ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-37662711520211122Pipeline Politics in Central Asia: Iran’s Interests and Optionsسیاست خطوط لوله در آسیای مرکزی: منافع و انتخابهای ایران252447FAقدرت الله بهبودی نژاددانش آموخته دکتری مطالعات روسیه و آسیای مرکزی از دانشگاه جواهر لعل نهروJournal Article20220529Energy security is a cornerstone of foreign policy of the great powers. Energy resources of the Caspian Sea and Central Asia as two critical geopolitical areas are of great importance for regional and trans-regional states. Due to the huge opportunities these two regions present out of the OPEC context, they have appeared as a large chess board. Aimed at energy security and providing diversity of resources, the Caspian region is a great competition scene for players like the US, China, the EU, Russia, Iran, and India. There exists a great game of oil policies and pipeline diplomacies in this region. The present article aims to provide answer for the question what are the challenges and opportunities of the great powers plans in the Central Asia and Caspian for Iran and what are the policy options of Iran to tackle the Challenges? Iran’s policy options in this rivalry is to make efforts to get rid of the sanctions, adopt an economic diplomacy, strengthen domestic infrastructures in order to implement economic activities in the region, contribute to economic plans of great powers in the region and economic investment and partnership with the regional countries in bilateral and multilateral frameworks.<strong>امنیت انرژی یکی از ارکان اصلی سیاست خارجی کشورهای بزرگ است. در این میان، منابع انرژی آسیای میانه و دریای خزر که حوزههای ژئوپلیتیک مهمی محسوب میشوند، جذابیت زیادی برای کشورهای منطقهای و فرامنطقهای دارند و بهدلیل فرصتهای عظیمی که برای انرژی در خارج از اوپک ارائه میدهند بهعنوان صفحۀ بزرگ شطرنج ظاهر شدهاند. در تلاش برای امنیت انرژی و تنوع منابع تأمین توسط مصرفکنندگان انرژی، این منطقه شاهد رقابتی بزرگ برای دستیابی به منابع انرژی آن توسط کشورهایی مانند ایالات متحدۀ آمریکا، چین، اتحادیۀ اروپا، روسیه، ایران و هند است. این بازی بزرگ نوین، در مورد سیاستهای نفتی و دیپلماسی خط لوله در حال انجام است. پژوهش پیشِرو در پاسخ به این پرسشها که طرحهای قدرتهای بزرگ در آسیای مرکزی و خزر چه تهدیدها و فرصتهایی برای ایران دارد و راهکارهای سیاستی ایران برای مقابله با آنها چیست؟ نویسنده سعی دارد در این پژوهش موقعیت ایران در آسیای مرکزی و ابتکارات سیاسی آن را در جستوجو برای منافع خود در بخشهای اقتصاد و انرژی در حوزۀ سنتی روسیه و صفحۀ بزرگ رقابت شطرنج چین و ایالات متحده بررسی کند. گزینههای سیاستی ایران در این رقابت، تلاش در راستای خروج از تحریم </strong><strong></strong><strong>ها، اتخاذ دیپلماسی اقتصادی، تقویت زیرساختهای داخلی بهمنظور فعالیت</strong><strong></strong><strong>های اقتصادی در منطقه و مشارکت در طرحهای اقتصادی قدرتهای بزرگ در منطقه، سرمایهگذاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای منطقه بهصورت دو یا چندجانبه است</strong>.http://ca.ipisjournals.ir/article_252447_27dea4ee5052571e5337908c8e11c74d.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-37662711520211122Geopolitics of the Caspian Sea and Iran’s National Securityژئوپلتیک خزر و امنیت ملی ایران252449FAسید محمدحسین حسینیدانشآموختۀ دکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانسید محمد طباطباییدانشیار روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20220529In the post-Soviet era, the Caspian Sea region changed the nature from a pure geographical region to a geopolitical region with vital importance for the coastal states. Considering the mutual relations among geography, politics and power in this region, the geopolitical foundations with a spectrum of constant and variable factors can influence the national security of each of the coastal states. Considering the fact that such geopolitical foundations would increase the regional states confrontation with the opportunities and challenges of the region, the main question in this article is what opportunities and challenges does the geopolitical foundations of the national security of the Islamic Republic of Iran entail for this country? The hypothesis of the research is that the geopolitical foundations of the national security of the Islamic Republic of Iran would bring the opportunity of convergence and co-supplementation with the Caspian coastal states from one hand, and the challenge of being impacted by the constant and variable geographical factors, from the other. This paper will adopt the descriptive-analytical method to verify the hypothesis.<strong>منطقۀ خزر در دورۀ پساشوروی با تغییر ماهیت از منطقۀ جغرافیایی محض به منطقۀ ژئوپلیتیک از اهمیت ویژهای برای بازیگران ساحلی برخوردار شده است. با توجه به الگوی روابط متقابل جغرافیا، سیاست و قدرت در این منطقه، بنیانهای ژئوپلیتیک با طیفی از عوامل ثابت و متغیر میتوانند بر امنیت ملی هر یک بازیگران ساحلی مؤثر واقع شوند. با توجه به اینکه چنین بنیانهای ژئوپلیتیک، احتمال مواجهۀ بازیگران ساحلی با فرصتها و چالشهای این منطقه را افزایش میدهد، پرسش اصلی پژوهش این است که بنیانهای ژئوپلیتیک مؤثر بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در منطقۀ خزر چه فرصتها و چالشهایی برای این بازیگر در منطقۀ خزر به همراه دارد؟ فرضیۀ پژوهش این است که بنیانهای ژئوپلیتیک مؤثر بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، فرصت هم</strong><strong></strong><strong>گرایی و همتکمیلی با بازیگران ساحلی خزر از یک سو و چالشِ متأثرشدن از عوامل جغرافیایی ثابت و متغیر از سوی دیگر را به همراه دارد. این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات بهشیوۀ کتابخانهای و آمار، ایدۀ طرحشده را واکاوی میکند. </strong>http://ca.ipisjournals.ir/article_252449_1a2a82352fd8c23b2283f83ff8025c33.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-37662711520211122China’s Belt & Road Initiative and Iran’s Policy Options
in Transportationتأثیر کمربند_جاده چین بر سیاستگذاری عمومی ایران با تکیه بر حمل و نقل6997252450FAعلی شعبانیدانشجوی دکتری تخصصی علوم سیاسی گرایش سیاستگذاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانسید محمد کاظم سجادپوراستاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران0000-0002-5011-7245حسن خداوردیاستادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران- ایرانکرم اله دانش فرددانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران- ایرانJournal Article20220529The China’s Belt & Road initiative, impacted the process of policy planning of the target countries. The pivotal question of this paper is how has the Belt & Road Initiative impacted Iran’s policy planning? What factors have changed Iran’s strategy towards the Belt & Road Initiative? The findings of the paper show that Iran’s pivot to East is a sign of the country’s strategy toward this initiative. This impact is evident in Iran-China Comprehensive Strategic Partnership Programme on the macro level and in transportation sector in practical level. How and why Belt & Road Initiative affected Iran’s policy-making in the 11<sup>th</sup> and 12<sup>th</sup> administrations within the framework of “Theory of Alliance of Interests” is analyzed in the paper. This approach describes the change of policy arising from two factors of “ external fluctuations and shocks on the policy system” , and “ learning practice of policy-makers in the process of decision-making”.<strong> ابتکار کمربند- راه چین در فرایند سیاستگذاری عمومی کشورهای هدف تأثیر داشته است. لذا پژوهش پیش رو درصدد برررسی آن است که طرح کمربند- راه چگونه بر سیاستگذاری عمومی ایران تأثیر گذاشته است؟ چه عواملی باعث تغییر راهبرد ایران در کمربند- راه بودهاند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهند راهبرد جدید در قبال طرح که میتوان آن را چرخش سیاست ایران به شرق تعبیر کرد، مؤید این تأثیرگذاری است. این تأثیر در سطح کلان در همکاری راهبردی ۲۵سالۀ ایران و چین و در سطح اجرایی در بخش حملونقل مشهود است. چرایی و چگونگی تأثیرگذاری کمربند- راه بر روند سیاستگذاری عمومی ایران در دولتهای یازدهم و دوازدهم، در چهارچوب «نظریۀ ائتلاف مدافع» تبیین شده است. این رهیافت، تغییر خطمشی را ناشی از دو عامل «تلاطمهای بیرونی و شوک وارده بر سیستم خطمشی» و «یادگیری خطمشیمحور سیاستگذاران در فرایند تصمیمگیری» میداند. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و با روش تبیینی بر پایۀ مطالعات کتابخانهای و اینترنتی درصدد اثبات فرضیه برآمده است. </strong>http://ca.ipisjournals.ir/article_252450_36bd0c672ec8f081c10163febf6e3e6c.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-37662711520211122Turkey’s Policy in the Karabakh Disputeسیاست ترکیه در مناقشۀ قرهباغ252451FAسیامک کاکاییدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالسید جلال دهقانی فیروز آبادیاستاد دانشگاه علامهJournal Article20220529Turkey-Azerbaijan relations, a year after the 2<sup>nd</sup> Karabakh War, has taken complicated military, political and regional dimensions. Holding several joint military drills between Turkey and Azerbaijan has drawn attention of media circles and caused security concerns for some neighboring countries. In the Karabakh dispute, Turkey’s role in support of Azerbaijan for entering a new war with Armenia was deciding. This policy makes question about Turkey’s goals in supporting Azerbaijan in the war with Armenia. Turkey’s foreign policy since 2016 onward and after military interference in Syria has taken an aggressive aspect. It seems that Turkey’s support for Azerbaijan in the Karabakh dispute and the pace of events afterwards, are the continuation of the policy of militarism in surrounding perimeter. The authors of the present article believe that by indirect interference in the Karabakh dispute, Turkey pursues expansion of influence in the South Caucasus and Central Asia. In examination of Turkey’s foreign policy in the Karabakh dispute, realism and aggressive realism in particular are the theoretical bases. <br /><strong>روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان یک سال پس از جنگ دوم قرهباغ ابعاد پیچیدهای از نظر نظامی، سیاسی و منطقهای به خود گرفته است. در این مدت، برگزاری چند مرحله رزمایش مشترک نظامی میان ترکیه و جمهوری آذربایجان توجه محافل رسانهای را به خود جلب کرده و موجب دغدغۀ امنیتی برخی کشورهای همسایه شده است. رویارویی نظامی پاییز 2020 میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان منجر به آزادسازی شهرها و مناطقی از این کشور گردید که سه دهه در تصرف ارمنستان بودند. هرچند این جنگ به مناقشۀ اصلی قرهباغ پایان نداد</strong><strong>.</strong><strong> اما ارمنستان کنترل مستقیم بر قرهباغ کوهستانی را از دست داد. در مناقشۀ قرهباغ، نقش ترکیه در حمایت از جمهوری آذربایجان برای ورود به جنگ جدید با ارمنستان تعیینکننده بود. این سیاست آنکارا، توجهها را به اهداف ترکیه در حمایت از جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان جلب کرد. سیاست خارجی ترکیه از سال2016 به بعد و پس از مداخلات نظامی در سوریه، بعدی تهاجمی به خود گرفته است. به نظر میرسد که حمایتهای ترکیه از جمهوری آذربایجان در مناقشۀ قرهباغ و روند تحولات پس از آن تداوم همان سیاست نظامیگری آنکارا در محیط پیرامونی است. پژوهشگران مقاله بر این باور هستند که ترکیه با ورود غیرمستقیم به مناقشۀ قرهباغ بهدنبال گسترش «نفوذ» و افزایش «قدرت نسبی» خود در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است. در بررسی نظری جنبههای سیاست خارجی درگیرانۀ ترکیه در مناقشۀ قرهباغ و پاسخ به پرسش پژوهش، از نظریۀ واقعگرایی و بهویژه واقعگرایی تهاجمی بهره گرفته شده است.</strong>http://ca.ipisjournals.ir/article_252451_d67d21996c6288e017febb5ebd95949f.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-37662711520211122Iran-Russia Cultural Relationsروابط فرهنگی ایران و فدراسیون روسیه252452FAالهه کریمی ریابیاستادیار گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران0000000283660754مهناز نوروزیگروه زبان و ادبیات روسی دانشگاه علامه طباطبائی0000000169190138Journal Article20220529Culture and cultural elements are important variables of international relations and contemporary scholars have emphasized the role of cultural issues in politics. Cultural diplomacy is an outstanding example of the soft power to pave the way for influence in others through culture, values, and ideas. The Islamic Republic of Iran’s relations with the Russian Federation have seen considerable expansion in many areas in recent years. Although the scale of relations is more evident in some areas as politics, security, and even economy, the growing trend in the cultural, social and human areas can also be seen. In present article, while reviewing Iran’s cultural activities in Russia, Iranian cultural diplomacy approach is studied. The authors will try to answer the question which elements of soft power are more applied in Iran’s cultural relation with Russia. In doing so, by looking into the major activities carried out by the Iranian cultural counselors and other cultural foundations in Russia, their roles in expanding cultural relations of two countries are assessed. The research method of this paper is qualitative analysis of content within the theoretical framework of the theory of soft power and cultural diplomacy.<strong>مؤلفههای فرهنگی یکی از بخشهای مهم روابط بینالملل هستند و اندیشمندان معاصر تأکید فراوانی بر مسائل فرهنگی دارند. دیپلماسی فرهنگی، نمونۀ بارزی از بهکارگیری قدرت نرم است تا زمینۀ نفوذ در طرف مقابل از طریق فرهنگ، ارزشها و ایدهها فراهم آید. روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سالهای اخیر توسعۀ درخور توجهی در حوزههای گوناگون داشته است و کارشناسان روابط دو کشور بر این امر، اتفاق</strong><strong></strong><strong>نظر دارند. اگرچه کفۀ ترازوی روابط در برخی حوزهها مانند سیاسی، امنیتی و حتی اقتصادی سنگینتر مینماید اما روند رو به رشد در حوزۀ روابط فرهنگی، اجتماعی و انسانی نیز مشاهده میشود. در این پژوهش، ضمن مرور فعالیتهای فرهنگی کشورمان در روسیه، رویکرد دیپلماسی فرهنگی بررسی میشود، همچنین به این پرسش پاسخ داده می</strong><strong></strong><strong>شود که چه مؤلفههایی از قدرت نرم در رابطۀ فرهنگی با کشور روسیه بیشتر موردتوجه بودهاند. در این راستا با بررسی اهم فعالیتهای انجامشده توسط رایزنی فرهنگی و دیگر نهادهای فرهنگی ایرانی در روسیه، نقش آنها در گسترش روابط فرهنگی دو کشور ارزیابی میشود. روش انجام پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی و چهارچوب نظری، مبتنی بر نظریۀ قدرت نرم و دیپلماسی فرهنگی است.</strong>http://ca.ipisjournals.ir/article_252452_acddc7c626f05993a79e862275ebfc4f.pdfناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-37662711520211122Annexation of Crimea and Sanctionsانضمام شبهجزیرۀ کریمه و تحریمها252453FAعلی موسائیدانشآموختۀ دکتری روابط بینالملل دانشگاه اصفهان، ایرانعنایت الله یزدانیدانشیار روابط بینالملل، گروه علوم سیاسی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه اصفهان. دانشیار روابط بینالملل مدرسه مطالعات0000-0001-8087-3431Journal Article20220529The 2014 Ukraine crisis which started by Russia pressuring Ukraine not to join the free trade agreement with the EU and ultimately led to the annexation of the Crimean Peninsula to the Russian Federation, flamed the tension between Russia and the West. The implications of the annexation and the mutual sanctions by Russia and the West resulted in downgrading relations to the lowest level in last 25 years. This situation conjured up the Cold War conflicts and rivalries. The main goal of this paper is to answer the question what are the consequences of annexation of Crimea by Russia and the subsequent sanctions for the actors involved in the 2014 Ukrainian crisis? The findings of the present article utilizing international political economy show that the annexation of Crimea to the Russian Federation and the following sanctions have had a host of negative consequences for Ukraine, Russia, the EU, the US, and the NATO in various dimensions.<strong>بحران 2014 اوکراین که با فشار روسیه بر این کشور، مبنی بر خودداری از پیوستن به توافق</strong><strong>نامۀ تجارت آزاد با اتحادیۀ اروپا، آغاز و در نهایت منجر به انضمام شبهجزیرۀ کریمه به فدراسیون روسیه شد، تنش میان روسیه و غرب را بهدلیل پیامدهای این انضمام و وضع تحریمهای دو طرف علیه یکدیگر بهشدت افزایش داد و روابط را به پایینترین سطح در 25 سال اخیر رساند، بهطوری که این افزایش تنش، تضادها و رقابتهای دوران جنگ سرد را تداعی میکند. هدف اصلی پژوهش، پاسخ به این پرسش است که انضمام شبهجزیرۀ کریمه توسط روسیه و تحریمهای متعاقب آن، چه پیامدهایی برای بازیگران دخیل در بحران 2014 اوکراین داشته است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است و برای گردآوری دادهها با ابزار فیشبرداری به منابع کتابخانهای از جمله کتابها، مقالات، پایاننامهها، اسناد و منابع معتبر اینترنتی مراجعه شده است. یافتههای پژوهش با بهرهگیری از رویکرد اقتصاد سیاسی بینالملل نشان میدهند که انضمام شبهجزیرۀ کریمه به فدراسیون روسیه و تحریمهای متعاقب آن، پیامدهای منفی بسیاری برای اوکراین، روسیه، اتحادیۀ اروپا، آمریکا و ناتو در ابعاد مختلف داشته است.</strong>http://ca.ipisjournals.ir/article_252453_d54f22a446ae62cd415d6e3d8245efb1.pdf