per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2012-11-01
17
76
1
21
10521
Research Paper
نقش سازمان پیمان امنیت جمعی در امنیت اوراسیای مرکزی
The Role of Collective Security Treaty Organization (CSTO)
in the Central Eurasian Security
تنظیم روابط با قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای از جمله روسیه یکی از موضوعهای مهم در روابط خارجی دولتهای آسیای مرکزی و قفقاز پس از استقلال بوده است. کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به دلیل مشکلات داخلی و دغدغههای امنیتی و به منظور تامین منافع خود در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی همواره از استراتژی اتحاد و ائتلاف برای بیشینه کردن منافع خود استقبال کرده اند. البته فرهنگ همکاری چند جانبه در میان کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز هنوز نهادینه نشده است و برخی خصومتها و مشکلات در زمینه همکاری میان دولتهای منطقه وجود دارد که به عنوان یک عامل مهم مشترک باعث شده است که آنها از همکاری با تشکلهای چندجانبه استقبال کنند؛ این عامل حفظ و بقای حکومت است که از سوی تروریسم، افراطگرایی، اختلافهای قومی و نژادی، جداییطلبی و ناکارآمدی تهدید میشود. مسائل آسیای مرکزی و قفقاز به دلیل پیچیدگی و درهم تنیدگی فقط از طریق روابط دوجانبه قابل حل و فصل نیست.
از اینرو، همکاری چندجانبه میان دولتهای منطقه و یا همکاری با سازمانها و اتحادیههای دیگر به عنوان یک استراتژی در روابط خارجی کشورهای این منطقه مطرح است
Relations with regional and trans-regional powers such as Russia have always been a major theme in foreign relations of the Central Asian and the Caucasus countries after gaining independence. Thanks to internal problems and security concerns and in order to maximize their interests in different realms of political, economic and security affairs, these countries have always welcomed the strategy of alliances and coalitions.
Of course, the culture of multilateral cooperation among central Asian and Caucasus countries has not yet been institutionalized. Due to some animosities and difficulties among this region’s states, they welcome multilateral institutions. The survival of these countries is being threatened by terrorism, extremism, ethnic and racial conflicts, segregations and inefficiency of governments as well.
Seemingly, the complexity and interconnectedness of the Central Asian and Caucasus issues are too severe to be resolved through bilateral relations. Therefore, multilateral cooperation among and within all governments, organizations and unions may be deemed necessary as a strategy for the countries' external relations in the region.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10521_3e91f8ae3c079586f27201af686446b8.pdf
امنیت
امنیت دسته جمعی
سازمان پیمان امنیت جمعی و اوراسیای مرکزی
Security
Collective Security
Collective Security Treaty Organization and Central Eurasia
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2012-11-01
17
76
23
43
10522
Research Paper
امنیت انرژی و تاثیر آن بر روابط روسیه و اتحادیه اروپا
Energy Security and its Impact on
the EU-Russian Relations
در بسیاری از مباحث و متون روابط بینالملل از مفهوم امنیت عموماً به معنای توانایی مقابله با تهدید مسلحانه نام برده میشود در حالی که کمبود و یا کمیاب بودن منابع انرژی یکی از مهمترین عوامل بروز منازعات در قرن بیستم بوده است. تعریف امنیت از دیدگاه کشورها متفاوت است. در کشورهای پیشرفته، امنیت انرژی به در دسترس بودن و عرضه کافی و با قیمت مناسب و منطقی اطلاق میشود. در کشورهای صادرکننده انرژی، امنیت انرژی به مفهوم امنیت تقاضا و افزایش قیمت آن است.
این نوشتار با معیار قرار دادن امنیت انرژی به عنوان چارچوب نظری، ضمن ارزیابی روابط روسیه و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی، درصدد است تا بررسی نمایند که هر چند روسیه به عنوان کشور صادرکننده انرژی از موضع بهتری نسبت به اتحادیه اروپا - که وارد کننده و نیازمند شدید انرژی است- برخوردار است، اما برداشت طرفین از امنیت انرژی ثابت میکند که این دو بازیگر به یک اندازه به یکدیگر وابسته هستند. امنیت انرژی که برای روسیه به مفهوم امنیت تقاضا و همچنین برای اتحادیه اروپا به معنی امنیت عرضه و دسترسی آسان به انرژی میباشد، باعث میگردد تا چشمانداز روابط از سطح بالایی در ابعاد سیاسی و اقتصادی برخوردار باشد.
In many texts of international relations, the concept of security is generally considered as the ability to counter the threats of armed attacks. Meanwhile, the scarcity of energy sources has been among the most significant causes of conflicts in the 20th century. Countries have their own and of course different definitions and perceptions of energy security. For example, in developed countries energy security is defined based on the accessibility and sufficient supply with proper and reasonable prices, while exporting countries regard energy security as the security of demand and an increase of energy prices.
In this article, focusing on energy security as our theoretical framework, we will examine the EU-Russian relations in the energy area. Although as an energy exporting country Russia has the upper hand before the EU, which is heavily dependent on importing energy, both sides’ perceptions of energy security have shown that these two actors are dependent on each other at the same level. This type of reliance has created a situation in which they are to have close politico-economic relations.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10522_c3bd7fa4a03af029b6564059ddec2b02.pdf
امنیت انرژی
روسیه
اتحادیه اروپا و صادرات انرژی
energy security
Russia
The European Union and Energy Export
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2012-11-01
17
76
45
70
10524
Research Paper
انقلابهای رنگی و براندازی دولتهای مدل (مطالعه تیپولوژی کشورهای مدل)
Color Revolutions and Overthrow of the Model Countries
(Study of the Model Countries Typology)
براندازی نرم مفهومی است که در چند سال اخیر جایگاه مهمی را در ادبیات روابطبینالملل به خود اختصاص داده است. ناآرامیهای دهههای گذشته در برخی از کشورهای منطقه اورآسیا و قفقاز و نوع تحولات و شیوه تغییرات حکومت، وجه نرمتری از اعمال نفوذ به قصد تغییر ساختار در کشور مورد هدف را نمایان کرده است. در اواخر قرن بیستم، نظریه جدیدی مبتنی بر «نبرد نرم» برای ایجاد تغییرات در نظامهای ناهمسو با منافع ملی قدرتهای غربی ارائه شد که به انقلاب رنگی، انقلاب مخملی یا انقلاب گلی، مشهور شده است. بررسی گونههای مختلف انقلاب رنگی، حکایت از آن دارد که این انقلابها به ظاهر بر بنیاد خواستههای فزاینده عمومی در حوزه حقوق سیاسی و شهروندی شکل می یابند؛ از این رو، تبارشناسی یکی از راههای شناخت پدیدههای اجتماعی در کشورهای مدل است.
پژوهش حاضر به روش تبیینی و با استفاده از روش تاریخی- اسنادی، پدیده جدیدالوقوع انقلابهای رنگی و تبارشناسی آنها در کشورهای مدل را مورد بررسی قرار داده است که در راستای اهداف استراتژیک قدرتهای بزرگ، بوده است.
Soft overthrow is a concept that obtained an important place in international relations literature, especially in the past few years. Unrests in some Eurasian and Caucasus countries and the type and style of developments and regime changes in recent decades have shown softer forms of influence in changing the state structures in the target countries. A new theory of "soft power” was introduced in late 20th century, to make changes in political systems nonaligned with the Western powers national interests lately known as color, velvet or flowery revolutions.
Studying different types of flowery revolutions occurred in Eurasia and Caucasia implies that these revolutions formally took place due to the increasingly public demands for political and citizenry laws, which in their turns required ethnographically considering the social phenomena. Based on historical documents and explanatory method, the article tries to study the new phenomenon of flowery revolutions and their ethnographies in model countries aligned with that of the strategic objectives of great powers.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10524_8c9520125d4f07dd6805614204c34bb9.pdf
انقلاب رنگی
مداخلات امنیتی و انتخابات
Color Revolution
Security Intervention and Elections
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2012-11-01
17
76
71
93
10525
Research Paper
تحلیل هویت ژئوپلیتیک آسیای مرکزی با استفاده از نظریه سیستم ژئوپلیتیک جهانی
Analysis of the Geopolitics Identity of Central Asia
Using the Theory of Global Geopolitics System
ویژگیها و میزان وابستگی جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین سیاسی _ امنیتی یک کشور به یک منطقه یا کشوری دیگر هویت ژئوپلیتیک آن را مشخص میکند. در واقع، منظور از هویت ژئوپلیتیک این است که یک کشور به چه سیستم منطقهای تعلق دارد. در این میان هویت ژئوپلیتیک کشورهای آسیای مرکزی به دلیل وابستگی متعدد و مختلف جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی با مناطق و کشورهای پیرامونی از ویژگیهای منحصر به فرد و چندگانهای برخوردار است. در این مقاله با استفاده از نظریه سیستم ژئوپلیتیک جهانی ضمن شناسایی میزان وابستگی کشورهای آسیای مرکزی به قدرتهای پیرامونی(روسیه، چین و ایران) هویت ژئوپلیتیک این منطقه نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
Characteristics and the degree of geographic, economic, cultural, and political-security dependencies of one country to another country or region are determinants of its geopolitical identity. Speaking of geopolitics identity means to what regional system a country belongs. Due to a variety of different geographical, cultural, political dependencies to the surrounding countries and regions, geopolitics identity of the Central Asian countries is of unique and multiplexing feature. The article, using the theory of global geopolitics system, identifies the dependency of the Central Asian countries to their surrounding powers (Russia, China and Iran) and analyses the region’s geopolitics identity.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10525_3c50eb556e82e145a8ff7a6710eec368.pdf
آسیای مرکزی
هویت ژئوپلیتیک و منطقه ژئوپلیتیک
Central Asia
Geopolitics Identity and Geopolitics Region
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2012-11-01
17
76
95
124
10526
Research Paper
روابط منطقهای فدراسیون روسیه: عوامل تاثیرگذار و متغیرهای دخیل
The Russian Federation’s Regional Relations:
Determinant Factors and Variables Involved
فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، شرایط متفاوتی را پیش روی کشورهای پیشین اتحاد قرار داد که فدراسیون روسیه نیز یکی از این کشورها بود. چالشهای فراوانی که روسیه در ابتدای فروپاشی با آنها دست به گریبان بود، بر سیاست خارجی این کشور تاثیر گذاشت و موجب نوعی ابهام و آشفتگی در این سیاست شد. این آشفتگی و سردرگمی، سطوح مختلف سیاست خارجی روسیه و به تبع آن روابط خارجی آن کشور در ابعاد دوجانبه، منطقهای و بینالمللی را به یک نسبت تحت تاثیر قرار میداد.
مقاله حاضر، تمرکز خود را بر سطح دوم، یعنی روابط منطقهای فدراسیون روسیه قرار داده و در پی آن است تا عوامل موثر بر تغییر و تحولات رخ داده در این عرصه را مورد شناسایی قرار دهد. این مقاله نشان میدهد که تغییر و تحولات صورت گرفته در روابط روسیه با مناطق مختلف جهان، بیش از هر چیز بر اثر تغییرات نظری در عرصه سیاست خارجی این کشور روی داده است. به عبارت دیگر، عوامل داخلی مهمترین تاثیر را در تحول روابط منطقهای فدراسیون روسیه ایفا کردهاند.
The collapse of Soviet Union provided a rather different situation for the union member states including the Russian Federation. Grappled with numerous challenges at its early stages, ambiguity and confusiondominated Russian foreign policy in all levels of bilateral, regional and ultra regional relations.
The articlefocuses on the second level-the Russian regional relations- and attempts to identify the determinant factors for changes and developments. The article concludes that the changes which took place in Russian relations with various regions of the world were preoccupied by changes in foreign policy theory. In other words, the internal factors have had the most significant impact on the evolution of the Russian regional relations.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10526_5eb10fb8e26710b64024537d196ede90.pdf
فدراسیون روسیه
سیاست خارجی
روابط منطقهای و گفتمانهای سیاست خارجی
Russian Federation
foreign policy
Regional Relations and Foreign Policy Discourses
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2012-11-01
17
76
125
145
10527
Research Paper
نگاه اجمالی به همگراییهای جدید در اوراسیای مرکزی و چالشهای احتمالی جمهوری اسلامی ایران
New Integrations in Central Eurasia and
the Possible Challenges for Islamic Republic of Iran
بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دلیل خلاء ژئوپلیتیک به وجود آمده در اوراسیای مرکزی، این مجموعه جغرافیایی به یکی از مهمترین حوزههای رقابت ژئوپلیتیک بین بازیگران منطقهای و فرامنطقهای تبدیل شد. در بین بازیگران منطقهای در این حوزه ژئواستراتژیک میتوان به روسیه، ترکیه و ایران اشاره کرد که دارای تعلقات ژئوپلیتیک ویژهای در منطقه هستند. در حال حاضر، نمود حقیقی رقابت ژئوپلیتیک بین این بازیگران را میتوان در رویکردهای ژئوپلیتیک آنها برای همگرایی با منطقه مشاهده کرد.
طبق نتایج این پژوهش، اوراسیای مرکزی اکنون شاهد شکلگیری همگرایی اوراسیایی به رهبری روسیه، همگرایی کشورهای ترک زبان به رهبری ترکیه و همگرایی کشورهای فارس زبان به رهبری ایران است. در این بین، طبق شواهد موجود فرایند همگرایی اوراسیایی و همگرایی کشورهای ترک زبان تقریباً به مرحله تکامل ژئوپلیتیک رسیده و این دو مجموعه در حال حاضر در روند تبدیل شدن به یک سازمان منطقهای قرار دارند. با این حال، همگرایی کشورهای فارس زبان هنوز فرایند تکامل ژئوپلیتیک را طی نکرده است و پیشبینی میشود با شروع فعالیت دو سازمان منطقهای جدید (روسی- ترکی) در حوزه اوراسیا، از ظرفیت نقشآفرینی ایران در منطقه کاسته شود.
بنا بر این اصل، این پژوهش سعی کرده است با استفاده از یک بررسی توصیفی- تحلیلی و قیاسی از وضعیت و ظرفیتهای همگرایی اوراسیایی و همگرایی کشورهای ترک زبان در مقابل وضعیت و ظرفیتهای همگرایی بین کشورهای فارس زبان، دورنمایی از چالشهای احتمالی ایران در مقابل همگراییهای جدید در اوراسیای مرکزی ارائه نماید.
Due to the geopolitical power vacuum resulted by the collapse of the Soviet Union in Central Eurasia, the region developed to one of the most important areas of geopolitical rivalry between regional and ultra- regional actors. Among the regional actors are Russia, Turkey and Iran have special geopolitical interests in the region. Nowadays, the real aspect of the geopolitical rivalry between these actors can be observed in their geopolitical approaches to their integration with the region.
According to the results of this research, several integrations are forming: Central Eurasia under Russia; Turkish speaking countries under Turkey; and Persian speaking ones under Iranian leadership. According to some evidences, the Eurasian and Turkish integration processes have almost reached to their geopolitical evolution points and are currently in the process of developing to a regional organization. The Persian speaking integration, however, is in its preliminary step and the Iranian influence in the region is expected to be diminished with the start of the two new Russian and Turkish regional organizations. Using a descriptive-analytical and comparative study of the status and potentials of the Eurasian and Turkish integrations with that of Persian one, the article attempts to present an outlook for Iranian possible challenges versus the new integrations in Central Eurasia.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10527_59cf45da78ad04649cb4bd89f0811990.pdf
همگرایی اوراسیایی
همگرایی بین کشورهای ترک زبان و همگرایی بین کشورهای فارس زبان
Integration
Eurasian Integration
Integration of the Turkish _ Speaking Countries and Integration of the Persian _ Speaking Countries
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2012-11-01
17
76
147
166
10528
Research Paper
تاثیر شکافهای اجتماعی- سیاسی در شکلگیری هویت سیاسی جامعه داغستان
The Impacts of Socio-Political Gaps in the
Political Identity Formation of Dagestan Society
جمهوری داغستان بهعنوانسنتیترین و دیندارترین مسلمان نشین فدراسیون روسیه شناخته شده است. در همین حال، این جمهوری محل شکافهای متقاطع و انباشتهشده اجتماعی- سیاسی بوده و تراکم این شکافها جامعه را در وضعیت برخورد همیشگی و همه جانبه نگه میدارد. این شکافها پیرامون محورهای قومیت، کیش و آیین (دین و مذهب)، دشتنشینی/ کوهنشینی، روستا/ شهرنشینی، تاریخ اجتماعی- سیاسی به ویژه رویارویی با ارتش روسیه، تقابل سنت- تجدد به ویژه رویارویی با فرهنگ روسی و نقش آیینها و سنتهای باستانی (ایرانی و ترکان باستان) شکل گرفته است.
در این مقاله، تاثیر این شکافهای اجتماعی- سیاسی بر هویت سیاسی جامعه داغستان مورد بررسی قرار گرفته و در پایان شکل هویت سیاسی داغستانی ترسیم و ویژگیهای آن تعریف شده است.
Dagestan is the most traditional and pious MoslemRepublic in Russian Federation. However, the republic is a place of crossover and stockpile social-political gaps and congestion of these gaps has put the society on the brink of perpetual and total clashes. These gaps are formed around ethnicity, religion and cult, plain/mountain and rural/urban lifestyle, political-social history especially military confrontation with Russian army, the conflict between tradition and modernity especially dealing with Russian culture, and the role of ancient (Persian and Turkish) traditions and rituals. The effects of these politico-social gaps on the political identity of Dagestan's society are examined in this article and the form of Dagestan political identity and its characteristics are defined at the end.
http://ca.ipisjournals.ir/article_10528_847d79446635788b2b3f869c696d2c93.pdf
جمهوری داغستان
هویت سیاسی
فدراسیون روسیه و شکافهای اجتماعی- سیاسی
Dagestan
Political Identity
Russian Federation and Politico-Social Gaps