگهای و تهدیدات امنیتی مشترک در آسیای مرکزی
The Shanghai Cooperation Organization and the Common
Security Threats in Central Asia
سازمان همکاری شانگهای که در حال حاضر به عنوان مهمترین گروهبندی چندجانبه و فراملی در حوزه اوراسیای مرکزی شناخته میشود، از ابتدای تأسیس تاکنون، همواره از جنبههای گوناگون مورد توجه بوده است؛ اما در مورد ماهیت واقعی و حوزه فعالیت اصلی این سازمان همواره بحثهای فراوانی وجود داشته است. این مقاله با عنایت به این حقیقت که دغدغههای امنیتی، مهمترین زمینه تشکیل سازمان همکاری شانگهای میباشد و عامل امنیت طی حیات این سازمان همواره به اشکال گوناگون برجستگی بیشتری نسبت به دیگر ابعاد داشته، به بررسی این موضوع میپردازد که سازمان همکاری شانگهای تا چه حد توانسته در جهت مرتفع نمودن دغدغههای امنیتی مورد نظر اعضا، موفق عمل نماید؟
این مقاله ضمن معرفی مهمترین تهدیدات امنیتی مشترک در منطقه آسیای مرکزی، نشان میدهد که سازمان همکاری شانگهای توانسته در سه سطح کلان، منطقهای و داخلی نسبت به رفع تهدیدات امنیتی اعضا اقدام کند و به این ترتیب، توانسته اولین چارچوب واقعی را برای همکاریهای موثر چندجانبه امنیتی در منطقه به وجود بیاورد. با این حال، مجموعهای از عوامل، همچون رقابتها و بدبینیهای تاریخی در منطقه و غربگرایی برخی از اعضا، از رسیدن سازمان به سطح بهینه فعالیتهای خود جلوگیری کرده است.
The Shanghai Cooperation Organization (SCO) which is currently recognized as the most significant grouping in Central Eurasia has been under a great deal of scrutiny since its very inception. However, there have been lots of discussions about the organization’s true nature and main working sphere. With regard to the fact that the security concerns have been the most important pretext for forming the SCO and the security factor has always been of a greater importance on the organization’s agenda, this article tries to analyze the extent of which the SCO has been able to resolve the security concerns of the member states successfully. While introducing the most important security threats in Central Asia, this article shows that the SCO has been able to resolve the security threats of the member states at three levels (international, regional and domestic) and thus, has organized the first real framework for the effective multilateral security cooperation in the region. However, a set of factors, such as historical rivalries and mistrust and the westward policies among some of the member states has prevented the organization to reach the optimum level of its activities.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10440_fc84c726757b572957da4004f60cdb7a.pdf
سازمان همکاری شانگهای
آسیای مرکزی
امنیت و تهدیدات امنیتی
Shanghai Cooperation Organization
Central Asia
Security and Security Threats
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-06-01
19
81
29
58
10443
Research Paper
تأثیر عامل انرژی بر روابط روسیه و اتحادیه اروپا
The Importance of Energy Factor in
Russia-EU Relations
نزدیکی جغرافیایی روسیه و اتحادیه اروپا؛ نفوذ و تأثیر سیاسی، امنیتی و اقتصادی مسکو؛ حجم بالای تجارت بین طرفین و نیز حوزه حساس انرژی (نفت و گاز)، همکاری و مشارکت بین روسیه و اتحادیه اروپا را اجتناب ناپذیر ساخته است. هرچند روسیه یکی از شرکای پیچیده برای اتحادیه اروپا بهشمار میآید، اما بهبود تعامل بین مسکو و بروکسل امکانپذیر و تابعی از ادغام اهداف مربوط به خطمشی طرفین در مسایل راهبردی از جمله عامل تضمین امنیت عرضه انرژی است. امنیت انرژی یکی از چالش برانگیزترین حوزههای گفتگو و همکاری میان مسکو و اتحادیه اروپا محسوب میشود. عامل انرژی از دهه60 میلادی به بعد به افزایش روابط رسمی و غیر رسمی روسیه با کشورهای اروپایی کمک کرده است.
مقاله حاضر بر این ادعا است که «بهبود و ارتقاء روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا تا حد زیادی مشروط به همکاری متقابل آنان در حوزه انرژی است .بنابرین بازتعریف روابط انرژی روسیه- اتحادیه اروپا و اهداف اصلی سیاست انرژی روسیه در برابر اتحادیه اروپا و بالعکس در این زمینه حایز اهمیت بسیار میباشد». از این منظر، تفاوت درجه وابستگی متقابل در روابط انرژی روسیه- اتحادیه اروپا، اختلاف منافع و اهداف طرفین در حوزه سیاستگذاری انرژی، تاکنون تأثیر منفی بر روابط طرفین در این حوزه راهبردی داشته است.
Geographical proximity of Russia and the EU, Moscow’s political, security and economic influence, Russia-EU high trade turnover and sensitive sphere of energy have made inevitable the cooperation and partnership between the EU and Russia. Although Russia is an extremely sophisticated partner for the EU, improving interaction between the two sides is possible and dependent on merging of their political aims on strategic issues including to ensure energy supply security. Energy security is one of the most controversial issues among the Eu - Russia negotiation and cooperation. Since the 1960s, the energy variable has played a vital role, in a way that the formal and informal relations between Russia and European countries have experienced increasing growth.
This paper maintains that promoting relations between Russia and the EU would excessively depend on their mutual energy cooperation. Therefore, redefining Russia-EU energy relations and principal goals of Russian energy policy towards EU and vice versa are of considerable importance. From this point of view, the different degree of interdependence in the Russia-EU energy relations, diversified interests and the both sides’ aims in energy policy-making have had a negative impact on the bilateral relations in this strategic area.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10443_4aaa31116e713a6e34b4273cce4dc4fe.pdf
روسیه
اتحادیه اروپا
امنیت انرژی
ناباکو
کومکون
نفت و گاز طبیعی
Russia
European Union
energy security
Nabucco
Comecon
Natural Gas and Oil
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-06-01
19
81
59
87
10445
Research Paper
روندهای متحول در روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا (مذاکره و همکاری، رقابت و تعارض)
Developing Trends in Relations between Russia and the United State
(Negotiation and Cooperation, Competition and Conflict)
روابط ایالات متحده با کشور روسیه تابعی است از ملاحظات گسترده بینالمللی که در تاریخ روابط خارجی این دو کشور ریشه دوانیده است. پس از پایان جنگ سرد، روابط این دو بازیگر از سطح دو ابرقدرت همتراز به معادله قدرت برتر و قدرت بزرگ تغییر مفهوم و ماهیت داده است. این در حالی است که همچنان ایستارهای دوران جنگ سرد بر موضوعات و مفاهیم مورد نظر دوجانبه سایه افکنده و در نتیجه این ذهنیت و وجود واقعیتهای موجود در تواناییهای متفاوت دو طرف، رویکردهای تعاملی پساجنگ سرد، تابعی از تلفیق راهبردهای قدیمی و روشهای نوین دیپلماسی شده است. در این مقاله تلاش گردیده است با استفاده از نگرش واقعگرایی تدافعی و موازنه تهدید به عنوان اصل اساسی این نگرش به تفسیر چگونگی فهم چنین بازیگرانی از یکدیگر نایل آییم. همچنین در این پژوهش رقابت و همکاری مبتنی بر مذاکره و تعارض منافع قابلیت تفسیر را خواهند داشت.
US-Russia relations have been a function of widespread international considerations, having roots in the history of their foreign relations. At the end of the Cold War, the concept and nature of the relations between these two superpowers changed from a level of two equal superpowers toward to Hyper-Power and Great Power. This is done while yet Issues and implications of bilateral affected by perspectives of the Cold War, and as a result of this mentality and existing realities regarding different capabilities of the two sides, interactive approaches of the post-cold war affected by combining old strategies and new methods of diplomacy. In this article attempts are made to analyze their mutual perception toward one another using the paradigm of the defensive realism and balance of threat as the fundamental principle of this approach. Also in this article, competition and cooperation are being considered based on negotiation and conflict of interest.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10445_dbca311f3ff568046d77daca298e2762.pdf
ایالات متحده
روسیه
رقابت
همکاری
مذاکره و تعارض
US
Russia
Negotiation
cooperation
Competition and Conflict
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-06-01
19
81
89
124
10447
Research Paper
تأثیر حضور آمریکا در افغانستان بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر واقعگرایی تهاجمی (2012-2001)
Offensive Realism; An Approach to Evaluate
Impact of US Presence in Afghanistan on
Iran’s National Security
پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 به دلیل و اتخاذ سیاستهای تهاجمی نسبت به افغانستان، امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر این حضور قرار گرفت. بنابراین با توجه به سیاست خارجی آمریکا در عرصه افغانستان، شناخت تهدیدهای ناشی از این حضور برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران الزامی میباشد. سیاستهای اعلامی و اعمالی آمریکا در افغانستان به نحوی طراحی شده است که سیاستهای اعمالی کاملا در تقابل با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران میباشد.
این مقاله به دنبال تبیین و بازگشایی بهتر و بیشتر سیاستهای تهاجمی آمریکا در افغانستان و تاثیر آنها بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پس از 11 سپتامبر 2001 میباشد. با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک جمهوری اسلامی ایران، همواره امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به دلیل حضور آمریکا در محیط پیرامونی این کشور، امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تهدید شده است. حضور نظامی آمریکا در افغانستان در قالب واقعگرایی تهاجمی قابلیت توضیح دارد و بر اساس آن میتوان تاثیرگذاری رویکرد تهاجمی آمریکا در افغانستان بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در حوزههای نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد.
After the 9/11 2001, Islamic Republic of Iran’s national security was affected by US presence in Afghanistan and its offensive foreign policy. Thus, paying attention to US foreign policy in Afghanistan, could clarify the threats on Iran’s national security due to US presence. Considering US actual and announced policy action in Afghanistan, its actual policy is designed to confront Iranian national security.
This article aims to analyze and depict US offensive policy in Afghanistan and its impact on Iran national security in the aftermath of the September 11, 2001 attacks. Referring to Iran’s geostrategic, geopolitical and geo-economic position, its national security is always threatened by US presence in Iran’s peripheral geography. In this article offensive realism, as the conceptual framework, explains US presence in Afghanistan. And there upon, the impact of US offensive approach in Afghanistan on Iran's national security could be analyzed in social, economic, political and military dimensions.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10447_afefc03f60f19d4a937cfa330d301ee2.pdf
ایالات متحده آمریکا
افغانستان
امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و واقعگرایی تهاجمی
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-06-01
19
81
125
150
10450
Research Paper
دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران و مجمع کشورهای صادرکننده گاز
Islamic Republic of Iran's Energy Diplomacy and
Gas Exporting Countries Forum
دیپلماسی انرژی به عنوان یکی از شاخههای دیپلماسی اقتصادی، نقشی تعیین کننده در اقتصاد جهانی معاصر دارد که همواره یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه سیاستمداران در کشورهای مختلف بوده است.جمهوری اسلامیایران به عنوان یکی از بازیگران عرصه انرژی با مشارکت فعال و ایفای نقش راهبردی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پی منافع سیاسی و اقتصادی خود است.
هدف اصلی این مقاله امکانسنجی موفقیت جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به اهداف خود در مجمع کشورهای صادرکننده گاز است. در این مقاله در پی پاسخگویی به این سوال هستیم که اهداف جمهوری اسلامی ایران از تلاش برای ایجاد مجمع کشورهای صادرکننده گاز چه بود و آیا این مجمع میتواند جمهوری اسلامی ایران را به اهداف خود برساند؟ فرضیه این مقاله این است که چنین مطرح میشود که با توجه به اختلاف اهداف کشورهای مهم این مجمع و فشارهای غربیها به ویژه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از یک سو و نیاز داخلی کشور (مصرف خانگی و صنایع نفتی) به مصرف گاز تولیدی از سوی دیگر، امکان موفقیت جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به اهداف خود در مجمع کشورهای صادرکننده گاز کم است
Energy diplomacy as an offshoot of economic diplomacy plays an important role in the contemporary global economy and has been one of the most important issues for politicians in different countries. Iran, as an actor in energy field with active and strategic role-playing in Gas Exporting Countries Forum, is seeking its own political and economical interests.
The main purpose of this article is to appraise Iran’s success in achieving its own goals in Gas Exporting Countries Forum. The present study aims to evaluate Iran’s attempts to establish Gas Exporting Countries Forum and whether this forum can help Iran achieve its goals. The articles’ assumption is that the possibility of Iran’s success in achieving its goals in Gas Exporting Countries Forum is trivial due to regarding the disagreement in the goals of the important countries in this forum and Western pressures, especially those of the U.S., against Iran, on the one hand, and Iran’s internal needs (household consumption and oil industries), on the other.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10450_2f6ee14cbed76c1d6ea2b443ebcb5d5d.pdf
دیپلماسی انرژی
مجمع کشورهای صادرکننده گاز و جمهوری اسلامی ایران
Energy Diplomacy
Gas Exporting Countries Forum and Islamic Revolution of Iran
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-06-01
19
81
151
171
10452
Research Paper
سازمانهای غیردولتی در انقلاب رنگی قرقیزستان
Non-Governmental Organizations in
Color Revolution of Kyrgyzstan
در قرن بیستم و بعد از جنگ جهانی دوم، نهادی در مجامع بینالملل به رسمیت شناخته شد که هیچ دولتی حق عضویت در آن را نداشت. این نهاد که به نام سازمان غیردولتی شناخته شد، توانست جایگاهی مهم در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل جوان بیابد؛ به گونهای که در قرن بیستویکم ما شاهد قدرت روزافزون این سازمانها در بین کشورهای مختلف جهان میباشیم؛ به عنوان مثال میتوان از میزان حضور و نقش این سازمانها در انقلابهای رنگی که بعد از استقلال جمهوریهای اتحاد جماهیر شوروی در بعضی از این جمهوریها روی داد، اشاره نمود.
این مقاله درصدد است تا ضمن بررسی نفوذ سازمانهای غیردولتی در انقلاب رنگی جمهوری قرقیزستان، نشان دهد که چگونه این سازمانها توانستند بدون دخالت دولت و تنها با کمک و اتکا به نیروهای مردمی، حکومت این کشور را تغییر دهند.
In the twentieth century and after the Second World War, an organization was recognized in international communities, in which no government could become a member. Known as non-governmental organization, such organizations could achieve a very significant place among different segments of the society, especially the young generation, so that we are witnessing increasing power of such organizations in different states of the world in the 21st century. Reference, for instance, may be made to attendance and role of such organizations in color revolutions which occurred after independence of former USSR republics in some of these countries.
Aimed at investigating the influence of non-governmental organizations in color revolution of Kyrgyzstan, this study is to illustrate how such organizations could change the Kyrgyz Government without governmental interferences and solely relying on popular forces.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10452_776ef8fdc05dc51677a41970d2030ac2.pdf
سازمانهای غیردولتی
قرقیزستان
انقلاب رنگی و جامعه مدنی
Non-Governmental Organizations
Kyrgyzstan
Color Revolution