2024-03-29T09:51:32Z
http://ca.ipisjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1768
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2322-3766
1388
15
65
آینده دریای خزر
برگزاری دومین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در 24 مهرماه 1386 موفقیت بزرگی برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به شمار میآید؛ زیرا که اجلاس اول سران که در عشقآباد در اردیبهشت 1381 برگزار شد نه تنها نتیجه مشخصی در پی نداشت بلکه شرایط سیاسی و امنیتی منطقه را به شدت آشفته کرد. در اجلاس تهران دومین سند سیاسی بین روسای جمهور کشورهای ساحلی دریای خزر در یک بند و 25 ماده به تصویب رسید که میتوان گفت آینده دریای خزر در ادامه راهی است که در اجلاس تهران نقشه آن طراحی شده است.
رژیم حقوقی دریای خزر
اجلاس عشقآباد
اجلاس تهران و اعلامیه تهران
2010
11
01
1
14
http://ca.ipisjournals.ir/article_10570_b039316e349802baa75962a4c34c6a51.pdf
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2322-3766
1388
15
65
روابط هند و چین: همکاری و رقابت
هند و چین دو قدرت آسیایی نگاه ویژهای به روابط میان خود دارند. سیر جدید روابط میان دو کشور مدیون اندیشه نسل جدید رهبران دو کشور است که به دنبال حل و فصل اختلافات کهن برآمدند و روابط جدیدی را پایهگذاری کردند که سرآغاز فصل نوین همکاری استراتژیک دو قدرت آسیایی شد. ظرفیت بالای هند در زمینه کثرتگرایی به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان ابزار قدرتمندی است که در کنار جمعیت زیاد، ظرفیت منابع انسانی و منابع زیر زمینی و رشد نسبتاً سریع اقتصادی توان رقابت را افزایش دادهاست. در مقابل چین هم با درآمد سرانه بالا، توان اقتصادی بالا و جایگاه مناسب در صحنه بین الملل در موقعیت خوبی قرار دارد. همکاری و تعامل گسترده این دو قدرت بزرگ آسیایی میتواند شرایط جدیدی را نه تنها در منطقه بلکه در عرصه جهانی بوجود آورد. مقاله زیر با بررسی فراز و نشیبهای روابط دو کشور، مهمترین عوامل تاثیرگذار در روابط را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
هند
چین
روابط هند و چین
رقابت
همکاری و قدرتهای آسیایی
2010
11
01
15
46
http://ca.ipisjournals.ir/article_10571_68d4bf6770d58cc1f139fce638549131.pdf
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2322-3766
1388
15
65
گرجستان و روند دولت - ملتسازی
گرجستان پس از استقلال درگیر نزاعها و بحرانهای داخلی بوده و روند دولت– ملتسازی در این کشور با موانع و چالشهای بزرگ روبرو بوده است. دولت در حال ملیشدن گرجستان در حیات جدید خود همواره با بحرانهای جدی همچون همبستگی و یکپارچگی ملی، هویت ملی و مشروعیت سیاسی مواجه بوده است. همین مشکلات از گرجستان یک دولت ضعیف ساخته است. مهمترین چالشهای گرجستان را بیشک باید در وجود برخی واگراییهای قومی در این کشور جستجو نمود که عملاً موجب بیرون ماندن بخشی از سرزمین گرجستان از دایره حاکمیت ملی دولت مرکزی شده است.
این مقاله در پی تجزیه و تحلیل جامع روند دولت - ملتسازی در این جمهوری با محور قرار دادن مدل دولت - ملتسازی اوراسیایی است.
دولت - ملتسازی
مدل اوراسیایی
دولت در حال ملیشدن
دولت مدنی
دولت قومی
اشباع سرزمینی
حاکمیت ملی
یکپارچگی و همبستگی ملی
شهروندی
هویت ملی
ملیگرایی
ثبات سیاسی و دموکراسی
2010
11
01
47
71
http://ca.ipisjournals.ir/article_10572_5a06ddc9c0272b70b3de8c09388b3bdc.pdf
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2322-3766
1388
15
65
عوامل ژئوپلیتیک جمهوری آذربایجان و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
امروزه نقش هر کشور در سیاستهای جهانی تحت تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی است و جغرافیدانان سیاسی معتقدند که قدرت هر کشور به شدت از محیط جغرافیایی آن تأثیر میپذیرد.
بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چهره ژئوپلیتیکی جمهوری آذربایجان و منطقه تغییر یافت و به عنوان یکی از بیثباتترین مناطق بجای مانده از امپراطوری شوروی با خلاء قدرت مواجه گردید. این منطقه به جهت موقعیت ارتباطی و منابع انرژی فراوان به صحنة کشمکش بین بازیگران منطقهای و فرامنطقهای و جهانی تبدیل شده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران به علت همسایگی و اشتراکهای تاریخی و فرهنگی نمیتواند به مسائل امنیتی این کشور بیتوجه باشد زیرا ثبات جمهوری آذربایجان در تأمین امنیت ملی ایران اهمیت بسیار دارد.
ایالات متحده آمریکا به بهانههای مبارزه با تروریسم به همراه اتحادیه اروپا و ناتو در کنار ترکیه، بازیگران فرامنطقهای در منطقه میباشند و در صحنه جمهوری آذربایجان حضور فعال دارند. از سوی دیگر، جمهوری آذربایجان به دلیل جهتگیری غربگرایانه، ادغام در ساختارهای یورو آتلانتیکی؛ یافتن راه حلی برای غلبه بر بحران قرهباغ و مشکلات داخلی خود را در خارج از منطقه جستجو میکند.
ژئوپلیتیک
منابع انرژی
موقعیت جغرافیایی
جمعیت
سیاست خارجی جمهوری آذربایجان و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
2010
11
01
71
89
http://ca.ipisjournals.ir/article_10574_e7ae179b9a056817901d9ffb981a3dde.pdf
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2322-3766
1388
15
65
نقش انرژی در روابط روسیه و اتحادیه اروپا
روسیه و اتحادیه اروپا در کنار اشتراکات و پیوندهای تاریخی، فرهنگی و سیاسی شرکای اقتصادی مهمی نیز میباشند. نیاز روزافزون اتحادیه اروپا به انرژی از یک سو و برخورداری فدراسیون روسیه از منابغ غنی انرژی از سوی دیگر باعث شده است که تحلیلهای متفاوتی در خصوص آینده همکاریهای دو طرف ارائه گردد. در مقاله حاضر نیز تلاش شده است ضمن نگاهی تحلیلی به روابط پیشین روسیه و اتحادیه اروپا، به مسئله انرژی به عنوان متغیری تاثیرگذار در آینده مناسبات دو طرف اشاره شود.
روسیه
اتحادیه اروپا
انرژی
وابستگی متقابل و مشارکت راهبردی
2010
11
01
91
112
http://ca.ipisjournals.ir/article_10575_1db775d28f6de333c1aac664c22e072f.pdf
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2322-3766
1388
15
65
پیامدهای بحران گرجستان بر نظام بینالملل
نظام بینالملل در عصر وابستگی متقابل از همتنیدگی ژرفی برخوردار است. به گونهای که اجزای تشکیلدهنده آن به طور لاینفک به یکدیگر وابستهاند و هرحرکتی که در یکی از واحدهای آن پدید آید، در کوتاهترین زمان در نقطه دیگری منعکس میشود. از اینرو است که بحران اوت ٢٠٠٨ در گرجستان، علاوه بر تاثیرات منطقهای، به دلیل اهمیت ژئوپلتیکی قفقاز پس از جنگ سرد و تبدیل منطقه به عرصه رقابت قدرتهای فرامنطقهای به سرعت ابعاد بینالمللی بهخود گرفت و موجب رویارویی روسیه و جهان غرب گردید. در این میان به دلیل نزدیکی جغرافیایی ایران با منطقه قفقاز، پیامدهای مثبت و منفی این بحران متوجه کشورمان نیز شدهاست. مدیریت صحیح این بحران در گرو شناخت صحیح و آسیبشناسانه سیاستگذار ایرانی خواهدبود. با توجه به این ضرورت، در این مقاله مهمترین پیامدها و نتایج بحران یادشده بر نظام بینالملل مورد واکاویقرار میگیرد.
گرجستان
روسیه
قفقاز
بحران و نظام بینالملل
2010
11
01
113
131
http://ca.ipisjournals.ir/article_10576_3c19ffbae1b1f292e99bfc9ee4eb1116.pdf
فصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
2322-3766
2322-3766
1388
15
65
سیاست اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی: منافع و چالشها
سیاست همسایگی اتحادیه اروپا بدنبال طراحی استراتژیک میان مدت جهت ترسیم نوع مناسبات با همسایگان خویش است که چشم انداز روابط این اتحادیه را با این مناطق به تصویر میکشد. در این راستا عدم امکان عضویت این همسایگان در اتحادیه اروپا بدلیل معضلات عمیق داخلی و خارجی و از سویی دیگر منافع و علایق امنیتی، سیاسی و اقتصادی اتحادیه در این کشورها موجب طرح سیاست همسایگی اتحادیه گردیده است. بطوری که اتحادیه اروپا برای برقراری ثبات و توسعه سیاسی و اقتصادی کشورهای سه گانه قفقاز جنوبی بر مبنای ملاکها و استانداردهای اروپایی، سیاست همسایگی اتحادیه اروپا را در خصوص مناسبات دو جانبه با این کشورها ترسیم کرده است، که علاوه بر حفظ ثبات و امنیت در این کشورها، رعایت ارزشهایی مانند آزادی، دمکراسی و حقوق بشر ملاکهایی هستند که اتحادیه اروپا جهت تعیین میزان همگرایی آنها با استانداردهای اتحادیه اروپایی مورد ارزیابی قرار میدهد. در بعد اقتصادی توجه به موقعیت ترانزیتی قفقاز جنوبی برای دسترسی به منابع انرژی حوزه دریای خزر و همچنین تداوم اصلاحات اقتصادی مبتنی بر اقتصاد بازار که وضعیت شفافی را برای سرمایه گذاری شرکتهای اروپایی در این منطقه فراهم نماید، از جمله علایق و منافع اتحادیه اروپا است. در بعد امنیتی علیرغم اعمال نفوذهای مستقیم روسیه برای بهره برداری از منازعات این کشورها با جمهوریهای خودمختار تجزیه طلب، اتحادیه اروپا با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی بدنبال حل مسالمت آمیز این منازعات به بن بست رسیده است.
اتحادیه اروپا
گرجستان
آذربایجان
ارمنستان
روسیه
منافع و علایق
چالشها و امنیت انرژی
2010
11
01
133
159
http://ca.ipisjournals.ir/article_10577_577979c81b4b6f95558e0fe179e1fd74.pdf