مفهوم نوین استراتژیک ناتو(2010) و پیامدهای امنیتی آن در روابط ناتو و روسیه
1. مفهوم نوین استراتژیک ناتو(2010) و پیامدهای امنیتی آن در روابط ناتو و روسیه
دوره 18، شماره 80 ، زمستان 1391، ، صفحه 1-30

چکیده
  ساختار نوین نظام بین‌الملل، چالش‌ها و تهدیدهای گسترده و مشترکی را برای ناتو و روسیه به دنبال داشته است. بر این اساس پیمان آتلانتیک شمالی مفهوم استراتژیک خود را در لیسبون پرتغال در سال 2010 به فعالیت‌های ...  بیشتر
سازمان همکاری شانگهای و تهدیدات امنیتی مشترک در آسیای مرکزی
2. سازمان همکاری شانگهای و تهدیدات امنیتی مشترک در آسیای مرکزی
دوره 19، شماره 81 ، بهار 1392، ، صفحه 1-28

چکیده
  سازمان همکاری شانگهای که در حال حاضر به عنوان مهم‌ترین گروه‌بندی چندجانبه و فراملی در حوزه اوراسیای مرکزی شناخته می‌شود، از ابتدای تأسیس تاکنون، همواره از جنبه‌های گوناگون مورد توجه بوده است؛ اما ...  بیشتر
رقابت چین و آمریکا در آسیای مرکزی
3. رقابت چین و آمریکا در آسیای مرکزی
دوره 18، شماره 79 ، پاییز 1391، ، صفحه 1-24

چکیده
  از دیرباز همواره رقابت میان قدرت‌های بزرگ در قالب بازیگران مختلف و به صورت گسترده وجود داشته است. در این فرایند، قدرت‌های بزرگ به دنبال گسترش حوزه نفوذ و سیطره خود بر نقاط و حوزه‌های مختلف جهان بوده‌اند. ...  بیشتر
نگاهی به ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره حضور ناتو در افغانستان
4. نگاهی به ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره حضور ناتو در افغانستان
دوره 18، شماره 78 ، تابستان 1391، ، صفحه 1-20

چکیده
  فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تغییرات بنیادینی در ساختار سامانه بین‌المللی پدید آورد. این امر زمینه‌ساز آن شد تا در سال‌های نخستین هزاره نوین، همگان درباره "جهانی شدن" ارزش‌ها و هویت‌ها و بازسازی منافع ...  بیشتر
سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
5. سیاست دولت پوتین و جایگاه الیگارشی روسیه
دوره 18، شماره 77 ، بهار 1391، ، صفحه 1-23

چکیده
  پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اموال دولتی طی چند مرحله و به روش‌های گوناگون به خریداران واگذار شد. افرادی از همین طریق قدرت اقتصادی بالایی به دست آوردند و در پی تحصیل قدرت اقتصادی در صدد اعمال نفوذ ...  بیشتر
نقش سازمان پیمان امنیت جمعی در امنیت اوراسیای مرکزی
6. نقش سازمان پیمان امنیت جمعی در امنیت اوراسیای مرکزی
دوره 17، شماره 76 ، زمستان 1390، ، صفحه 1-21

چکیده
    تنظیم روابط با قدرت‌های منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای از جمله روسیه یکی از موضوع‌های مهم در روابط خارجی دولت‌های آسیای مرکزی و قفقاز پس از استقلال بوده است. کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به دلیل مشکلات ...  بیشتر
گازپروم و رویای تسخیر بازارهای جهانی انرژی
7. گازپروم و رویای تسخیر بازارهای جهانی انرژی
دوره 17، شماره 75 ، پاییز 1390، ، صفحه 1-26

چکیده
  شرکت روسی گازپروم که یکی از بزرگترین غول‌های جهان انرژی شناخته می‌شود، نه تنها بر اکثر منابع گاز روسیه مسلط می‌باشد، بلکه تلاش‌های گسترده‌ای را نیز به منظور تسخیر بازارهای جهانی انرژی انجام داده ...  بیشتر
ضرورت عملیاتی کردن ساز و کارهای نظارتی و اجرایی کنوانسیون محیط زیست دریای خزر
8. ضرورت عملیاتی کردن ساز و کارهای نظارتی و اجرایی کنوانسیون محیط زیست دریای خزر
دوره 16، شماره 71 ، پاییز 1389، ، صفحه 1-17

چکیده
  یکی از راه‌های همگرایی بین کشورهای همسایه، همکاری‌های زیست محیطی میان آنها است. کنوانسیون محیط زیست دریای خزر که در روز 13 آبان ماه سال 1382 (5  نوامبر 2003 میلادی) در تهران با هدفهمکاری مشترک نسبت به حفاظت ...  بیشتر
بحران سیاسی قرقیزستان از
9. بحران سیاسی قرقیزستان از "انقلاب لاله" تا "انقلاب بی رنگ" از منظر جامعه شناسی سیاسی
دوره 16، شماره 70 ، تابستان 1389، ، صفحه 1-27

چکیده
    کشور قرقیزستان از زمان استقلال در سال 1991 تاکنون با بحران‌های سیاسی مختلفی مواجه بوده است. نارضایتی مردم قرقیزستان از عملکرد نامناسب سیستم سیاسی در حل مشکلات جامعه، موجی از اعتراضات و مخالفت‌ها ...  بیشتر
تحلیلی بر ابعاد و سطوح مداخله در بحران ژئوپلیتیکی قره‏باغ
10. تحلیلی بر ابعاد و سطوح مداخله در بحران ژئوپلیتیکی قره‏باغ
دوره 16، شماره 69 ، بهار 1389، ، صفحه 1-24

چکیده
   ناگورنو- قره‏باغ (قره‏باغ کوهستانی)، منطقه خودمختار ارمنی‏نشین در غرب جمهوری آذربایجان و در نزدیکی مرزهای ارمنستان است. این منطقه توسط ارمنی‏های محلی کنترل می‏شود. با این وجود، نه ارمنستان ...  بیشتر
آینده دریای خزر
11. آینده دریای خزر
دوره 15، شماره 65 ، بهار 1388، ، صفحه 1-14

چکیده
  برگزاری دومین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در 24 مهر‌ماه 1386 موفقیت بزرگی برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید؛ زیرا که اجلاس اول سران که در عشق‌آباد در اردیبهشت 1381 برگزار شد نه تنها ...  بیشتر
تلقی سیاست خارجی آمریکا از قفقاز پس از تحولات یازده سپتامبر
12. تلقی سیاست خارجی آمریکا از قفقاز پس از تحولات یازده سپتامبر
دوره 14، شماره 62 ، تابستان 1387، ، صفحه 1-13

چکیده
               نظام بین الملل در سال‌های اخیر شاهد افول نسبی منازعات منطقه‌ای و قومی در منطقه قفقاز بوده است، ولی در مقابل رقابت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تشدید شده است. ...  بیشتر
روابط ایران و روسیه: همکاری در دوره پسا همسایگی
13. روابط ایران و روسیه: همکاری در دوره پسا همسایگی
دوره 14، شماره 61 ، بهار 1387، ، صفحه 1-37

چکیده
              این مقاله با هدف بررسی روابط تهران و مسکو در دو دهه کنونی و نگاه دو دولت به یکدیگر، همکاری‌های آنها را در عرصه‌های اقتصادی، فنی، نظامی، منطقه‌ای و بین المللی و سرانجام، ...  بیشتر
حوزه های اختلاف و رقابت میان اتحادیه اروپا و روسیه
14. حوزه های اختلاف و رقابت میان اتحادیه اروپا و روسیه
دوره 19، شماره 82 ، تابستان 1392، ، صفحه 1-28

چکیده
  روابط میان کشورهای اروپایی و روسیه پس از پایان جنگ سرد وارد مرحله تازه ای شد . با وجود افزایش تعاملات و همکاری ها میان اتحادیه اروپا و مسکو از طریق امضای قرارداد شراکت و همکاری در سال 1994 و تدوین نقشه راه ...  بیشتر
دیپلماسی فرهنگی ترکیه در آسیای مرکزی: فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو
15. دیپلماسی فرهنگی ترکیه در آسیای مرکزی: فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو
دوره 19، شماره 83 ، پاییز 1392، ، صفحه 1-27

چکیده
  فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و قبول استقلال چهارده جمهوری آن از یک سو مرزهای تاریخی شوروی سابق را با همسایگان جنوبی و شرقی ناپدید ساخت و از سوی دیگر، منطقه حایل و وسوسه‎انگیزی برای رقابت و نفوذ قدرت‎های ...  بیشتر
اهداف و راهبردهای سیاست خارجی چین در آسیای مرکزی
16. اهداف و راهبردهای سیاست خارجی چین در آسیای مرکزی
دوره 19، شماره 84 ، زمستان 1392، ، صفحه 1-29

چکیده
  فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی فرصت فوق‌العاده‌ای را برای چین فراهم کرد تا فرآیندهای سیاسی و اقتصادی در منطقه آسیای مرکزی را به اجرا درآورد. همجواری و هم مرز بودن چین با کشورهای آسیای مرکزی توام با رشد سریع‌ ...  بیشتر
ارزیابی وضعیت اشغال قره‌باغ کوهستانی از لحاظ حقوق بین الملل
17. ارزیابی وضعیت اشغال قره‌باغ کوهستانی از لحاظ حقوق بین الملل
دوره 20، شماره 85 ، بهار 1393، ، صفحه 1-33

چکیده
  جمهوری آذربایجان و ارمنستان به عنوان دو طرف اصلی در مناقشه قره‌باغ برای اثبات مواضع خود تلاش می‌کنند به اصول حقوق بین الملل تمسک جویند. جمهوری آذربایجان با استناد به اصل تمامیت ارضی که در منشور ملل متحد ...  بیشتر
تبیین سیاست خارجی روسیه در قبال بحران اوکراین از منظر واقع‎گرایی ساختاری تدافعی
18. تبیین سیاست خارجی روسیه در قبال بحران اوکراین از منظر واقع‎گرایی ساختاری تدافعی
دوره 20، شماره 87 ، پاییز 1393، ، صفحه 1-32

چکیده
  اهمیت اوکراین به عنوان یکی از بین‎المللی‎ترین کشورهای جهان به واسطه ویژگی‎های«ژئوپلیتیک»، «ژئواستراتژیک» و «ژئواکونومیک» باعث شده تا این منطقه را به یکی از مهم‎ترین محورهای ...  بیشتر
بررسی سیاست اتحادیه اروپایی در قبال بلاروس از منظر هنجارگرایی
19. بررسی سیاست اتحادیه اروپایی در قبال بلاروس از منظر هنجارگرایی

سیدجلال دهقانی فیروزآبادی؛ خلیل شیرغلامی

دوره 20، شماره 88 ، زمستان 1393، ، صفحه 1-33

چکیده
  در برخی نظریه‌های روابط بین الملل به نقش هنجارها در رفتار کنشگران و مفهوم «سیاست خارجی هنجاری»[1] توجه شده است. پیرو همین تعاملات، برخی تلاش کرده‌اند برای این مفهوم نظری در عرصه سیاست بین الملل ...  بیشتر
آسیای مرکزی بزرگ‌تر از افسانه تا واقعیت
20. آسیای مرکزی بزرگ‌تر از افسانه تا واقعیت

داود آقایی؛ احسان فلاحی

دوره 21، شماره 89 ، بهار 1394، ، صفحه 1-31

چکیده
  منطقه آسیای مرکزی به لحاظ سیاسی مفهومی سیال است، یعنی در گذر زمان و با تغییر معادلات سیاسی، محدوده از پیش تعریف شده برای مناطق دستخوش دگرگونی می گردد . آسیایمرکزی در دوران جنگ سرد بخ شی از سرزمین اتحاد ...  بیشتر
جایگاه ترکمنستان در چشم‌انداز انرژی اتحادیه اروپا
21. جایگاه ترکمنستان در چشم‌انداز انرژی اتحادیه اروپا

هادی آجیلی؛ مهناز زارع

دوره 21، شماره 92 ، زمستان 1394، ، صفحه 1-27

چکیده
  اتحادیه اروپا به دلیل محدودیت‌های منابع انرژی و همچنین مشکلات دستیابی مطمئن و ارزان قیمت به آن به ویژه پس از روشن شدن این واقعیت که عامل انرژی می‌تواند به عنوان یک ابزار سیاسی از سوی روسیه به کار گرفته ...  بیشتر
تاثیر سیاست خارجی ترکمنستان بر اقتصاد آن
22. تاثیر سیاست خارجی ترکمنستان بر اقتصاد آن

علی امیدی؛ احسان فلاحی؛ زهرا آقامحمدی

دوره 21، شماره 91 ، پاییز 1394، ، صفحه 1-36

چکیده
  جمهوری ترکمنستان پس از استقلال، بی‌طرفی دائم را به عنوان استراتژی سیاست خارجی اعلام نمود. در فاصله سال‌های 1991ـ 2001 این استراتژی به نحوی اعمال می‌گردید که به تقویت پایه‌های حکومت نیازاف منجر شود. اما ...  بیشتر
چگونگی کاربری مولفه‌های امنیتی در قفقاز جنوبی
23. چگونگی کاربری مولفه‌های امنیتی در قفقاز جنوبی

نبی الله ابراهیمی؛ قاسم اصولی

دوره 21، شماره 90 ، تابستان 1394، ، صفحه 1-38

چکیده
  پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، قفقاز جنوبی عرصه تهدیدها و چالش‌های امنیتی متعدد بوده است. مناقشه‌های قومی و سرزمینی، بی‌ثباتی سیاسی، نداشتن توسعه اقتصادی و اجتماعی، تهدید‌های فراملیتی و جرایم ...  بیشتر
جایگاه ایران در مکاتب فکری سیاست خارجی روسیه
24. جایگاه ایران در مکاتب فکری سیاست خارجی روسیه

سیده مطهره حسینی؛ مریم ابوالحسینی

دوره 22، شماره 93 ، بهار 1395، ، صفحه 1-33

چکیده
  سیاست خارجی روسیه برآمده از اندیشه هایی است که در مکاتب فکری موجود در فضای اندیشگی این کشور ریشه دارند. ماهیت این مکاتب به صورت جسته و گریخته مورد پژوهش قرار گرفته است ولی درباره دسته بندی مشخص این مکاتب ...  بیشتر
دیپلماسی آموزشی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی
25. دیپلماسی آموزشی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی

محمدرضا دهشیری؛ مهدی طاهری

دوره 22، شماره 94 ، تابستان 1395، ، صفحه 1-42

چکیده
  بهره گیری از ظرفیت‌های آموزشی  به ویژه در حوزه آموزش عالی در جهت بسط تفاهم و درک مشترک و تصویر سازی مثبت از کشور را می‌توان دیپلماسی آموزشی نامید که خود یکی از ارکان دیپلماسی فرهنگی قلمداد می‌گردد. ...  بیشتر