ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766156520101101The Future of Caspian Seaآینده دریای خزر11410570FAJournal Article20091124 Holding the second summit of littoral states of the Caspian Sea on October 16<sup>th</sup>, 2007 is a great success for Islamic Republic of Iran's diplomacy. The first summit on 2002 not only did not produce a concrete result, but also jeopardized the political and security status of the region. In the summit of Tehran, the second political document including 25 articles was agreed among the heads of littoral states. The Future of the Caspian Sea is in line with the plan drawn in Tehran Summit.<em>برگزاری دومین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در 24 مهرماه 1386 موفقیت بزرگی برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به شمار میآید؛ زیرا که اجلاس اول سران که در عشقآباد در اردیبهشت 1381 برگزار شد نه تنها نتیجه مشخصی در پی نداشت بلکه شرایط سیاسی و امنیتی منطقه را به شدت آشفته کرد. در اجلاس تهران دومین سند سیاسی بین روسای جمهور کشورهای ساحلی دریای خزر در یک بند و 25 ماده به تصویب رسید که میتوان گفت آینده دریای خزر در ادامه راهی است که در اجلاس تهران نقشه آن طراحی شده است.</em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766156520101101China - India Relations: Cooperation and Competitionروابط هند و چین: همکاری و رقابت154610571FAJournal Article20091124China and India as two Asian powers- have a special view to their relations. The new trend in relationship between these two countries is based on ideas of new generation of leaders in an attempt to settle old differences and set up a new trend of relationship. This became a new season in mutual strategic cooperation between two Asian powers.
India’s high potential in pluralism, as the world's greatest democracy, is the powerful element encouraging rapid economic growth and increasing the potential capabilities along with the large number of population, human resources, and other rich resources.
China on the other hand, with a high per capita and economic power, is in the proper position in international scene. Cooperation and wide interaction between these major powers may result in a new situation not only in the region but also in the world<em>هند و چین دو قدرت آسیایی نگاه ویژهای به روابط میان خود دارند. سیر جدید روابط میان دو کشور مدیون اندیشه نسل جدید رهبران دو کشور است که به دنبال حل و فصل اختلافات کهن برآمدند و روابط جدیدی را پایهگذاری کردند که سرآغاز فصل نوین همکاری استراتژیک دو قدرت آسیایی شد. ظرفیت بالای هند در زمینه کثرتگرایی به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان ابزار قدرتمندی است که در کنار جمعیت زیاد، ظرفیت منابع انسانی و منابع زیر زمینی و رشد نسبتاً سریع اقتصادی توان رقابت را افزایش دادهاست. در مقابل چین هم با درآمد سرانه بالا، توان اقتصادی بالا و جایگاه مناسب در صحنه بین الملل در موقعیت خوبی قرار دارد. همکاری و تعامل گسترده این دو قدرت بزرگ آسیایی میتواند شرایط جدیدی را نه تنها در منطقه بلکه در عرصه جهانی بوجود آورد. مقاله زیر با بررسی فراز و نشیبهای روابط دو کشور، مهمترین عوامل تاثیرگذار در روابط را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.</em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766156520101101Georgia and the Process of Nation - State Buildingگرجستان و روند دولت - ملتسازی477110572FAJournal Article20091124Georgia after the independence has confronted internal crises and conflicts. Nation-state building process in Georgia has faced with great impediments and challenges. Republic of Georgia while in the way of nationalizing, has always confronted serious crises like national integration and coherence, national identity and political legitimacy. Facing these problems has made Georgia a weak state. The main challenges of Georgia are evident in ethnic fragmentation causing part of its territory away from control of central government.
This article aims to analyze the nation-state building process in this republic with emphasizing on Eurasian nation-state building model. <em> گرجستان پس از استقلال درگیر نزاعها و بحرانهای داخلی بوده و روند دولت– ملتسازی در این کشور با موانع و چالشهای بزرگ روبرو بوده است. دولت در حال ملیشدن گرجستان در حیات جدید خود همواره با بحرانهای جدی همچون همبستگی و یکپارچگی ملی، هویت ملی و مشروعیت سیاسی مواجه بوده است. همین مشکلات از گرجستان یک دولت ضعیف ساخته است. مهمترین چالشهای گرجستان را بیشک باید در وجود برخی واگراییهای قومی در این کشور جستجو نمود که عملاً موجب بیرون ماندن بخشی از سرزمین گرجستان از دایره حاکمیت ملی دولت مرکزی شده است.</em>
<em> این مقاله در پی تجزیه و تحلیل جامع روند دولت - ملتسازی در این جمهوری با محور قرار دادن مدل دولت - ملتسازی اوراسیایی است.</em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766156520101101Geopolitical Factors of the Azerbaijan Republic
and Its Implications on Iran’s Securityعوامل ژئوپلیتیک جمهوری آذربایجان و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران718910574FAJournal Article20091124Nowadays, the role of each country in the world politics is influenced by geopolitical factors. After the collapse of the Soviet Union, the geopolitical situation of the independent states including Azerbaijan changed and due to instability, geographic position and energy resources, this country turned to be the scene of rivalry among regional and trans-regional powers.
The Islamic Republic of Iran with common historical links and neighborhood with Azerbaijan, should consider the security trends around this country because the stability of Azerbaijan is highly important for the Islamic Republic of Iran.<em>امروزه نقش هر کشور در سیاستهای جهانی تحت تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی است و جغرافی</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>دانان سیاسی معتقدند که قدرت هر کشور به شدت از محیط جغرافیایی</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em> آن تأثیر می</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>پذیرد. </em>
<em>بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چهره ژئوپلیتیکی جمهوری آذربایجان و منطقه تغییر یافت و به عنوان یکی از بیثباتترین مناطق بجای مانده از امپراطوری شوروی با خلاء قدرت مواجه گردید. این منطقه به جهت موقعیت ارتباطی و منابع انرژی فراوان به صحنة کشمکش بین بازیگران منطقهای و فرامنطقهای و جهانی تبدیل شده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران به علت همسایگی و اشتراکهای تاریخی و فرهنگی نمیتواند به مسائل امنیتی این کشور بیتوجه باشد زیرا ثبات جمهوری آذربایجان در تأمین امنیت ملی ایران اهمیت بسیار دارد. </em>
<em> ایالات متحده آمریکا به بهانههای مبارزه با تروریسم به همراه اتحادیه اروپا و ناتو در کنار ترکیه، بازیگران فرامنطقهای در منطقه میباشند و در صحنه جمهوری آذربایجان حضور فعال دارند. از سوی دیگر، جمهوری آذربایجان به دلیل جهتگیری غربگرایانه، ادغام در ساختارهای یورو آتلانتیکی؛</em><em> یافتن راه حلی برای غلبه بر بحران قرهباغ و مشکلات داخلی خود را در خارج از منطقه جستجو میکند.</em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766156520101101The Role of Energy in Russia - EU Relationsنقش انرژی در روابط روسیه و اتحادیه اروپا9111210575FAJournal Article20091124Russia and European Union have been witnessing relation between ups and downs after the collapse of the Soviet Union. In the same time, they possess common historical, cultural and political links. The EU and Russia are important economic partners, in particular in the field of energy. Particularly on energy. Russia enjoys rich natural gas sources and EU is a large consumer. At the top level, however, the relationship has also become irritable, essentially because of different world views of the two parties. It seems that extension of economic and commercial ties will result to interdependence and strategic partnership between Russia and EU. The EU is the largest investor in Russia and its weight has further increased, both in absolute and relative terms, after enlargement. The enlarged EU is Russia’s most important trading partner, with energy dominating Russia’s exports to the EU and manufacturing products being the EU’s major export item to Russia.
To conclude, The EU and Russia will find themselves interacting on a huge agenda of common interests and concerns. They will need an ordered relationship because they are ever-closer neighbors. Furthermore, energy will create economic interdependence between EU and Russia, and it will lead to strategic partnership in the future. <em>روسیه و اتحادیه اروپا در کنار اشتراکات و پیوندهای تاریخی، فرهنگی و سیاسی شرکای اقتصادی مهمی نیز میباشند. نیاز روزافزون اتحادیه اروپا به انرژی از یک سو و برخورداری فدراسیون روسیه از منابغ غنی انرژی از سوی دیگر باعث شده است که تحلیلهای متفاوتی در خصوص آینده همکاریهای دو طرف ارائه گردد. در مقاله حاضر نیز تلاش شده است ضمن نگاهی تحلیلی به روابط پیشین روسیه و اتحادیه اروپا، به مسئله انرژی به عنوان متغیری تاثیرگذار در آینده مناسبات دو طرف اشاره شود. </em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766156520101101The Consequences of Georgian Crisis on
International Systemپیامدهای بحران گرجستان بر نظام بینالملل11313110576FAJournal Article20091124The International System is highly interconnected in the era of interdependence. Its constituent elements are interlinked with each other inseparably and every change in its elements would be reflected in other elements as soon as possible. The crisis of Georgia in August 2008, in addition to its regional impacts, has become a global phenomenon and the scene for supra-regional powers because of the geopolitical importance of the Caucasus. Thus it led to the confrontation of Russia and Western countries. This Article studies the most important consequences and outcomes of this crisis on International System. <em> نظام بینالملل در عصر وابستگی متقابل از همتنیدگی ژرفی برخوردار است. به گونهای که اجزای تشکیلدهنده آن به طور لاینفک به یکدیگر وابستهاند و هرحرکتی که در یکی از واحدهای آن پدید آید، در کوتاهترین زمان در نقطه دیگری منعکس میشود. از اینرو است که بحران اوت ٢٠٠٨ در گرجستان، علاوه بر تاثیرات منطقهای، به دلیل اهمیت ژئوپلتیکی قفقاز پس از جنگ سرد و تبدیل منطقه به عرصه رقابت قدرتهای فرامنطقهای به سرعت ابعاد بینالمللی بهخود گرفت و موجب رویارویی روسیه و جهان غرب گردید. در این میان به دلیل نزدیکی جغرافیایی ایران با منطقه قفقاز</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>، پیامدهای مثبت و منفی این بحران متوجه کشورمان نیز شده</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>است. مدیریت صحیح این بحران در گرو شناخت صحیح و آسیب</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>شناسانه سیاستگذار ایرانی خواهد</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>بود. با توجه به این ضرورت</em><em><span style="font-family: Arial;"></span></em><em>، در این مقاله مهمترین پیامدها و نتایج بحران یادشده بر نظام بینالملل مورد واکاوی</em><em>قرار میگیرد. </em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766156520101101EU's Policy in the South Caucasus: Interests and Challengesسیاست اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی: منافع و چالشها13315910577FAJournal Article20091124European neighborhood policy is a move in pursuit of mid-term strategic plan to which reflects the nature of relations with EU neighbors, depicting EU liaisons with this region. In such a context, the impossibility of EU membership by its neighbors due to deep internal and external problems on the one hand and security, political and economic interests of EU in such countries on the other have led to initiating European Neighborhood Policy. Therefore, EU has formulated European neighborhood policy in terms of bi-lateral relations with these countries in order to establish political and economic stability and development of South Caucasian countries based on European norms and standards. In addition to preserving stability and security of these countries, respecting values like freedom, democracy and human rights are aspects that EU takes into consideration in order to identify the extent of convergence with EU standards. In economic aspects, giving importance to South Caucasian transit routs for access to energy sources of the Caspian Sea region as well as enduring economic reforms based on market economy that creates transparency for investment of European companies in the region, are among interests of European Union. In terms of security issues, due to of Russian direct influence to take advantage of conflicts between these countries and the separatist movements the EU has reached a deadlock in seeking peaceful solutions for such conflicts, using diplomatic and economic means<em>سیاست همسایگی اتحادیه اروپا بدنبال طراحی استراتژیک میان مدت جهت ترسیم نوع مناسبات با همسایگان خویش است که چشم انداز روابط این اتحادیه را با این مناطق به تصویر میکشد. در این راستا عدم امکان عضویت این همسایگان در اتحادیه اروپا بدلیل معضلات عمیق داخلی و خارجی و از سویی دیگر منافع و علایق امنیتی، سیاسی و اقتصادی اتحادیه در این کشورها موجب طرح سیاست همسایگی اتحادیه گردیده است. بطوری که </em><em>اتحادیه اروپا برای برقراری ثبات و توسعه سیاسی و اقتصادی کشورهای سه گانه قفقاز جنوبی بر مبنای ملاکها و استانداردهای اروپایی، سیاست همسایگی اتحادیه اروپا را در خصوص مناسبات دو جانبه با این کشورها ترسیم کرده است، که علاوه بر حفظ ثبات و امنیت در این کشورها، رعایت ارزشهایی مانند آزادی، دمکراسی و حقوق بشر ملاکهایی هستند که اتحادیه اروپا جهت تعیین میزان همگرایی آنها با استانداردهای اتحادیه اروپایی مورد ارزیابی قرار میدهد. در بعد اقتصادی توجه به موقعیت ترانزیتی قفقاز جنوبی برای دسترسی به منابع انرژی حوزه دریای خزر و همچنین تداوم اصلاحات اقتصادی مبتنی بر اقتصاد بازار که وضعیت شفافی را برای سرمایه گذاری شرکتهای اروپایی در این منطقه فراهم نماید، از جمله علایق و منافع اتحادیه اروپا است. در بعد امنیتی علیرغم اعمال نفوذهای مستقیم روسیه برای بهره برداری از منازعات این کشورها با جمهوریهای خودمختار تجزیه طلب، اتحادیه اروپا با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی بدنبال حل مسالمت آمیز این منازعات به بن بست رسیده است.</em>