ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766187920141101Rivalry of the US and China in Central Asiaرقابت چین و آمریکا در آسیای مرکزی12410498FAJournal Article20121121<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: medium;">Since long ago, competitions and rivalries have always been observed among major world powers as different actors. In this process, major powers have sought to extend their area of influence over the whole regions of the globe. These powers utilize all possible facilities and instruments to translate into reality their interests and purposes. Therefore, international diplomacy has been analyzed based on the competition index among major powers. One of the areas over which rivalries have been intense is the Central Asia and Caucasus, which witnessed a sort of power vacuum after collapse of the Soviet Union in 1991. </span><span style="font-size: medium;">Geo-political, geo-strategic, and geo-economic conditions of these areas have provoked major powers to bear vehement inclination for attendance and playing role therein. As two key actors in international system, China and the United States have made tremendous efforts to stabilize their influence over the Central Asian states in recent past. In the present article, areas of rivalry between the US and China in Central Asia will be under sharp focus.</span></span><em>از دیرباز همواره رقابت میان قدرتهای بزرگ در قالب بازیگران مختلف و به صورت گسترده وجود داشته است. در این فرایند، قدرتهای بزرگ به دنبال گسترش حوزه نفوذ و سیطره خود بر نقاط و حوزههای مختلف جهان بودهاند. این قدرتها برای تحقق منافع خود از همه ابزارها و امکانات استفاده میکنند. از این رو، سیاست بینالملل بر اساس شاخص رقابت بین قدرتهای بزرگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یکی از مناطق مورد منازعه و رقابت، منطقه آسیای مرکزی و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ نوعی خلاء قدرت در این منطقه به وجود آمد. شرایط ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک این منطقه موجب تلاش قدرتهای بزرگ برای حضور و نقشآفرینی در آن منطقه شده است. در سالهای گذشته چین و ایالات متحده به عنوان دو بازیگر مهم در نظام بینالملل تلاش فراوانی برای تثبیت نفوذ و قدرت خود در میان کشورهای آسیای مرکزی انجام دادهاند. در این مقاله، حوزههای رقابت میان آمریکا و چین در آسیای مرکزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. </em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766187920141101Badakhshan Events; Roots and Consequencesحوادث بدخشان؛ ریشهها و پیامدها254810499FAJournal Article20121121Due to the culmination and continuation of Arab uprisings in the Middle East and North Africa, once again the question has risen whether the scope of the uprisings will extend to other parts of the world, particularly in the Central Asia and the Caucasus. Tajikistan, in this region, has far more fragile situation than others and its most significant political-security event in the past was the civil war. Since then, drug transition has posed a remarkable security threat to the country. The July 2012 events in Badakhshan, not only revived the memory of the Tajik civil war in the minds, but showed the fragility of peace in the country. Thus, the study of the roots and consequences of Badakhshan event may largely reflect the political and security prospect in Tajikistan.<span style="font-size: medium;"><em>با توجه به شدت گیری و تداوم قیام</em><em></em><em>های عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا، یک</em><em></em><em>بار دیگر این بحث مطرح شده که آیا دامنه این قیام</em><em></em><em>ها به سایر مناطق جهان به خصوص آسیای مرکزی و قفقاز کشیده خواهد شد؟ در این بین یکی از کشورهای منطقه آسیای مرکزی که اوضاع به مراتب شکننده</em><em></em><em>تری نسبت به سایرین دارد، تاجیکستان است. مهم</em><em></em><em>ترین رویداد سیاسی ـ امنیتی تاجیکستان را </em><em>می</em><em>توان</em><em> جنگ داخلی این کشور در دهه 90محسوب نمود. از آن زمان به بعد، شاید بتوان مهم</em><em></em><em>ترین تهدید امنیتی تاجیکستان را مسئله</em><em> </em><em>مواد مخدر دانست. در این بین رویدادهایی که در ماه ژوئیه 2012 در منطقه بدخشان رخ داد، نه تنها باعث شد که یک</em><em></em><em>بار دیگر خاطره جنگ داخلی تاجیکستان در اذهان زنده شود، بلکه شکنندگی صلح را نیز در این کشور نشان داد. از این رو، بررسی ریشهها و پیامدهای حوادث بدخشان می</em><em></em><em>تواند تا حد زیادی بیانگر چشم انداز اوضاع سیاسی و امنیتی تاجیکستان باشد.</em></span>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766187920141101Comparative Study of Islamic Republic of Iran’s and
Russian Federation’s Foreign Policy in the South Caucasusبررسی و مقایسه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در قفقاز جنوبی498110500FAJournal Article20121121This paper studies and compares Islamic Republic of Iran’s and Russian Federation’s positions and performance in some of important regional issues of the south Caucasus. Both of them beside the common grounds in their foreign policy positions and approaches toward the region, have some different points in regional policy about some of regional issues and subjects. In this paper, some issues including the definition of legal regime of Caspian Sea, conflict of Karabakh and its solution process, conflict of South Ossetia and Abkhazia and issues of region’s oil and gas transport will be studied. Thus, after explanation of IRI’s and RF’s positions and foreign policy on the above mentioned issues, they will be compared<em>نوشتار حاضر به بررسی و مقایسه مواضع و عملکرد جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در برخی مسائل مهم منطقهای قفقاز جنوبی میپردازد. دو کشور در کنار جنبههای مشترک در نگرش و رویکرد سیاست خارجی خود در قبال منطقه، نقاط افتراق و اختلافاتی در سیاست منطقهای خود در قبال برخی از مسائل و موضوعات دارند تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، مناقشه قره باغ و فرآیند حل و فصل آن، مناقشه اوستیای جنوبی و آبخازیا و مسائل مربوط به انتقال نفت و گاز منطقه از این دست موارد میباشند که مورد بررسی قرار خواهند گرفت. بدین ترتیب پس از بیان مواضع و سیاست خارجی دو کشور در ارتباط با مسائل فوق، به مقایسه آنها خواهیم پرداخت.</em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766187920141101Security Vision of Globalization
in Caucasus Domain of Geopoliticsچشمانداز امنیتی جهانی شدن در حوزه ژئوپلیتیک قفقاز83310501FAJournal Article20121121<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: Times New Roman;">In the aftermath of the Soviet Union’s collapse, although geopolitical theory of New World Order, could nor provide the world within a comprehensive order, the globalization process could seriously influence upon world’s strategies. Abreast with this, new challenges have emerged with political, economic, cultural, and security fields being affected. Although Caucasus area, as one of the major geopolitical regions of the world, is neighbor to Russia, Iran, and Central Asia, it includes particular ethnicities, large energy resources, and significant transit roads and its political geography is overshadowed by such issues as nationalism and Islamic fundamentalism. </span></span>
<span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">This study is aimed at investigating the effect of globalization phenomenon upon security constructs of Caucasus area, analyzing the role of ethnicities and Islamic fundamentalism in these structures and peace-making geo-political constructs therein. Achieved results seem to be indicative of Russian and American rivalries in this region. Therefore, security structures are a function of these countries’ activities in Caucasus and an analysis of their policies in this region. </span><em>پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و طرح نظریه ژئوپلیتیک نظام نوین جهانی، اگر چه جهان منتهی به نظمی فراگیر نشد، اما تدوین استراتژی</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>ها در جهان از فرایند جهانی شدن تاثیر به سزایی پذیرفت. در این راستا هر یک از حوزه</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اطلاعاتی و امنیتی به نحوی از این پدیده تاثیر پذیرفته و چالش</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>های جدیدی به فراخور این بحث به وجود آمد. </em>
<em>منطقه قفقاز، اگرچه به عنوان یکی از مناطق ژئوپلیتیک، همجوار مناطقی چون، روسیه، ایران و آسیای مرکزی قرار دارد، اما با در بر گرفتن قومیت</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>های خاص و نیز وجود منابع انرژی و موقعیت ترانزیتی، جغرافیای سیاسی آن تحت الشعاع مسائلی چون ملی</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>گرایی- بنیادگرایی</em><em> اسلامی قرار گرفته است.</em>
<em>این تحقیق در نظر دارد تاثیر پدیده جهانی شدن را بر ساختارهای امنیتی منطقه قفقاز جستجو و ضمن تحلیل ایفای نقش قومیتها و نیز بنیادگرایی اسلامی بر این ساختار، به سازههای ژئوپلیتیک استقرار صلح در این منطقه اشاره نماید. به نظر میرسد نتایج حاصله بیانگر رقابت روسیه و امریکا در این منطقه ژئوپلیتیک بوده است. از این رو، ساختارهای امنیتی تابع فعالیتهای این دو کشور و تجزیه و تحلیل سیاستهای آنان در قفقاز میباشد. </em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766187920141101Study and Analysis of International Mediation Nature
in the Nagorno-Karabakh Geopolitical Crisisبررسی و تحلیل ماهیت میانجیگری بینالمللی در بحران ژئوپلیتیک قرهباغ10513710502FAJournal Article20121121<span style="font-family: Times New Roman;">The Karabakh conflict has not been resolved since two decades ago the current process indicates its future in the aura of ambiguity. According to the results of this research, the loss of an integrated approach in international mediation efforts is the main obstacle to resolve Nagorno-Karabakh crisis. This is a function of the strategic interests and different geopolitical understanding of the actors interested in international mediation, their different vision to the crisis, biased behavior of mediators and other complex conditions of international mediation in the Nagorno-Karabakh crisis. In the meantime,</span> a close and comprehensive study of the international mediation experience in the context of the United Nations and OSCE in the Nagorno-Karabakh<span style="font-family: Times New Roman;"> show that some other goals are pursued beyond humanitarian purposes in this process. In this regard, by using the crisis management in the context of mediation mechanism as a political instrument, the main actors (Russia, the USA and France) in this international mediation are trying not only to strengthen their influence in the South Caucasus, but also to contain the increasing influence of their competitors.</span><em>با گذشت دو دهه از آغاز بحران قره باغ هنوز این بحران حل نشده است و روند کنونی، آینده آن را در هالهای از ابهام نشان میدهد. طبق نتایج این پژوهش، از مهمترین موانع حل بحران قرهباغ نبود رویکرد منسجم در تلاشهای میانجیگری بینالمللی برای حل بحران است که این موضوع تابع منافع راهبردی و درک ژئوپلیتیک متفاوت بازیگران ذینفع در میانجیگری بینالمللی، نگاه متفاوت آنها نسبت به بحران، رفتار جانبدارانه میانجیگران و دیگر شرایط پیچیده میانجیگری بینالمللی در بحران قرهباغ است. در این بین، بررسی عمیقتر از تجارب میانجیگری بینالمللی در چارچوب تلاشهای سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا در قرهباغ نشان میدهد که عموماًً در این روند اهداف دیگری در ورای اهداف بشردوستانه دنبال میشود. در این بین، بازیگران اصلی (روسیه، آمریکا، فرانسه) در این میانجیگری بینالمللی سعی دارند با استفاده سیاسی - ابزاری از فضای بحران، با مدیریت بحران در بستر سازوکار میانجیگری، علاوه بر تقویت حوزه نفوذ خود در قفقاز جنوبی از افزایش نفوذ رقبای خود در آنجا جلوگیری نمایند. </em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766187920141101A Survey on the Islamic Republic of Iran's Security
Approach to Central Asiaبررسی رویکرد امنیتی جمهوری اسلامی ایران به آسیای مرکزی13916610503FAJournal Article20121121<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: medium;">Due to its particular geopolitical, economic, civilization and strategic location, Iran has always faced various threats by the superpowers. To this, Russia (former Soviet Union) as the Iran’s northern neighbor has had a special place, where one can say that changes in the relations between the two countries have had the highest impact on Iran's security considerations. The Soviet Union was regarded as a threat for Iran’s security. However, when the Soviet Union collapsed in 1991, </span><span style="font-size: medium;">Iran’s perceived threat from Russia's borders moved to the mountains of the Caucasus.</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">The collapse of Soviet Union and the independence of the Central Asian republics provided Iran with opportunities (and to some degree challenges). The main question that this paper addresses is dealing with Iran’s attitude towards security in the region? With a consideration to the political, social and security challenges. The main hypothesis of this paper is that the region republics will achieve their goals in a stable and secured situation and this will provide better condition for Iran in order to gain its national interests. </span></span>
<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">In short, Iran has tried to develop economic and cultural relations (which is common in bilateral and multilateral security), with the region, and </span><span style="font-size: medium;">to help the republics to solve their problems and crises. In addition, Tehran has attempted to prevent regional and global powers influence in this region and tied its interests with this region's interests. </span></span><em>جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت ویژه ژئوپلیتیک، اقتصادی، تمدنی و استراتژیک همواره در معرض تهدیدهای گوناگون از سوی قدرتهای بزرگ قرار داشته است</em><em>.</em><em> با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مرزهای تهدید علیه ایران از جانب روسیه به ماورای کوههای قفقاز عقب مینشیند و این امر یک مطلوبیت استراتژیک و امنیتی برای ایران محسوب میگردد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و گشایش مرزهای جدید و استقلال کشورهای آسیای مرکزی، نه تنها تهدیدهای نظامی را کاهش داد، بلکه فرصتهای ( و بعضاً تهدیدهای) جدیدی را برای ایران به وجود آورد.</em>
<em> سوالی که در اینجا مطرح است، این می</em><em></em><em>باشد که با توجه به شرایط این جمهوریها و معضلات سیاسی، اجتماعی و امنیتی آنها، رویکرد امنیتی ایران در این منطقه چگونه میباشد. </em>
<em> مفروض مقاله این است که جمهوریهای آسیای مرکزی میتوانند در شرایط ثبات و امنیت، اهداف خود را محقق سازند و در نتیجه اهداف و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران نیز میتواند در چنین شرایطی بهتر تامین گردد. از اولویتهای امنیتی ایران در منطقه آسیای مرکزی این است که در این منطقه زمینه نفوذ قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای نه تنها افزایش پیدا نکند، بلکه کاهش نیز یابد و در این راستا، ایران سعی نموده با ایجاد روابط اقتصادی و فرهنگی (که منافع مشترک دوجانبه و چندجانبه را تأمین می نماید)، منافع خود را با منطقه گره بزند. </em>