ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766167120111101Operationalization Necessity of Regulatory and Executive Mechanisms for the Caspian Sea Environmental Conventionضرورت عملیاتی کردن ساز و کارهای نظارتی و اجرایی کنوانسیون محیط زیست دریای خزر11710551FAJournal Article20101124One way to integrating neighboring countries is through environmental cooperation. The Caspian Sea Environmental Convention signed on 5 November 2003 in Tehran to cooperatively protect and restore the environment of the Sea, pollution control, coastal management and sustainable extraction of sturgeon stocks has entered into force in August 2007 after signing all member states. But the mere convention is inadequate to protect the Caspian environment, and there needs to some institutional arrangements, monitoring systems and operational protocols to be enforced among the members, and as such mechanisms and anticipated protocols have not yet became operational, the Convention for the protection of the Caspian Sea Environment has not yet effectively put into force. This article deals with the institutional and operational deficiencies of the Caspian environment Convention.
.<em>یکی از راههای همگرایی بین کشورهای همسایه، همکاریهای زیست محیطی میان آنها است. کنوانسیون محیط زیست دریای خزر که در روز 13 آبان ماه سال 1382 (5 نوامبر 2003 میلادی)</em><em> در تهران با هدف</em><em>همکاری مشترک نسبت به حفاظت و احیای محیط زیست دریای خزر، کنترل آلودگی آن، مدیریت سواحل و برداشتهای پایدار از ذخایر خاویاری و غیره به امضا رسید در 21مرداد 1385(اوت2007) پس از امضای تمامی کشورها لازمالاجرا شد. ولی به منظور حفاظت از محیط زیست دریای خزر، صرف کنوانسیون مزبور کفایت نمیکند؛ بلکه باید ساز و کارهای اجرایی مانند ترتیبات نهادی، سیستم های نظارتی و پروتکلهای اجرایی را تدوین کرد تا میان کشورها لازمالاجرا شود؛ اما از آنجا که هنوز این ساز و کارها و پروتکلهای پیش بینی شده عملیاتی و لازمالاجرا نشده این امر سبب شد کنوانسیون حفاظت از محیطزیست این دریا عملاً شکل اجرایی به خود نگیرد. مقاله حاضر به کاستیهای نهادی و اجرایی محیط زیست خزر در پرتو کنوانسیون تهران می پردازد.</em>http://ca.ipisjournals.ir/article_10551_52f83eade686301cf162d21e88a90669.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766167120111101Iran and the Central Asia: Capacities of Regional
Cooperation and Integrationجمهوری اسلامی ایران و آسیای مرکزی؛ ظرفیتهای همکاری و همگرایی منطقهای175410552FAJournal Article20101124Looking deep into the Central Asia will reveal a region with plenty of intact talents and capacities drawing regional and ultra regional powers' attention to. Iran has also deep ties and many commonalities with the Central Asia. Despite the incentives and the willingness of both Iran and the countries in the region and even the considerable progress in multilateral relations, there is still much to manage using these capacities for regional cooperation and integration. There exist issues including energy and its transport, transit of goods, mutual economic needs, Islamic extremism, drug trafficking, identity and cultural crises, that needs Iran to deal with in the regional extensive cooperation and integration.<em><span style="font-size: medium;">اگر با نگاهی عمیق و صحیح به آسیای مرکزی نگریسته شود، منطقهای با استعدادها و ظرفیتهای فراوان و دستنخورده هویدا میگردد که توجه تمام قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای را به خود جلب کرده است. </span></em><em><span style="font-size: medium;">در این بین ایران دارای پیوندهای عمیق و مشترکات فراوانی با آسیای مرکزی است. بهرغم تمایل و انگیزههایی که هم در ایران و هم در کشورهای منطقه وجود دارد و همچنین ضمن در نظر گرفتن پیشرفتهایی که در روابط دو و چندجانبه وجود داشته است با این حال هنوز دو طرف موفق به استفاده از ظرفیتهای منطقهای برای همکاری و همگرایی نشدهاند. این در حالی است که مباحثی در منطقه وجود دارند که همکاری و همگرایی گستردهی ایران را میطلبند. مباحثی همچون انرژی و انتقال آن، ترانزیت کالا، نیازهای متقابل اقتصادی، تندروی اسلامی، قاچاق و فروش مواد مخدر، بحرانهای هویتی و فرهنگی و ... از جمله مسائل عمده برای کشورهای منطقه است که ضرورتهای همکاری و همگرایی بیشتر جمهوری اسلامی </span><span style="font-size: medium;">ایران را آشکار میسازد. </span></em>http://ca.ipisjournals.ir/article_10552_830a07f4dbc0f3489de1b4ef7a0ec628.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766167120111101The European Union Energy Security
Strategy in the South Caucasusاستراتژی امنیت انرژی اتحادیه اروپا در منطقه قفقاز جنوبی557910553FAJournal Article20101124Increasing energy consumption and lack of alternative sources for fossil fuels are the main concerns for the industrialized nations of the world. Security of energy supply sources and routes are of high importance for these countries, including the European Union. To reduce its vulnerability and to diversify both sources and routes, the EU has paid special attention to the South Caucasus, but security problems and Russia's influence in the region has encountered some challenges.
To address these challenges and meet its energy security needs, the EU has used a variety of tools and strategies. This article tries to study the EU's energy security strategy and the threats imposed on it in the South Caucasus region. It also shows the EU's attempt to support democratic process and economic liberalization inside the countries of the region and to strengthen the integrating process and its subsequent relationship with the European structures, and the way through which it has increased its presence in the region.<em>افزایش روزافزون مصرف انرژی و نیز عدم کشف منابع جایگزین سوختهای فسیلی از دغدغههای عمده کشورهای صنعتی جهان است. این امر موجب شده که امنیت منابع و مسیرهای تامین انرژی برای این کشورها از جمله کشورهای اروپایی از اهمیت بالایی برخوردار شود. در این راستا، اروپا سعی کرده است با متنوع کردن این منابع و مسیرها، آسیب پذیری خود را در این مسئله کاهش دهد این موضوع باعث توجه ویژه اتحادیه اروپا به منطقه قفقاز جنوبی شده است؛ اما مشکلات امنیتی در منطقه و همچنین نفوذ روسیه، اتحادیه اروپا را با چالشهای گوناگونی مواجه کرده است. </em>
<em>اتحادیه اروپا برای مقابله با این چالشها و تامین امنیت انرژی خود از ابزارهای گوناگونی استفاده مینماید و استراتژی خاصی را تعقیب میکند. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد با مطالعه مسائلی که امنیت انرژی اروپا را با تهدید مواجه میسازد، استراتژی امنیت انرژی اروپا در منطقه قفقاز جنوبی را بررسی کنیم. این مقاله نشان میدهد که اتحادیه اروپا سعی کرده با حمایت از فرایند دموکراسی و آزاد سازی اقتصادی در درون کشورهای منطقه و همچنین حمایت از فرایند همگرایی و متعاقب آن تقویت ارتباط آنها با ساختار اروپایی، حضور خود را در این منطقه افزایش داده و بر چالشهای تامین امنیت انرژی خود غلبه کند.</em>http://ca.ipisjournals.ir/article_10553_92a3d50de4fe82e21122cc04f6981c2d.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766167120111101The Effects of Normalizing Relations between Turkey and Armenia on Turkey's Relations with the Republic of Azerbaijanبررسی تاثیرات عادیسازی روابط ترکیه- ارمنستان بر روابط جمهوری آذربایجان با ترکیه7910810554FAJournal Article20101124After the Soviet collapse, relations between Republic of Azerbaijan and Turkey have continued at its level of strategic partnership the status which affected much on both countries' different social, economic and political fields so that they jointly played an influential role in the regional politics. However, this friendly and brotherly relation of the two states had often witnessed some tensions too. Of the recent tensions among the two countries is the normalization of relations between Turkey and Armenia that unlike previous ones has been of greater effects in the relations between the two so that if not extensive and vigilance efforts of the two countries authorities, this normalization may have ended to closure of Azerbaijan-Turkey relations. According to the findings of this article, the center point of Azerbaijan's relations with Turkey has always been Karabagh that seems to be unsolved now in relations between Turkey and Armenia.<em>بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روابط جمهوری آذربایجان و ترکیه در سطح مشارکت استراتژیک ادامه داشته است و این وضعیت تاثیرات خود را در حوزههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر دو کشور به نمایش گذاشته و آنها با مشارکت یکدیگر در سیاست منطقه نقشآفرین بودهاند. با این حال، روابط دو دولت از تنشهای دورهای که معمولاً با دوستی و برادری دو کشور همراه بوده است، عاری نیست. از جمله میتوان به تنش اخیر در مناسبات دو دولت اشاره کرد که حاصل عادیسازی روابط ترکیه با ارمنستان میباشد. تنش اخیر در مناسبات طرفین، برخلاف تنشهای پیشین از قدرت تاثیرگذاری بیشتری در روابط دو دولت همراه بود. این موضوع، بهرغم تلاشهای گسترده مقامات دو کشور برای عادیسازی روابط، تاثیرات جبرانناپذیری برای طرفین در برداشته است. به گونهای که اگر درایت و هوشیاری دولتمردان طرفین نبود، شاید تاکنون تبعات حاصل از عادیسازی روابط ترکیه با ارمنستان به تعطیلی در روابط جمهوری آذربایجان با ترکیه انجامیده بود. شایان ذکر است با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، موضوع قرهباغ به گونهای مناسبات جمهوری آذربایجان با ترکیه را در ارتباط با موجودیت ارمنستان به هم پیوند داده است و عادیسازی روابط ترکیه- ارمنستان بدون حل بحران قرهباغ بعید به نظر میرسد.</em>http://ca.ipisjournals.ir/article_10554_f726e898b27d1aa4b0ccd0d6f78005f8.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766167120111101Russia's Confrontation with Chechnya: Life in
The Violence Borderرویارویی روسیه با چچن: زندگی در مرز خشونت10813310555FAJournal Article20101124Republic of Chechnya in southern Russia, north Caucasus and in the tense borders between Dagestan and Republic of Azerbaijan, in the past 18 years was perhaps the most important territorial problem whose fate is tied with other republics of the Russian Federation. Hence, the resolve or not of the Chechnyan problem and the Russian confrontation with is a model for other Russia's Muslim republics to follow in the future. The problem between Chechnya and Russia is not only an agenda of the recent decades or even past century, but an historical one since the Tsarist period as well. In this article, after a review on the history of mainly tense relations between the two, interrelations between Russia and Chechnya in the post Soviet era is also investigated. The causes and grounds for tension between the two and Russian officials' positions in this regard have also been debated. The question posed here is the supply source of violence in Chechnya and the role of Russian government in it. The article's hypothesis is that the violence in Chechnya arouses on the one hand from the Russian approach to Chechnya and on the other hand from Chechens ancient history and territory deeply rooted in perpetual ethno-tribal conflicts with every centralized government.<em>جمهوری چچن در جنوب روسیه در قفقاز شمالی و در مرزهای پرتنش داغستان و جمهوری آذربایجان، شاید مهمترین مشکل سرزمینی روسیه در 18 سال اخیر بود که سرنوشت آن با دیگر جمهوریهای فدراسیون روسیه گره خورده است. از این رو حل شدن یا نشدن مسئله چچن و چگونگی رویارویی روسیه با چچن، سرمشقی است برای مردم دیگر جمهوریهای مسلمان روسیه، تا الگویی از آینده خود را پیش روی آورند. هرچند مسئله چچن و روسیه، نه یک موضوع مربوط به دهههای اخیر یا حتی سده اخیر، بلکه موضوعی تاریخی است که در دوران تزارها نیز مطرح بوده است. در این، مقاله پس از نگاهی به پیشینه روابط عموماً پرتنش روسیه و چچن، تعامل این دو در سالهای پس از فروپاشی شوروی بررسی شده است. سپس دلایل و زمینههای تنش روسیه- چچن و موضع گیری مقامهای روس در این میان نیز مورد کنکاش قرار گرفته است. پرسش اصلی مقاله آن است که خشونت در چچن از چه منبعی تغذیه میشود و نقش دولت روسیه در آن چیست؟ فرضیه پژوهش بیان میدارد که خشونت در چچن از یکسو از رویکرد دولت روسیه به چچن ناشی میشود و از سوی دیگر در تاریخ سرزمین و مردم چچن که همواره درگیر تنشهای قومی- قبیلهای و نیز نبرد با دولتهای مرکز گرا بودهاند، ریشه دارد.</em>http://ca.ipisjournals.ir/article_10555_e992b96c44b5bd77b86cdd795b964c60.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766167120111101The Nature of "Great Power" Thinking in
Russian Foreign Policyچیستی اندیشه «قدرت بزرگ» در سیاست خارجی روسیه13316210556FAJournal Article20101124Sorrow resulting from the loss of Tsarist and Soviet greatness can be one of few sharing points among active spectra in the socio-political trends of the post Soviet Russia. The feeling noticeable in the ideal form of transforming Russia into a "great power" is based on a variety of material and spiritual elements of Russia's past, present and future and is a considerable factor for creating domestic cohesion in its society of unbridled identity. The thinking is also influenced by Russian elite and people belief of Westphalian nature of international system as an independent and distinct identity too. Efforts in 1990s to achieve this ideal failed due to the lack of necessary resources and ideological approaches, nevertheless, adopting a pragmatic one Putin and Medvedev were relatively successful in realizing some "hard" aspects of this purpose. However, a mere looking "from above", disregarding factors of soft power and the continuing echo of traditional approach to some areas, including near-abroad were main causes of not fully realization of this idea.<em>غم از دست رفتن عظمت دورههای تزاری و شوروی را میتوان یکی از معدود نقاط اشتراک طیفهای فعال در روندهای سیاسی</em><em><span style="font-family: Arial;">-</span></em><em> اجتماعی روسیه پساشوروی دانست. این احساس که در قالب آرمان تبدیل روسیه به یک «قدرت بزرگ» نمود مشهودی یافته، مبتنی بر عناصر مختلف مادی و معنایی گذشته، حال و آینده روسیه و مؤلفهای قابل اعتنا برای ایجاد انسجام داخلی در جامعه هویت گسیخته این کشور بوده است. این اندیشه </em><em>همچنین متاثر از </em><em>اعتقاد مردم و نخبگان روسیه به وستفالیایی بودگی نظام بینالملل، راهنمای اقدامی در سیاست خارجی و قرائت اصلی مسکو از موقعیت خود در نظام بینالملل به عنوان هویتی مستقل و در عین حال ممتاز است. هرچند در دهه 1990 تلاشها برای تحقق این آرمان به واسطه فقدان منابع لازم و رویکردهای ایدئولوژیک ناکام ماند، اما پوتین و مدودف با اتخاذ رویکردی عملگرا به طور نسبی در تحقق برخی جنبههای «سخت» این هدف موفق بودهاند. با این وجود، نگاه صرفاً «از بالا»، عدم توجه به مؤلفههای قدرت نرم و طنین همچنان قدرتمند نگاه سنتی به برخی عرصهها از جمله خارج نزدیک اسبابی برای عدم تحقق کامل این اندیشه بوده است. </em>http://ca.ipisjournals.ir/article_10556_c4a5873dafbd9c2f87bb404e27d5676e.pdf