ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766198420140301Objectives and Strategies of China's Foreign Policy in Central Asiaاهداف و راهبردهای سیاست خارجی چین در آسیای مرکزی12912325FAJournal Article20150404The collapse of the Soviet Union provided an extraordinary opportunity for China to enforce political and economic process in the Central Asian region. Proximity of the border of China and the Central Asian countries with rapid economic growth of China, have imposed certain conditions on Central Asian countries' relations with it. In general, bilateral relations between China and the countries of this region are not excepted from universal process of economic diplomacy of Beijing. Existence of considerable energy resources in strategic region of Central Asia has caused Beijing to pay more attention to the region. In addition to geopolitical neighborhood and special importance of this region for China, Beijing leaders are developing economic relations with countries in the region as their foreign policy agenda to maintain social and political stability inside the country, particularly in border areas such as Xinjiang. The insecurity in the western borders of Muslim province of Xinjiang, which is on the border of China and Central Asian countries; has forced China to develop relations with the Central Asian republics. Also, the influence of United States on Central Asia after September 11, 2001 has been a far-fetched incident for the Chinese and overall strategy of China towards its neighbors. The combination of these factors affected Chinese foreign policy and its conduced of objectives and interests in the Central Asian has undergone special considerations and strategies. The main question of this article is that whether China can upgrade its position as to the first grade in competition with the major powers to become the first power in the Central Asia? Our hypothesis is that, due to the increasing presence of US and Russia in the economy of the region, China probably cannot gain first place in relations with Central Asian states until the next decade. <em>فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی فرصت فوقالعادهای را برای چین فراهم کرد تا فرآیندهای سیاسی و اقتصادی در منطقه آسیای مرکزی را به اجرا درآورد. </em><em>همجواری و هم مرز بودن چین با کشورهای آسیای مرکزی توام با رشد سریع اقتصادی این کشور، شرایط خاصی را بر روابط این کشورها با چین موجب شده است. به طور کلی، روابط دو جانبه چین و کشورهای این منطقه از روند جهان شمول دیپلماسی اقتصادی پکن مستثنی نیست. وجود منابع قابل توجه انرژی در منطقه استراتژیک آسیای مرکزی سبب شده تا پکن توجه بیشتری به این منطقه داشته باشد. علاوهبر همجواری ژئوپلیتیک و اهمیت خاص این منطقه برای چین، رهبران پکن تداوم و گسترش روابط خود با کشورهای این منطقه در عرصه اقتصادی با هدف حفظ ثبات سیاسی و اجتماعی در داخل و به خصوص مناطق مرزی چون سینکیانگ را در سرلوحه سیاست خارجی خود قرار دادهاند. وجود ناامنی در مرزهای غربی استان مسلمان نشین سینکیانگ که با کشورهای آسیای مرکزی هممرز است، چین را ناگزیر از توسعه روابط با جمهوریهای آسیای مرکزی کرده است. همچنین نفوذ آمریکا در منطقه آسیای مرکزی پس از 11 سپتامبر 2001 یک حادثه و واقعیت دور از ذهن برای چینیها و استراتژی کلی این کشور در قبال کشورهای همسایه بوده است. مجموعه این عوامل، سیاست خارجی چین و تبعات اهداف و منافع این کشور در آسیای مرکزی</em><em></em><em>را دستخوش ملاحظات و اتخاذ استراتژیهای خاصی کرده است. </em> <em>بر این اساس، مولفین این مقاله سوال خود را اینچنین مطرح میکنند که آیا چین در رقابت با قدرتهای بزرگ میتواند به قدرت اول در آسیای مرکزی تبدیل شود؟ فرضیه مقاله نیز این است که باتوجه به حضور فزاینده آمریکا و روسیه در اقتصاد منطقه، احتمالا چین تا یک دهه آینده نمیتواند جایگاه اول را در روابط با کشورهای آسیای مرکزی کسب کند. </em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766198420140301Russian's Security Policy towards New Afghanistanسیاست امنیتی فدراسیون روسیه در قبال افغانستان نوین316112326FAJournal Article20130404The withdrawal of Soviet forces from Afghanistan marginalized Afghan issue in the minds of Russian authorities until they found the roots of Russia's separatist movements in Afghanistan under Taliban. September 11th event unveiled new dimensions of terrorism and potential and actual threats of ruling fundamentalists in Afghanistan. Then US invasion of Afghanistan provided opportunities for Russian Federation to have a more active role in international relations and the so-called fight against terrorism. This study seeks to answer this question: “What is the Russian Federation's Security Policy towards New Afghanistan (after the September11, 2001)?” The paper argues that the Russian Federation has largely security interests in curbing and controlling extremism and terrorism in Afghanistan. Accordingly Russia tried to consolidate and strengthen its relations with NATO in Afghanistan, while established and strengthened multilateral security arrangements such as the Shanghai Cooperation Organization and the Collective Security treaty. Furthermore the Russian Federation has tried to strengthen its relations with Kabul government in different ways.<em>خروج نیروهای شوروی از افغانستان، مسئله افغان را در ذهن دولتمردان روس تا سالها بعد ـ زمانی که ریشه جنبشهای جداییطلبانه درون قلمرو خود را در افغانستانِ تحت سلطه طالبان یافتندـ به حاشیه راند. حادثه 11 سپتامبر 2001، ابعاد جدیدی از تروریسم و تهدیدهای بالقوه و بالفعل بنیادگرایان حاکم در افغانستان را آشکار کرد و تهاجم آمریکا جهت سرنگونی رژیم طالبان، فرصت ایفای نقش فعالتر در مناسبات بینالمللی و مبارزه علیه تروریسم را برای فدراسیون روسیه فراهم نمود.</em>
<em> این مقاله در جستجوی پاسخ این سوال است که «سیاست امنیتی فدراسیون روسیه در قبال افغانستان پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 چگونه قابلتحلیل است؟». </em><em>یافتههای این مقاله که بر اساس تحلیل آخرین سند امنیت ملی فدراسیون روسیه و کنش و واکنشهای امنیتی این کشور در رابطه با افغانستان در درون جامعه افغانستان، حوزه اوراسیا مرکزی و در مرزهای فدراسیون روسیه انجامگرفته، حکایت از آن دارد که روسیه در دو سطح به اعمال سیاستهایی جهت کاهش یا رفع تهدیدات برخاسته از افغانستان مبادرت نموده است. در سطح نخست، این کشور اقداماتی را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی ـ نظامی در افغانستان اتخاذ کرده که بهطور عمده همکاری با ناتو؛ مبارزه علیه تروریسم، تولید و قاچاق مواد مخدر؛ تلاش برای گسترش نفوذ سیاسی در افغانستان؛ حضور و سرمایهگذاری اقتصادی؛ اعطا و فروش تسلیحات؛ کمکهای نظامی، امنیتی و آموزشی بوده است. در سطح منطقهای نیز به همکاری با ناتو و آمریکا در ابعاد تدارکاتی، ارتباطی و اطلاعاتی پرداخته و در جهت تقویت و تحکیم نظامات امنیت منطقهای اوراسیا و جلب مشارکت افغانستان در این مناسبات حرکت کرده است.</em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766198420140301Islamic Republic of Iran and The Economic Cooperation Organization (ECO); 20 Years after the Expansion of the Organizationجمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاریهای اقتصادی اکو، بیست سال پس از گسترش این سازمان6310012327FAJournal Article20130404The collapse of the Soviet Union which resulted in the independence of six Muslim populated republics in Central Asian and Caucuses also provided the three founding members of the Economic Cooperation Organization (ECO) with the opportunity to expand this organization in February 1992. During 20 years after its expansion, ECO has been moving forward, although with ups and downs. During this period, the organization has prepared the necessary framework and foundation for the economic integration and convergence of its member states through different measures and initiatives such as: the preparation of basic documents, action plans, long term strategies, priority setting, and finalizing important regional agreements in main sub-sectors of cooperation.
Due to various reasons, for Iran, ECO is not a choice, but an inevitable option to reach its goals for national and regional development. ECO is the only intergovernmental entity in the Iranian territories that relies, to a larger extent on the decisive role of Iran to implement its programs. The main question, here, is that taking into consideration the achievements of ECO during 20 years of its activities, what role the organization has played in the regional strategy of Iran? Could it help to achieve the objectives of economic regionalism of Iran? Reciprocally, what role Iran has played in the success and failure of ECO? To answer such questions, the main hypothesis of this research is that in spite of a more supportive role and active participation of Iran in ECO, comparing to other member countries, lack of a long -term strategy vis – a – vis ECO in Iran's foreign policy caused a very slow process to achieve its objective for regional convergence through this organization. In answer to questions and inquiries in this regard, the author of the paper is trying to review 20 years of ECO performance and its relations with Iran.<em>فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال شش جمهوری مسلمان نشین آسیای مرکزی و قفقاز، این فرصت را در اختیار سه کشور بنیانگذار اکو قرار داد تا این سازمان را در بهمن ماه سال 1371 گسترش دهند. اکو طی 20 سال پس از گسترش، روند پر تلاطم ولی روبه جلویی را طی کرده و با تدوین اسناد و طرحهای مختلف همکاری، تعیین اولویتها، ایجاد سازوکارها و تنظیم موافقتنامههای مهم منطقهای، چارچوبها و مقدمات لازم را برای همگرایی و ادغام اقتصادی کشورهای عضو فراهم نموده است. اکو، تنها سازمان بینالدولی مستقر در خاک جمهوری اسلامی ایران است که از طریق نقش محوری و تعیینکننده ایران، برنامههای خود را به جلو میبرد.</em>
<em> سوال اصلی این مقاله، این است که با توجه به ارزیابی روند فعالیتها و اجرای موافقتنامههای منطقهای اکو در دوره بیست ساله پس از گسترش اعضاء، نقش و جایگاه این سازمان در سیاست منطقهای جمهوری اسلامی ایران چگونه است و آیا این سازمان میتواند به تحقق اهداف منطقهگرایی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران کمک نماید؟ متقابلا،</em><em>ایران چه نقشی در توفیق یا عدم توفیق اکو داشته است؟ فرضیه اصلی مقاله حاضر این است که بهرغم مواضع حمایتگرایانه و مشارکت فعالتر ایران در اکو در مقایسه با اعضای دیگر سازمان، فقدان یک راهبرد ثابت و بلند مدت در قبال اکو در سیاست خارجی ایران، روند دستیابی این سازمان را به اهداف همگرایی منطقهای با کندی و تاخیر مواجه ساخته است. در این مقاله نویسنده به دنبال آن است که با بررسی و ارزیابی فعالیتهای اکو و روابط آن با جمهوری اسلامی ایران در 20 سال گذشته به برخی سوالات و ابهامات مطرح در این زمینه پاسخ گوید.</em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766198420140301The Developing of Soft Power in Russian Foreign Policy (2000-2013)روند تحول قدرت نرم در سیاست خارجی روسیه:(2000-2013)10112512332FAJournal Article20130404Since 2007, the issue of soft power entered into literature of Russian foreign policy. This concept that now is being specially pursued by the Kremlin, originated from various sources and sometimes conflicting. Contrary to what Joseph Nye - soft power's theorist - presented the main sources of such a power are governmental and not civil;
This article fries to find out the essence soft power in Russia and how this country has been able to apply the soft power policy in its foreign policy.
Main question this article is: what is the nature of Russia's soft power and how much is success rate of this country when using this tool? This paper reviews transformations of soft power In Russia's foreign policy in two sections: first, it investigates the soft power connection with major events of commensurate with the Russia's position in international politics. Then most important elements, including the Russian language, culture and values of this country, along with other international phenomena such as virtual network connections and benefit from the wide field of higher education, will be analyzed. The article claims that despite efforts to employ soft power in Russia in recent years, its success has been limited.<em>از سال 2007 موضوع قدرت نرم وارد ادبیات سیاست خارجی روسیه گردید. این موضوع که اکنون بسیار مورد توجه کرملین است از منابع مختلف و گاه متضادی نشات گرفته است. برخلاف آنچه جوزف نای- واضع مفهوم قدرت نرم- ارائه کرده است</em><em>در روسیه</em><em>بخش عمده این منابع ماهیت دولتی و رسمی دارد. </em>
<em>مولفین در این مقاله سعی کردهاند به بررسی</em><em>پیشینه ظهور قدرت نرم در روسیه و فرایند اجرای سیاست نرم در این کشور بپردازند. </em>
<em>پرسش اصلی مقاله این است که ماهیت قدرت نرم روسیه چیست و میزان موفقیت این کشور در استفاده از این ابزار چقدر بوده است.</em><em>این مقاله در دو</em><em>بخش به بررسی تحولات قدرت نرم در سیاست خارجی روسیه میپردازد. ابتدا قدرت نرم در تناظر با مهمترین رخدادهای متناسب با جایگاه روسیه در سیاست بینالملل بررسی میشود. سپس مهمترین عناصر سازنده آن از جمله زبان روسی، فرهنگ و ارزشهای این کشور در کنار سایر پدیدههای بینالمللی از جمله شبکه مجازی ارتباطات و بهرهمندی از حوزه گسترده آموزش عالی، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. ادعای این مقاله آن است که با وجود تلاش روسیه در چند سال اخیر در به کار گرفتن قدرت نرم، موفقیت آن محدود بوده است. </em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766198420140301Governmental Programs and Bureaucratic Corruption in Russiaبرنامه های دولت و فساد اداری در روسیه12716112333FAJournal Article20130404Bureaucratic corruption is an ominous phenomenon with a long history in Russia and <em>negative effects </em>on its economic, political, social and human development. In fact, this is one of the most important barriers to development and modernization of Russia. So, the Russian government always, try to fight with this problem somewhat; But inclusiveness, complexity, diversity and the systematic nature of corruption in recent years, politicians has made Russian fight more seriously against that and pursue an anti- corruption policy in Russia. With this approach, actions have taken place, in order to fight against corruption from various administrations, but yet success in this regard cannot be seen.
This article is a descriptive and analytical research based on Russian data and sources. In addition to the expressing general factors and the consequences of corruption, it explains main obstacles of fighting against corruption in the Russian Federation. Therefore the main question of this article is that “why the programs of Russian government have been ineffective in the Fight against corruption?” The hypothesis of this article is that “the power of Russia oligarchy is the main barrier preventing the effectiveness of the anti-corruption programs of Russian government”.<em>فساد اداری </em><em>پدیده شومی است که از گذشتههای دور بر جامعه</em><em></em><em> روسیه سایه افکنده و بر توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و انسانی روسیه تأثیر سوء گذاشته است و در حقیقت یکی از مهم</em><em></em><em>ترین موانع توسعه و نوسازی روسیه می</em><em></em><em>باشد. لذا دولتمردان روسیه در دوره</em><em></em><em>های متمادی، کم و بیش سعی در برخورد با این معضل را داشتهاند، لیکن فراگیری، پیچیدگی، تنوع و ماهیت سیستماتیک فساد در سال</em><em></em><em>های اخیر، دولتمردان روسی را به جدیت بیشتر در مقابله با آن و پیگیری برای تحقق سیاست ضدفساد در روسیه واداشته و با این رویکرد اقداماتی در راستای مبارزه با فساد اداری از جانب دولت</em><em></em><em>های مختلف، صورت گرفته است، اما همچنان توفیقی در این راستا مشهود نمی</em><em></em><em>باشد. </em>
<em>این مقاله یک پژوهش توصیفی</em><em>–</em><em> تحلیلی است که با استناد به منابع و داده</em><em></em><em>های روسی، علاوه بر بیان عوامل کلی و پیامدهای فساد به تبیین موانع اصلی در مسیر مبارزه با فساد در فدراسیون روسیه (دوران پساشوروی) می</em><em></em><em>پردازد. لذا بنای این مقاله این پرسش است که چرا برنامههای دولت روسیه در مبارزه با فساد اداری ناموفق بوده است؟به نظر میرسد قدرتمندی الیگارشی روسیه به عنوان عامل اصلی در ناکارآمدی برنامههای دولت روسیه در مبارزه با فساد اداری باشد. </em>
<br clear="all" />
ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766198420140301Discursive Study of Continuity and Change of Iran’s Foreign Policy Principles in South Caucasusبررسی گفتمانی تغییر و تداوم اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قفقازجنوبی16319312334FAJournal Article20130404 Fundamental changes have occurred in Iran's Foreign Policy, by Islamic Revolution and special principles were formed in Islamic Republic of Iran’s Foreign Policy. These principles in different sub-discourses have experienced ebb and flow. A decade after of the Islamic Revolution, independent countries were born in Caucasus. This region gained significant position in the framework of “look North” policy. By the end of the eight year war and the necessity of occurred internal restrictions, discourse changes occurred in foreign policy of the Islamic Republic of Iran. Regional policy in the South Caucasus was not exempt from this issue. So these questions are raised: What is the dominant discourse of Iran’s foreign Policy in South Caucasus? How continuity and change has occurred in Iran's foreign policy principles toward South Caucasus? The hypothesis of this article is that: geopolitical discourse in the South Caucasus has achieved a hegemonic status in Iran’s foreign policy and foreign policy principles are survived in a more flexible form. <em>با وقوع انقلاب اسلامی، تغییرات بنیادی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوست و اصول ویژهای در سیاست خارجی ایران شکل گرفت. این اصول در قالب خرده گفتمانهای گوناگون کموکیف متفاوتی را تجربه کردهاند. بعد از گذشت یک دهه از انقلاب اسلامی و با استقلال کشورهای قفقاز جنوبی، این منطقه در چارچوب سیاست نگاه به شمال، جایگاه ویژهای در سیاست خارجی ایران یافت. همزمان با پایان جنگ هشت ساله و ضرورت بازسازی داخلی، تغییرات گفتمانی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رخ داد. تحول درون گفتمانی، تاکتیک پیگیری اصول سیاست خارجی را تغییر داد که سیاست منطقهای ایران در قفقازجنوبی مستثنای از این امر نبود. در این راستا، مولفین سوالهای خود را بدین مضمون مطرح میکنند؛ گفتمان مسلط سیاست خارجی ایران در قفقازجنوبی کدام است؟ تغییر و تدوام اصول سیاست خارجی ایران در قفقاز در قالب گفتمان مسلط به چه صورتی بوده است؟ فرضیه مقاله بدین شرح است؛ "گفتمان ژئوپلیتیک در قفقازجنوبی به منزلت هژمونیک در سیاستخارجی ایران رسیده است. اصول سیاست خارجی در قالب گفتمان ژئوپلیتیک به شکل انعطافپذیرتری تداوم داشته است." با استفاده از نظریه گفتمان به بررسی فرضیه فوق پرداخته خواهد شد.</em>