per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2016-10-01
21
90
1
38
22313
چگونگی کاربری مولفههای امنیتی در قفقاز جنوبی
Appling Regional Security Complex in South Caucasus
نبی الله ابراهیمی
1
قاسم اصولی
2
استادیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران ایران
دانشچوی دکتری رشته روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، قفقاز جنوبی عرصه تهدیدها و چالشهای امنیتی متعدد بوده است. مناقشههای قومی و سرزمینی، بیثباتی سیاسی، نداشتن توسعه اقتصادی و اجتماعی، تهدیدهای فراملیتی و جرایم سازمانیافته و بالاخره رقابت قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای مهمترین چالشهای امنیتی در قفقازجنوبی است. وجود این چالشها و مسایل حادامنیتی، پیچیدگیهای امنیتی را برای قفقاز به ارمغان آورده و مانع از استقرار کامل صلح و ثبات در این منطقه شده است. سوال اصلی در این مقاله این است، چگونه میتوان مولفههای اصلی مجموعه امنیتی از قبیل قطبیت، ساخت اجتماعی، نوع دولت، مرزبندی، آنارشی را بر قفقاز جنوبی اعمال کرد؟ و آیا این منطقه زیرمجموعه مجموعه بزرگتر امنیتی با محوریت روسیه است یا یک مجموعه مستقل امنیتی محسوب میشود؟
مولفین فرضیه مقاله را اینچنین مطرح میکنند که به دلیل وابستگیهای متقابل امنیتی در منطقه قفقاز جنوبی مولفههای مجموعه امنیتی در این منطقه قابل اعمال و در ضمن این منطقه یک منطقه مستقل از زیرمجموعه امنیتی روسیه محسوب میشود. در این مقاله سعی میشود، ابتدا به تبارشناسی نظریه مجموعه امنیتی پرداخته شود و سپس در قالب مفهوم مرزبندی، مسئله استقلال این مجموعه یا زیرمجموعه مجموعه امنیتی روسیه بودن بررسی شود و در نهایت به روش تجربی و تبیینی مولفههای این نظریه مجموعه امنیت منطقهای در قفقاز جنوبی اعمال شود.
After the collapse of Soviet Union, South Caucasus has been the ground of different kinds of threats and security challenges. The most important security challenges in South Caucasus include ethnic and territorial conflicts, political instability, lack of economic and social development, transnational threats, organized crime, and finally the competition of regional and trans-regional powers. The existence of these challenges has provided a security complexity in Caucasus and has prevented the establishment of stability and peace in this region. The main question in this study is: How can we employ the main components of the security complex including polarity, social construct, state's nature, boundary and anarchy in south Caucasus? Assumption is that the components of regional security complex can be applied in south Caucasus because of its security interdependence; this region would be considered independence from Russia regional security complex. The Firstly, an attempt has been made to assess the genealogy of the security complex theory. Then, a survey has been done to see whether this complex is a sub complex of Russia security complex or it is an independent one, using the framework of boundaries concept. Finally, the components of security complex theory are applied in South Caucasus using an "Explanation and Positivism" methodology.
http://ca.ipisjournals.ir/article_22313_a436dd9fc14898246edf6afa9bbb0734.pdf
مجموعه امنیتی
قطبیت
مرزبندی
ساخت اجتماعی
روسیه و قفقازجنوبی
Security Complex
Polarity
Boundary
Social Construct
Russia
South Caucasus
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2016-10-01
21
90
39
66
22314
Research Paper
قفقاز جنوبی؛ دلسرد از اتحادیه اروپا و ناامید از فدراسیون روسیه
South Caucasus; Frustrated by the EU and
Disappointed with Russian Federation
علیرضا ثمودی پیلهرود
1
عابد نوروزی زرمهری
2
استادیار دانشگاه مفید قم، قم، ایران.
دانشاموخته کارشناسی ارشد رشته مطالعات منطقهای دانشگاه تهران، تهران، ایران
منطقه قفقاز جنوبی یکی از منطقههای پر چالش به لحاظ امنیتی در جهان محسوب میشود و با وجود گذشت دو دهه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این منطقه هنوز به همگرایی اقتصادی و سیاسی دست پیدا نکرده است. در این منطقه نوعی رقابت و همکاری میان این سه کشور و همچنین میان آنها با بازیگران خارجی وجود دارد. جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان سه کشور این منطقه مسیرهای متفاوت و بعضا متضادی را در پیش گرفته و در ائتلافها، پیمانها، سازمانها و برنامههای متفاوتی مشارکت کردهاند. در این میان، اتحادیه اروپا و روسیه دو کنشگر مهم و اثرگذار در قفقاز جنوبی محسوب میشوند. اتحادیه اروپا با تدوین سیاست همسایگی اروپایی و شراکت شرقی تلاش کرده است تا نقش پررنگتری را در این منطقه ایفا کند. وقوع جنگ میان روسیه و گرجستان در سال 2008 و مداخله اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه موجب افزایش نقشآفرینی و توجه بیشتر بروکسل به این منطقه شد. روسیه نیز که این منطقه را بخشی از حوزه نزدیک خود میداند، با تدوین سازوکارهایی همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا درصدد مقابله با نفوذ اتحادیه اروپا و ناتو در این منطقه برآمده است.
در این مقاله تلاش شده است تا عوامل موثر بر بروز تنش و اختلاف میان اتحادیه اروپا و روسیه در منطقه قفقاز جنوبی مورد بررسی قرار بگیرد. در پاسخ به پرسش فوق این فرضیه مطرح میشود، تلاش برای تحکیم موقعیت تجاری، تفاوت در پندار از موضوع امنیت، تامین امنیت انرژی و تلاش برای تثبیت حوزه نفوذ موجب بروز اختلاف میان مسکو و بروکسل شده است.
همچنین روش تحقیق استفاده شده در این مقاله روش توصیفی- تحلیلی است.
South Caucasus is one of the regions in the world which faces with numerous challenges considering the security area and after two decades of the collapse of the Soviet Union, it has not reached the political and economic integration yet. In this region, there is a kind of cooperation and rivalry among Azerbaijan, Armenia and Georgia and also among these countries with external players. These three countries have pursued different and sometimes contradictory paths and participated in different organizations, programs, agreements and coalitions. The EU and Russian Federation are two important actors in the South Caucasus. Framing the European Neighborhood Policy and Eastern Partnership, the EU has sought to play a more highlighted role in the region. The Russia-Georgia war in 2008 and the EU's intervention especially the French government's initiative led to Brussels' pronounced role. Considering the South Caucasus as its near abroad, Russia with formulating mechanisms such as the Eurasian Economic Union tries to counter the influence of NATO and the EU's in the region. In this article, the factors influencing on the EU-Russia's differences in the South Caucasus will be studied. The hypothesis will be as "differences in perception of security, securing energy security, a bid to establish sphere of influence and economic benefits have led to Brussels- Russia's differences and disputes. The research approach used in this article is analytic-descriptive.
http://ca.ipisjournals.ir/article_22314_31df2523f34f25ecc798f2dd33cb0308.pdf
اتحادیه اروپا
قفقاز جنوبی
روسیه
انرژی
امنیت
شراکت شرقی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا
The EU
South Caucasus
Russia
energy
Security
Eastern Partnership and Eurasian Economic Union
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2016-10-01
21
90
67
96
22315
Research Paper
انرژی عرصه «بازی بزرگ جدید» در آسیای مرکزی (مطالعه موردی روسیه، آمریکا و چین)
Energy as the Area of "New Great Game" in Central Asia
(The Case study: Russia, US and China)
حسین حمیدی نیا
1
روح اله صالحی دولت آباد
2
استادیار دانشکده روابط بینالملل وزارت امورخارجه، تهران، ایران.
دانشاموخته کارشناسی ارشد رشته مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
باافزایشوابستگیاقتصادیجهانبهمنابعانرژیهیدروکربنی،دامنهدارشدنتنشهادرخاورمیانه ونیزظهورروسیهبهعنوانیکبازیگراصلیدربازارانرژیجهان،نفتوگازآسیای مرکزیومسیرهایانتقالآنبهبازارهایمصرفبیشازپیشموردتوجهقدرتهایبزرگصنعتیقرارگرفتهاست .دههها کشمکش طولانی مدت برای کنترل منابع نفت و گاز طبیعی، زیرساخت و نفوذ منطقه آسیای مرکزی با عنوان "بازی بزرگ جدید" بین اروپا، چین، روسیه و آمریکا مطرح بوده است و هر کدام از قدرتها سعی میکردند برای نفوذ بیشتر در منطقه از یکدیگر پیشی بگیرند. در سالهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و با کشف ذخایر عظیم انرژی نفت و گاز در آسیای مرکزی رقابت میان قدرتهای بزرگ تشدید شد. از یک طرف، روسها با منحصر کردن تمام مسیرهای صادرات از سرزمین خود، مایلند که نفوذ و کنترل سنتی خود را بر کشورهای تازه استقلال یافته حفظ کنند. از طرف دیگر، آمریکا که به عنوان رقیب جدی در منطقه وارد شده است، طرفدار مسیرهایی است که در راستای اهداف درازمدت و علایق ژئوپلتیک خود در منطقه منجر شود. چین هم با دارا بودن انگیزههای قوی برای حضور در آسیای مرکزی به چالش کشیدن سیاستهای هژمونیک آمریکا و دستیابی به منابع انرژی و بازار بزرگ منطقه، وارد رقابت با سایر رقبا شده است. اگرچه روسیه به عنوان قدرت اصلی در انرژی آسیای مرکزی است، اما حضور بازیگران جدیدی همچون آمریکا و خصوصا چین و تلاش جمهوریهای قزاقستان و ترکمنستان برای یافتن راههای جایگزین انتقال نفت و گاز منافع روسیه در منطقه را با چالش مواجه کرده است. براین اساس، مولفین این مقاله سوال خود را چنین مطرح میکنند که چه کسانی در بازی قدرت برای تسلط بر منابع آسیای مرکزی پیروز خواهند شد؟ فرضیه ما این است که باتوجه به رشد اقتصادی چین و نیاز این کشور به منابع عظیم نفت و گاز و همچنین گسترش روابط پکن با همسایگان آسیای مرکزی، چین در آینده قدرت اصلی در منطقه خواهد بود.
With increasing economic dependence of world on hydrocarbon energy resources, and ongoing tensions in the Middle East and the emergence of Russia as a major player in the global energy market; the resources of oil and gas in Central Asia and their transportation routes to consumer markets have been greatly considered by the great industrial powers. There have been decades of long struggles over controlling natural oil and gas resources and infrastructures, and influence of central Asia that has been called "the new great game" between Europe, China, Russia and America, and each of these powers were trying to outpace each other in order to obtain more influence in the region. In the years of the Soviet Union collapse and the discovery of huge reserves of oil and gas in Central Asia, the competition between the great powers has been intensified. On the one hand, the Russians by confining all the exporting routes of their land have tended to maintain their traditional influence and control over the newly independent states. On the other hand, the United States has entered in the region as a serious competitor, and as a fan of the paths that will lead to its own long-term goals and geopolitical interests. Also, China with its strong incentives to be present in Central Asia and to challenge the hegemonic policies of America and also to achieve the regional energy resources and huge market has entered in this competition. Although Russia is the major power in Central Asia's resources, the presence of new players such as America, and especially China and the efforts of the Republic of Kazakhstan and Turkmenistan to find alternative ways to transport oil and gas have faced the Russian interests with some challenges in the region. Accordingly, the authors of this article ask this question: who is going to win the power game of having control over Central Asia's resources?
Our hypothesis is that due to China's economic growth and the need of this country to the huge oil and gas resources as well as the development of Beijing's relationships with Central Asian neighbors; in the future China will be the main power in the region.
http://ca.ipisjournals.ir/article_22315_62a67c65c14f4493cbd7574e62613ba3.pdf
انرژی
روسیه
چین
آمریکا
ترکمنستان و قزاقستان
energy
Russia
China
US
Turkmenistan and Kazakhstan
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2016-10-01
21
90
67
117
22316
Research Paper
کالبد شکافی همگرایی اوراسیایی روسیه؛ چارچوبهای مفهومی و عملیاتی
Russia’s Eurasian Integration Dissection; Conceptual and Operational Framework
سیدمحمدکاظم سجادپور
1
مریم سلیمانی درچاق
2
استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت وزارت امورخارجه، تهران، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات اوراسیا، دانشکده وزارت امورخارجه، تهران، ایران.
فدراسیون روسیه به عنوان وارث اصلی اتحاد جماهیر شوروی در 31 دسامبر 1991 با ایجاد تجمعی از کشورهای باقی مانده از فروپاشی توانست یازده جمهوری از پانزده جمهوری تازه استقلال یافته را گرد خود آورد. سیاست روسیه در دوران پسا شوروی در قبال منطقه اوراسیای مرکزی نشان دهنده این مطلب است که این کشور در تلاش است تا ضمن حفظ حوزه پیرامونی خود، بر روندها و سیاستهای این کشورها نیز صاحب اثر باشد. از همین رو رویکرد چندجانبه گرایی، تشکیل و تقویت سازمانهای منطقهای یکی از مهمترین رویکردهای روسیه برای همسو نمودن کشورهای اوراسیای مرکزی با اهداف، منافع و سیاستهای خود به شمار میرود.
در مقاله حاضر بر مبنای اهمیت و جایگاه دیدگاه چندجانبه گرایی و همگرایی در سیاست خارجی روسیه به بررسی مجموعه اقدامات و تلاشهای فداسیون روسیه برای ایجاد همگرایی در اواسیای مرکزی در سه مجموعه همگرایی سیاسی، امنیتی و اقتصادی پرداخته و سپس فهم توفیق و عدم توفیق همگرایی اوراسیایی روسیه در این راستا تحلیل میشود. بدین ترتیب پرسش اصلی این مقاله عبارت است از اینکه؛ فدراسیون روسیه برای ایجاد همگرایی منطقهای در اوراسیای مرکزی با چه چالشها و محدودیتهایی رو به رو است؟ و یافتههای این مقاله چنین است که وجود محدودیتهای اقتصادی در داخل روسیه برای پاسخ به نیازهای مادی و فناوری منطقه، برخی چالشها در سطح منطقه اوراسیای مرکزی در کنار موانع فرامنطقهای همچون حضور و مداخله بازیگران فرا منطقهای سبب شده است که روسیه نتواند یک همگرایی منطقهای کارآمد و مؤثر در اوراسیای مرکزی تشکیل دهد.
Russian Federation is recognized as the main inheritor of Soviet Union on December 31, 1991 which was able to collect eleven newly independent Republics in the post-Soviet. Russian policy toward Central Eurasian region indicates that, the country is trying to preserve surrounding area at the same time to be effective in the process and policies of these countries. Therefore multilateral approach, formation and strengthening of regional organization are important approaches of Russia for aligning of central Eurasian countries with its goals, interests and policies
In this study, based on the importance of multilateralism and integration of views on Russia's foreign policy, the collect efforts by Russian to create integration in the central Eurasia will be discussed in the three sets: integration of politics, security and economics and more important than, that success or failure of Russia in this field will be evaluated. Thus the main question of this research is "What are the challenges and limitation of Russian Federation in creating regional integration in central Eurasian?"And the finding of this research shows that economic restrictions in Russia in responding to material and technological needs of the region, some important challenges facing the central Eurasian region and barriers to trans-regional, such as the presence and intervention of trans-regional actor are the most important Russian challenges to create integration in central Eurasia.
http://ca.ipisjournals.ir/article_22316_6410bb17777087d9a47da49d4f361712.pdf
همگرایی منطقهای
فدراسیون روسیه
اوراسیای مرکزی
بازیگران فرا منطقهای و چالشهای منطقهای
Regional Integration
Russian Federation
Central Eurasia
Trans-regional actors and Regional challenges
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2016-10-01
21
90
119
151
22317
Research Paper
تحلیل مقایسهای رفتار ناتو و سازمان همکاری شانگهای در آسیای مرکزی از سال 2001 تا 2012
Comparative analysis of NATO and SCO Behaviors
in Central Asia from 2001 to 2012
هادی سلیمان پور
1
مسعود آخشی
2
استادیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته دیپلماسی و سازمان های بین المللی دانشکده وزارت امور خارجه، تهران، ایران
مجموعه تحولات جهان پس از حوادث 11 سپتامبر سال 2001، اهمیت ژئو استراتژیک نوینی به منطقه آسیای مرکزی بخشیده است. حضور ناتو در افغانستان و تغییر استراتژی آمریکا از"امنیت انرژی" به استراتژی "مبارزه با تروریسم" در محیط پیرامونی آسیای مرکزی و اقدام به همکاری در زمینههای مختلف سیاسی، نظامی و عملیاتی در این منطقه در قالب نظریه جامع((امنیت تعاونی)) همزمان با شکلگیری سازمان همکاری شانگهای و ائتلافبندی جدید در قالب نظریه نومنطقهگرایی در برابر نفوذ ناتو در منطقه نشان از اهمیت منطقه آسیای مرکزی در سیاستهای بازیگران مهم این دو سازمان یعنی آمریکا، روسیه و چین در دهه اول قرن جاری داشته است. این مقاله در تلاش است تا با استفاده از روش توصیفی- مقایسهای به این سوال پاسخ گوید که چگونه میتوان سیاستهای امنیتی ناتو و سازمان همکاری شانگهای در منطقه آسیای مرکزی را مورد مطالعه و مقایسه قرار داد؟ یافتههای این مقاله حاکی از آن است که در طی دهه مذکور اعضای دو سازمان در زمینههایی موضوعی مانند؛ ثبات افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم، دارای منافع مشترک بوده که در قالب سازوکارهای مشارکت برای صلح ناتو و شورای روسیه- ناتو به آن سامان داده اند. این سامان دهی موضوعی در قالب منطقه عمدتا سطح تاکتیکی داشته است. ولی به رغم وجود تهدیدهای مشترک، اعضای دو سازمان مذکور در زمینه موضوعاتی راهبردی چون استقرار بلند مدت آمریکا در منطقه، گسترش ناتو به شرق و امنیت مسیرهای انرژی دارای تفاوت منافع میباشند. در این میان عواملی همچون تأثیر روابط ناتو با کشورهای آسیا مرکزی بر سیاستهای منطقه ای روسیه و چین ، اهداف متعارض بازیگران اصلی و نبود سند و سازوکار جامع همکاری بین دو سازمان بر تشدید عمق اختلافات این دو افزوده است.
The strategic importance of Central Asian region emerged within the framework or global security challenges following 9/11. NATO engagement in Afghanistan and the US strategic shifts from “energy security" to "fighting against terrorism" in the region, together with its new approaches in various political, military and operational fields within the context of comprehensive theory of "cooperative security" encountered with the formation of Shanghai Cooperation Organization (SCO)and the formation of new regional security arrangement within the context of neo-regionalism theory. These developments indicate the importance of the Central Asia Region in the world politics and amongst major players of these two organizations namely US, Russia and China over the past decade.
This article tries to answer the main question by using a comparative-descriptive method: How could security policies of NATO and SCO in Central Asian Region be studied and theoretically compared? The authors believe that, over the past decade, member states of the two organizations have shared tactical interest such as the stability of Afghanistan, the fight against drug trafficking, organized crimes and terrorism, all realized in terms of partnership mechanisms for NATO peace and NATO-Russia council. Therefore, despite the existence of mechanisms of cooperation to achieve tactical shared interests, two organizations disagreed on strategic subject matters such as the long term goals of the US in the region, the expansion of NATO to the East and the controlling and managing energy security in Central Asia. In the meantime, there are some elements such as NATO’s bilateral relationship with some Central Asian countries being affected by China and Russia policies, contradicting goals of major players, and lack of comprehensive institutional mechanism of consultation and cooperation in the two organizations have deepened the differences among them.
http://ca.ipisjournals.ir/article_22317_ed6ea08be481557eec2920cba5abe173.pdf
ناتو
امنیت تعاونی
سازمان همکاری شانگهای
نومنطقهگرایی و ساختار منطقهای ضدترورریسم
NATO
Cooperative Security Theory
Shanghai Cooperation Organization
Neo-Regionalism Theory
Central Asia and Regional Security Arrangement
per
ناشر: وزارت امور خارجه
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2016-10-01
21
90
152
181
22318
Research Paper
بررسی تحلیلی چالشهای روند منطقهایسازی آسیای مرکزی
Analytical Review of the Central Asia
Regional Building Challenges
عباسقلی عسگریان
1
، استادیار دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران
در این مقاله، فرآیند منطقهایسازی حوزه آسیای مرکزی به لحاظ اقتصادی و سیاسی با ملاحظه عوامل مختلفی چون همکاریهای متقابل، اختلافات مرزی، جغرافیایی و آبی، اختلافات مربوط به انرژی و نیز اختلاف میان رهبران دولتها و نفوذ غیر یکسان هر یک از آنها در یک منطقه واحد بررسی میشود. در بخش اقتصادی مقاله، بر روابط دوجانبه ازجمله تجارت متقابل و مرزی آنها که خاصیت فرعی و غیرسیستماتیک دارد، اشاره شدهاست؛ همچنین در تحلیل محتوایی، تاثیر بازیگران خارجی و برنامههای اتحادیه اروپا، آمریکا، ترکیه، چین و روسیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتیجهگیری شده است، اگرچه منطقهسازی در آسیای مرکزی امکانات کافی برای توسعه کشورها فراهم میکند، اما به نظر میرسد این روند در مدت زمان کوتاهی قابل دسترسی نیست.
سوال اصلی مقاله عبارت است از اینکه چرا تاکنون روند منطقهایسازی آسیای مرکزی با موفقیت همراه نبودهاست؟ در پاسخ به سوال مقاله این فرضیه مطرح میشود که به نظر میرسد، عوامل و موانع سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی درون منطقهای و نیز دخالت بازیگران فرامنطقهای، باعث عدم موفقیت منطقهگرایی درآسیایمرکزی گردیده است.
In this paper, the Regional building process of economic and political dimensions of Central Asia in light of various factors checked, some of the factors include: Mutual cooperation, Border disputes, Geographic, Hydro politics, Disputes relating to energy and the difference between the heads of states and non-identical influence each of them in a single region. In the economic sector article, on bilateral relations Including Cross-border trade and non-systematic subdivision of the property, is mentioned. Also in Content analysis of external actors pictures and Europe Union programs, America, Turkey, China and Russia have been analyzed and Concluded, Although Regional building in Central Asia Provide adequate facilities for developing countries, But it seems that this process is not available in a short time.
The Hypothesis is That Why has so far not been successful regional Building in Central Asia? In response to the question paper, it is hypothesized that it seams inter-regional political, security, economic and cultural Factors and barriers ant also Trans-regional actors Interference, led to the failure of regionalism in Central Asian. Article descriptive - analytic method was carried out.
http://ca.ipisjournals.ir/article_22318_0cd8040417770b77157fca6fc45a3d27.pdf
منطقهایسازی
منطقهگرایی
همگرایی
آسیای مرکزی و بازیگران فرامنطقهای
Regional Building
Regionalism
Integration
Central Asia and Trans-Regional Actors