per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-10-01
19
83
1
27
12319
Research Paper
دیپلماسی فرهنگی ترکیه در آسیای مرکزی: فرصتها و چالشهای پیشرو
Turkish Cultural Diplomacy in Central Asia: Opportunities and Challenges
فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و قبول استقلال چهارده جمهوری آن از یک سو مرزهای تاریخی شوروی سابق را با همسایگان جنوبی و شرقی ناپدید ساخت و از سوی دیگر، منطقه حایل و وسوسهانگیزی برای رقابت و نفوذ قدرتهای منطقهای و برونمنطقهای به وجود آورد. در میان مدعیان نفوذ در منطقه، ترکیه به جهت اشتراک زبانی و تا حدودی تاریخی با ساکنان این جمهوریهای تازه استقلالیافته از جایگاه ویژهای برخوردار است.
دیپلماسی فرهنگی، یکی از مهمترین ابزارهای پیشبرد اهداف و منافع ملی ترکیه در آسیای مرکزی به شمار میرود است که تجلی آن تلاش نخبگان سیاسی ترکیه برای معرفی این کشور به عنوان «الگوی توسعه و پیشرفت» است.
مقاله حاضر به دنبال تبیین دیپلماسی فرهنگی ترکیه در جمهوریهای آسیای مرکزی است تا بتواند به مطالعه روشمند و گویایی از دیپلماسی آنکارا پرداخته و در پردازش بهتر و منسجمتر ادراکات آن در قیاس با متغیرهای دیگر مثمر ثمر باشد.
The collapse of the Soviet Union and the recognition of fourteen independent republics eliminated the historical borders of the former Soviet Union with its southern and eastern neighbors; and on the other hand, created a tempting buffer zone for the competition and hegemony of regional and extra-regional powers. Among the regional contenders of hegemony, Turkey enjoys a special place due to its lingual and somehow historical shared background with the newly independent republics. Cultural diplomacy is considered as one of the most significant tools to achieve the goals and national interests of Turkey in Central Asia. It is manifested by the Turkish political elite attempting to introduce Turkey as a "model of development". The present paper aims to investigate the application of Turkish cultural diplomacy in Central Asian republics in order to systematically and clearly study Ankara diplomacy and be a useful source for a better and more coherent process of its perceptions in comparison to other variables.
http://ca.ipisjournals.ir/article_12319_905c7b41d02c82db5dfdfe4343aa21dc.pdf
سازهانگاری
دیپلماسی فرهنگی
سیاست خارجی ترکیه
حزب عدالت و توسعه و آسیای مرکزی
Constructivism
Cultural Diplomacy
Turkey Foreign Policy
Justice and Development Party and Central Asia
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-10-01
19
83
29
50
12320
Research Paper
چشمانداز روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران- ارمنستان و قابلیت آن در ترانزیت گاز
The Prospect of Economic Relations between
the Islamic Republic of Iran and Armenia and the Potentiality of Gas Transition
جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان بنا به ملاحظات ژئوپلیتیک و همتکمیلی منافع و اهداف سیاست خارجی، دارای مناسبات حسنه و به دور از تنش هستند. این امر موجب شده است که دو کشور همکاری متقابل اقتصادی رو به افزایش را تجربه نمایند، اما به دلیل اقتصاد محدود و شکننده ارمنستان، این کشور نمیتواند نیازهای اقتصادی ایران را پاسخگو باشد؛ ولی ارمنستان میتواند نقش پل مواصلاتی بالقوه در معادلات ژئوانرژی جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز، اوکراین و در نهایت اروپای شرقی از طریق خط لوله گاز موسوم به "جریان سفید" را ایفا نماید.
این مقاله استدلال میکند که مشارکت احتمالی جمهوری اسلامی ایران در طرح جریان سفید در راستای منافع کشورهای صادرکننده، ترانزیتکننده و مصرفکننده است، اما سیاستهای ژئوانرژی آمریکا و روسیه مانعی در این راه است و بحران 2014 اکراین در عین حال که بر پیچیدگی آن افزوده است، ولی اهمیت آن را بیشتر کرده است.
The Islamic Republic of Iran and Armenia enjoy amity and a relationship free from tension due to geopolitical concerns and an overlap of their interests and foreign policy goals. This has led to an increase in bilateral economic cooperation. Nevertheless, having a limited and fragile economy, Armenia has never been meeting economic needs of the Islamic Republic of Iran. Still, Yerevan can play a significant role as a linking bridge for the exportation of gas to the Caucasus, Ukraine and Eastern Europe, through the pipeline, known as "White Stream".
This paper argues that the possible involvement of Iran in the White Stream project is favorable to the interests of exporting countries, transit countries and end-users, while the energy strategies of the United States and Russia are considered as a hindrance for that. Ukraine crisis in 2014 has added to this complexity, though it has highlighted the importance of the issue.
http://ca.ipisjournals.ir/article_12320_238e4a8d4895b2d835b15bfaf6a2d2dc.pdf
جمهوری اسلامی ایران
ارمنستان
گاز طبیعی و خط لوله گاز جریان سفید
Iran
Armenia
The Caucasus
White Stream and Exportation of Gas
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-10-01
19
83
53
79
12321
Research Paper
تأثیر امنیت بر راهبرد اقتصادی چین در آسیای مرکزی
The Impact of "Security" on Economic Strategy of China toward Central Asia
محمدحسن خانی
1
پریسا شاه محمدی
2
محمدجواد سلطانی
3
دانشجوی دکترای روابط بین الملل
دانشجوی دکترای روابط بین الملل
اولویتهای امنیتی یک کشور تنها متأثر از شرایط داخلی آن نیست، بلکه افزون بر شرایط داخلی، گاه شرایط منطقهای نیز در تعیین این اولویتها عامل تعیینکنندهای به شمار میرود. تأثیر شرایط منطقهای به ویژه زمانی است که کشور مورد مطالعه از یک اقتصاد رو به رشد برخوردار باشد. منطقه آسیای مرکزی پس از کسب استقلال حاصل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چنین تأثیری را بر اولویتهای امنیتی چین رقم زد. چین در آسیای مرکزی به عنوان یک قدرت نوظهور جهانی به شمار میرود. این مسأله نه صرفاً از بعد اقتصادی، بلکه همچنین از حیث سیاسی و امنیتی نیز است.
پکن از دهه 90 میلادی نگاه امنیتی را برای توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی دنبال کرده است تا زمینه برای ورود دیگر عناصر همگراکننده نیز فراهم شود. به نظر میرسد، چین با این رویکرد میتواند هم به آسیای مرکزی به عنوان هدف و هم به عنوان وسیله دستیابی به اهداف دیگر استفاده کند.
مقاله حاضر بر این فرضیه تأکید دارد که چین در روابط و تعامل نوین با منطقه آسیای مرکزی امنیت موسُع را در پیش گرفته است و منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار داده است. بر این اساس، مقاله پیشرو در صدد تبیین این مطلب است که چین، چرا و چگونه راهبرد اقتصادی امنیت محور را در آسیای مرکزی دنبال میکند؟
Security priorities of a country are not only affected by its internal situation, but sometimes regional situation is also a determinant factor of these priorities. The effectiveness of regional situations is especially when the subject country has a growing economy. After the collapse of USSR, the Central Asia had the same effect on China’s security priorities. China is an emerging global power in Central Asia’s region. This emergence is obvious from economic, political and security aspects.
Since 1990, Beijing has first taken a security approach for improving its relations with Central Asian countries, so that it can pave the road for other converging elements. It seems that China can take advantage of Central Asia both as a target and a tool for achieving other targets. This article is emphasizing on the hypothesis claiming that China has chosen the approach of “extended security” for its relations with Central Asia and has prioritized its economic interests in the region. This article tries to answer that why and how China follows the security-oriented economic strategy in Central Asia.
http://ca.ipisjournals.ir/article_12321_9ebb12089cd442a8315d6c526f8aa0b8.pdf
آسیای مرکزی
چین
امنیت موسع
راهبرد اقتصادی و انرژی
Central Asia
China
Extended Security
Economic Strategy and Energy
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-10-01
19
83
81
106
12322
Research Paper
استراتژی آمریکا در تقابل با نفوذ اقتصادی و سیاسی- امنیتی چین در آسیای مرکزی
The Strategy of the United States toward Economic,
Political and Security Influence of China in Central Asia
شتاب رشد اقتصادی چین در دهههای اخیر برتری اقتصادی و نظامی آمریکا در آسیا و جهان را با چالش مواجه نموده است. جمهوری خلق چین برای رسیدن به جایگاه یک ابرقدرت، نفوذ موثر در سازمانهای منطقهای را در اولویت قرار داده تا از ظرفیتهای آنان در راستای تامین انرژی و حفظ امنیت ملی خود استفاده کند. آسیای مرکزی به عنوان عقبه استراتژیک چین و خط مقدم مبارزه با تروریسم، پس از سال 2001 عرصه رویارویی دو قدرت بزرگ قرار گرفته که باعث وقوع تحولات اساسی در این کشورها شده است.
مقاله حاضر کوشیده است با توجه به دادههای نظری، اهداف هژمونطلبی ایالات متحده و نفوذ جمهوری خلق چین در کشورهای آسیای مرکزی را تبیین نماید از این رو، چگونگی مقابله آمریکا با چین در این منطقه با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس یافتههای پژوهشی مقاله، آمریکا در صدد بوده است: الف) ضمن مقابله با هدف مهم چین در بهرهبرداری از منابع انرژی آسیای مرکزی به تقابل با نفوذ اقتصادی این کشور بپردازد. ب) با تقویت پایگاههای نظامی خود به ویژه در جوار مرزهای چین، این کشور را در محاصره استراتژیک قرار دهد. ج) با تشدید برخی تمایلات جداییطلبانه در چین و همبستگیهای قومی در منطقه، جمهوری خلق چین را درگیر برخی چالشهای امنیتی سازد.
China's rising economic growth in recent decades has challenged economic and military dominance of the United States in Asia and the world. In order to achieve the place of a superpower, China has put priority on extending its influence in regional organizations to secure its energy and preserve its national security. Central Asia as a strategic neighbor for China and a spearhead for fighting terrorism has become the battlefield of two great powers after 2001.
This article tries to clarify both the hegemonic goals of the United States and the influence of China in Central Asian countries. This article applies explanatory-analytical methodology to explain US-China confrontation in Central Asia.
According to research achievements of the article, the United States has been trying to achieve the following goals:
a) To confront economic influence of China in Central Asian countries and also its exploitation of the region's energy resources;
b) Strengthening its military bases especially in Chinese boarders, and surround this country strategically;
To face China with some security issues through evoking and supporting some separatist movements and ethical solidarities in this country.
http://ca.ipisjournals.ir/article_12322_47edd57fb253e73b2ee31f08a8ecabf7.pdf
آسیای مرکزی
سینکیانگ
صعود چین
منابع انرژی
مهار چین و هژمونی آمریکا
Central Asia
Energy Resources
Strategic Neighbor and Hegemonic Goals
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-10-01
19
83
136
167
12323
Research Paper
بررسی و تحلیل اهمیت ژئواکونومیک مناطق آزاد ترکیه برای منطقه آزاد ارس
The International Sources of Karabakh Conflict Continuation
طبق نتایج حاصل از این مقاله به دلیل اشتراکات عمیق فرهنگی و تاریخی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و نیز وابستگی و تعلقات فضایی - جغرافیایی بین دو کشور با توجه به ظرفیت بالای اقتصاد پویای ترکیه، اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ترکیه و نیز ماهیت روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با ترکیه، ظرفیتهای ژئواکونومیک قابلتوجهی در بستر تعمیق همکاریهای منطقه آزاد ارس با مناطق آزاد ترکیه قابل تصور است. حتی با تعمیق مناسبات متقابل، نقشآفرینی مناطق آزاد ترکیه به عنوان دروازه ورودی و لولای اتصال منطقه آزاد ارس با اقتصادهای پیشرفته اروپا، اقتصادهای پویای حوزه مدیترانه و بازارهای شمال آفریقا دور از انتظار نیست. مقابلاً، بزرگترین مزیت جغرافیایی - اقتصادی منطقه آزاد ارس، علاوه بر موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی آن در زمینه تجارت، موقعیت آن در کانون راههای ارتباطی و مواصلاتی بینالمللی است که از این حیث این حوزه تجاری - صنعتی دارای ظرفیت خوب نقشآفرینی تحت عنوان پل ارتباطی اقتصاد داخل با محیط پیرامونی - بینالمللی و نیز حلقه اتصال و کانون رقابت و شکوفایی اقتصادهای پیرامونی - بینالمللی (بویژه اقتصاد ترکیه) و به تبع آن اقتصاد داخلی است. به عبارتی، منطقه آزاد ارس بلحاظ ژئواکونومیکی در موقعیتی است که میتوان با بهرهگیری از سیاستهای کارا و منعطف، بخش عظیمی از جریانات تجاری - اقتصادی و فرهنگی دهلیز ترکیه را از مسیر ارس به سوی آسیا هدایت کرد و از طرف دیگر، میتوان بخش گستردهای از جریانات آسیایی به سوی ترکیه و اروپا را از این طریق به مناطق آزاد ترکیه و از طریق آنها به بازارهای اروپا پیوند داد.
Various factors and variables, in internal and international levels have been effective on the emergence of the crisis in Karabakh, which happened between Armenia and Azerbaijan. One of the determinant factors in this issue has been the interventions and strains of international factors. It will be difficult understanding the real nature of Karabakh crisis without knowing these international factors. The international factors that are relevant to Karabakh crisis are divided into two categories; One of them is the rivalry between regional and trans-regional actors and also political and security issues; and the other one is the coherence of global energy economy, international organizations and globalization.
This article tries to scrutinize how international factors can effect on the continuation of Karabakh crisis. In other words, the authors try to find a respond to this question that "What has been the impact of international factors on the crisis in Karabakh?" The hypothesis of the article is that irrespective of some intent to settle ceasefire, international factors have prolonged the crisis.
http://ca.ipisjournals.ir/article_12323_80541f60a394f94410a7cb9e34318805.pdf
ارس
منطقه آزاد
ایران
ترکیه و ژئواکونومی
International Factors
Karabakh Crisis
Trans-Regional Actors
The Caucasus and Interventions
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2013-10-01
19
83
108
134
12324
Research Paper
منابع بینالمللی تداوم بحران قرهباغ
The International Sources of Karabakh Conflict Continuation
عوامل ومتغیرهای متعدد در سطوح داخلی و بینالمللی در شکلگیری بحران قرهباغ میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان تاثیرگذار بودهاند. از اینرو، یکی از عوامل تعیینکننده در این موضوع،مداخلات و فشارهای ناشی از منابع بینالمللی بوده که عوامل و متغیرهای فراسرزمینی وخارجی را شامل میشود. به گونهای که بدون شناخت این منابع بینالمللی، درک و فهم ماهیت اصلی بحران قرهباغ دشوار خواهد بود. منابع بینالمللی دخیل در بحران قرهباغ را می توان به دو دسته عوامل اصلی و تعیینکننده و عوامل مهم و تاثیرگذار تقسیم بندی کرد. به گونهای که رقابت بازیگران منطقهای و فرامنطقهای و مسایل سیاسی- امنیتی از عوامل اصلی و تعیینکننده بوده و پیوستگی اقتصاد انرژی جهانی،سازمان های بینالمللی و جهانی شدن نیز از عوامل مهم و تاثیر گذار در این بحران بوده اند.
هدف این مقاله بررسی چگونگی تاثیرگذاری منابع بینالمللی بر تداوم بحران قرهباغ است. در واقع به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستیم که منابع بینالمللی چه تاثیری در بحران قرهباغ بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان داشتهاند؟پاسخ موقت به این سوالبه عنوان فرضیه، آن است که منابع بینالمللی به رغم برخی فعالیتها در جهت برقراریآتش بس میان طرفین،موجب تداوم بحران قرهباغ میشوند.
Various factors and variables, in internal and international levels have been effective on the emergence of the crisis in Karabakh, which happened between Armenia and Azerbaijan. One of the determinant factors in this issue has been the interventions and strains of international factors. It will be difficult understanding the real nature of Karabakh crisis without knowing these international factors. The international factors that are relevant to Karabakh crisis are divided into two categories; One of them is the rivalry between regional and trans-regional actors and also political and security issues; and the other one is the coherence of global energy economy, international organizations and globalization.
This article tries to scrutinize how international factors can effect on the continuation of Karabakh crisis. In other words, the authors try to find a respond to this question that "What has been the impact of international factors on the crisis in Karabakh?" The hypothesis of the article is that irrespective of some intent to settle ceasefire, international factors have prolonged the crisis.
http://ca.ipisjournals.ir/article_12324_11128ec15e57d92589791bb4e2dbf7bc.pdf
منابع بینالمللی
بحران قرهباغ
بازیگران فرامنطقهای
قفقاز جنوبی و میانجیگری
International Factors
Karabakh Crisis
Trans-Regional Actors
The Caucasus and Interventions