ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766229420160901Educational Diplomacy of the Islamic Republic of Iran in Central Asiaدیپلماسی آموزشی جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی14224260FAمحمدرضا دهشیریدانشیار دانشکده روابط بین الملل، وزارت امور خارجه0000-0001-8223-3358مهدی طاهریدانشجوی دکترای سیاست گزاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20170208Using educational capabilities, especially in the higher educational domain to develop mutual understanding and make appositive image of a country is called educational diplomacy which is considered under cultural diplomacy. Nowadays, many countries employing university communication channel try to increase their soft power. Educational exchange and establishing university branches in different parts of the world, in particular, those which have common cultural domains, enable countries to increase their impacts through interacting with elites and university educated people. Academics as the most effective part in building the future of a country have a significant influence on cultural understanding and harmony between nations. In this regard, one of the important areas having a common cultural identity with the Islamic Republic of Iran is Central Asia region. This paper seeks to answer the question of how Iran could exploit its academic capabilities in Central Asia. The authors of the present paper believe that the Islamic Republic of Iran exploiting cultural capabilities, Persian language, common history of civilization, higher educational capabilities especially in academic exchange can make a positive image of it and promote its educational diplomacy in Central Asia Region<em>بهره گیری از ظرفیتهای آموزشی به ویژه در حوزه آموزش عالی در جهت بسط تفاهم و درک مشترک و تصویر سازی مثبت از کشور را میتوان دیپلماسی آموزشی نامید که خود یکی از ارکان دیپلماسی فرهنگی قلمداد میگردد. امروزه بسیاری از کشورها با استفاده از کانال ارتباطی دانشگاهی در صدد افزایش قدرت نرم خود برآمدهاند. مبادلات آموزشی و ایجاد شعب دانشگاهی در نقاط مختلف جهان به ویژه در کشورهایی که زمینههای فرهنگی مشترک وجود دارد این امکان را به کشورها میدهد تا از طریق تعامل با نخبگان و تحصیلکردگان میزان تاثیرگذاری خود را گسترش دهند. قشر دانشگاهی به عنوان مهمترین قشر موثر در ساخت آینده یک کشور، تاثیر بهسزایی در تفاهم و همسویی فرهنگی میان ملتها خواهد گذاشت. </em><br /> <em>در همین راستا یکی از مناطق مهمی که زمینههای هویت فرهنگی مشترک فراوانی با جمهوری اسلامی ایران دارد، منطقه آسیای مرکزی است. این نوشتار در صدد پاسخ به این پرسش است که جمهوری اسلامی ایران چگونه میتواند از ظرفیتهای آکادمیک خود در منطقه آسیای مرکزی بهره برداری نماید؟ نظر نویسندگان آن است که جمهوری اسلامی ایران میتواند با بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی، زبان فارسی، پیشینه مشترک تمدنی و توان آموزش عالی کشور به ویژه در عرصه تبادلات دانشگاهی نسبت به برسازی تصویری مثبت از خود اقدام کند و دیپلماسی آموزشی خود را در منطقه آسیای مرکزی ارتقا دهد.</em><br /> ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766229420160901Geopolitical Approach of the Russian Federation in Syriaرویکرد ژئوپلیتیک فدراسیون روسیه در بحران سوریه437024261FAمصطفی زهرانیدانشیار دانشکده روابط بین الملل، وزارت امور خارجهتیمور فرجی لوحه سرادانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای، دانشکده وزارت امور خارجهJournal Article20170208Russian Federation as a remained power of the disintegred Soviet Union has been always trying to revive its position as a great power in the global political equations and pursues this approach with all power. This has caused Russian geopolitical approach to be remarkable in the case of different crises such as Syria. In fact, Russia with regard to its own strategic historical has set foot in the battlefield of Syria and has tried to consider its geopolitical interests in this extra-territorial geographical area. Hence, this paper employing geopolitical theory and descriptive-analytical method aims to explain Russia’s geopolitical approach to Syria’s crisis. Therefore, the main question addressed in this paper is that how the geopolitical approach of the Russian Federation in Syria’s crisis can be interpreted? In response, it will be explained that the Russian Federation's geopolitical approach in the context of the Syrian crisis can be analyzed and interpreted based on Russia’s long geopolitical conflict with the United States of America.<em>فدراسیون روسیه بهعنوان قدرتی برآمده از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همواره تلاش داشته تا جایگاه خود بهعنوان یک قدرت بزرگ در معادلات سیاست جهانی را احیا نموده و این گزاره را با تمام توان پیگیری نماید. این موضوع سبب شده تا رویکرد ژئوپلیتیک روسیه در بحرانهای مختلفی نظیر بحران سوریه قابل توجه و دقت نظر باشد. در واقع، روسیه با عنایت به فرهنگ استراتژیک خاص خود پای در آوردگاه سوریه نهاده و تلاش داشته تا علایق ژئوپلیتیک خود در این حوزه جغرافیایی فراسرزمینی را مدنظر قرار دهد. از این رو، مقاله حاضر در صدد است تا با بهرهگیری از نظریه ژئوپلیتیک و روش توصیفی-تحلیلی-کتابخانهای به تشریح رویکرد ژئوپلیتیک روسیه در قبال بحران سوریه بپردازد. لذا، سوال اصلی مدنظر در این مقاله این است که رویکرد ژئوپلیتیک فدراسیون روسیه در بحران سوریه چگونه قابل تحلیل است؟ در پاسخ، توضیح داده خواهد شد که رویکرد ژئوپلیتیک فدراسیون روسیه در قبال بحران سوریه را میتوان در چارچوب نزاع ژئوپلیتیک دامنهدار این کشور با ایالات متحده آمریکا تجزیه و تحلیل نمود. </em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766229420160901Explaining the New Diplomacy of China's Neighborhood toward Afghanistanتبیین دیپلماسی جدید همسایگی چین نسبت به افغانستان7110224262FAنوذر شفیعیاستادیار دانشگاه اصفهان0000-0002-7255-0373روح الله صالحی دولت آباددانش آموخته کارشناسی ارشد، مطالعات مطنقه ای دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170208In recent years, the unprecedented development of China and Afghanistan relations and the entrance of China into the domain of Afghanistan political evolutions as a neutral actor indicates China’s endeavor to play an active role in Afghanistan issue after thirty years following the policy of “patient and expectation”. The exit of NATO from Afghanistan in 2014 provided an opportunity for China to adopt a new approach in consideration of geopolitical neighborhood. This view of China, contrary to the past, has transformed china from a supervisor country into a constructive mediator country in Afghanistan. The geopolitical neighborhood approach of China includes four political, strategic, geographical and economic significant traits, and Beijing hopes to remove its concern over political security and commercial economics through this approach in Afghanistan. China’s security concerns along with important changes in geopolitical and geo-economic conditions have obliged it to adopt a more active diplomacy in Afghanistan. This paper attempts to answer the question that what are the features and consequences of China's new diplomacy in Afghanistan? This study hypothesizes that constructive interaction with Afghanistan will develop strategic, economic, and security interests of China that are directly concerned with China’s national security risks and its economic opportunities. In fact, Afghanistan as a fragmented, chaotic and fundamentalist country is against the interests of China and a threat to maintaining stability in the autonomous region of Xinjiang.
<strong> </strong> <em>توسعه بیسابقه روابط چین و افغانستان طی سالهای اخیر و ورود چین به عرصه تحولات سیاسی افغانستان به عنوان یک بازیگر بیطرف حکایت از تکاپوی چین برای ایفای نقشی فعال در عرصه افغانستان آن هم پس از سی سال "سیاست صبر و انتظار" دارد. فرصت خروج ناتو از افغانستان در سال 2014، سبب شده تا چین در چارچوب "رهیافت ژئوپلیتیک همسایگی"، نگاه تازهای به افغانستان داشته باشد؛ نگاهی که برخلاف گذشته، چین را از "یک کشور ناظر بر تحولات افغانستان" به "کشوری مداخله</em><em></em><em>گر سازنده در افغانستان" تبدیل خواهد کرد. </em><em>رهیافت ژئوپلیتیک همسایگی چین چهار ویژگی مهم سیاسی، استراتژیک، جغرافیایی و اقتصادی را در بر می</em><em></em><em>گیرد و پکن امیدوار است در چارچوب این رهیافت بخشی از نگرانی</em><em></em><em>های امنیتی-</em><em>سیاسی و اقتصادی- تجاری خود را از ناحیه افغانستان بر طرف نماید.</em><em> نگرانیهای امنیتی چین و تغییر مهم در شرایط ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک پکن را مجبور کرده تا دیپلماسی فعالتری در قبال افغانستان در پیش بگیرد. </em><br /> <em>این مقاله در جستجوی پاسخ به این سوال است که دیپلماسی جدید چین در صحنه افغانستان از چه ماهیت و ویژگیهایی برخوردار است و پیامدهای آن چیست؟ و </em><em>بر این فرضیه استوار است که تعامل سازنده با افغانستان، منافع استراتژیک، اقتصادی و امنیتی چین را توسعه خواهد داد که به طور مستقیم با مخاطرات امنیت ملی چین و فرصت</em><em></em><em>های اقتصادی مرتبط میباشد. درواقع، افغانستان تجزیه شده، هرج و مرج و بنیادگرا، برخلاف منافع چین است و تهدیدی برای حفظ ثبات در منطقه خودمختار سین</em><em></em><em>کیانگ است. </em><br /> <strong><em> </em></strong>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766229420160901Russia and the Security Council in Iran's Nuclear Caseروسیه و شورای امنیت در پرونده هسته ای ایران10313124263FAیوسف مولاییاستادیار دانشگاه تهرانهادی زرگریدانشجوی دکترای روابط بین الملل دانشگاه تهرانJournal Article20170208Over the last decade, Iran’s nuclear case has been an important issue for all great powers. However, the approach and position of Russia particularly in consideration of this issue in the Security Council, due to historical and technical atomic cooperation with Iran compared to other players in the case has been more important than anything else. The approach, position and the aims of Russia in the investigation of Iran’s nuclear case in the Security Council especially in the case of passing resolutions against Iran have had a remarkable impact on the outcome of the issue. Therefore, this paper based on the assumption that national interests have played a steering role in the formation of Russia’s positions and acts, seeks to recognize what factors have been influential in Russia’s positions in the period of passing are solution against Iran by Security Council. In response to this question, we hypothesize that Russia’s impressions of Iran’s nuclear program and its interaction and competition with Iran and America with the dual approach of controlling and balancing, due to exerting pressure on Iran’s nuclear developments and also to moderate west pressure on Iran have caused Russia to prevent America’s military action. In this paper, to investigate and evaluate different aspects of this hypothesis, qualitative methods such as data collection and inter view as well as investigation of documents and Security Council resolutions will be employed.
<em> </em><em>پرونده هستهای ایران موضوعی مهم برای همه قدرتهای بزرگ در یک دهه اخیر بوده است، اما رویکرد و مواضع روسیه بهویژه در رسیدگی به این موضوع در شورای امنیت به دلیل سابقه همکاری فنی هستهای با ایران در مقایسه با دیگر بازیگران از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. این موضوع که روسیه چه رویکرد، مواضع و اهدافی در روند رسیدگی به پرونده هستهای ایران در شورای امنیت بهخصوص در موضوع تصویب قطعنامهها علیه ایران تعقیب کرده است، اهمیت و تاثیر قابل توجهی در سرنوشت موضوع داشته است. </em><br /> <em>لذا این نوشتار با درنظر داشتن این مفروض که منافع ملی اصل راهنمای شکلگیری مواضع و رفتارهای روسیه بوده است در پی پاسخ به این پرسش است که چه علل و عوامل در شکلدهی به مواضع روسیه در روند تصویب قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران، تاثیرگذار بودهاند؟ در پاسخ به پرسش مقاله این فرضیه مطرح است که روسیه با تکیه بر برداشتهای این کشور از برنامه هستهای ایران و نوع تعامل و رقابت آن با امریکا و ایران با رویکرد دوگانه کنترلی و تعدیلی در پی اعمال فشار برای کنترل پیشرفتهای هستهای ایران و همچنین تعدیل فشارهای غرب علیه آن بهمنظور ممانعت از اقدام نظامی امریکا بوده است. به منظور بررسی و ارزیابی ابعاد مختلف فرضیه فوق در این نوشتار از روشهای کیفی مانند جمعآوری دادهها و همچنین مصاحبه در کنار بررسی اسناد و قطعنامههای شورای امنیت استفاده خواهد شد.</em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766229420160901Ukraine: The Arena of Confrontation between the West and Russiaاکراین: عرصه تقابل غرب و روسیه13315824264FAسعید وثوقیاستادیار دانشگاه اصفهانمصطفی خیریدانشجوی دکترای روابط بین الملل، دانشگاه اصفهانJournal Article20170208Separation of Crimea from Ukraine and its reunification with the territory of Russian Federation is the result of political and military competition and the geopolitics of West and Russian under the leadership of Putin. In this campaign, Russia aims to extend its influence over the neighborhood which had lost due to the collapse of the Soviet Union. Ukraine crisis changed the balance of power in favor of the West and strengthened the European Union and extended NATO borders. In fact, Russia is considered as the geopolitical loser of this crisis, since without Ukraine, Russia’s efforts to revive the empire will be devoid of geopolitical influence. The present paper aims to investigate the factors affecting the separation of Crimea from Ukraine and its reunification with Russia. In this case, the question that arises is that what factors induced Russia to invade Crimea and annexed it. In response, we hypothesize that the reason for there unification of Crimea with Russia is West threatening acts. However, Russia’s cultural and historical claims toward Crimea played a role in this issue. In this paper, we have attempted to investigate the extension of NATO and European Union to the traditional domain of Russia, viz. Ukraine, based on the analytical and descriptive method and using the balance of threat (BoT) theory of Stephen M. Walt.<em>جدایی کریمه از اوکراین و الحاق دوباره آن به قلمرو فدراسیون روسیه نتیجه رقابتهای سیاسی، نظامی و ژئوپلیتیک غرب و روسیه تحت رهبری پوتین است. روسیه در این تقابل به دنبال بسط هرچه بیشتر حوزه نفوذ خود در منطقه خارج نزدیک میباشد که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آن را از دست داده بود. بحران اوکراین موازنه قدرت را به نفع غرب تغییر داد و به تقویت اتحادیه اروپا و گسترش مرزهای ناتو منجر شد. در واقع، روسیه بازنده ژئوپلیتیک این بحران به شمار میرود زیرا بدون حضور اوکراین تلاشهای روسیه برای احیائ امپراطوری، فاقد نفوذ و تاثیر ژئوپلیتیک خواهد بود.</em><br /> <em>نوشتار حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در جدایی کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه به رشته تحریر در آمده است. در این میان سوالی که مطرح است این است که چه عواملی سبب شدند روسیه به کریمه تجاوز نموده و آن را ضمیمه خاک خود نماید؟ در پاسخ این فرضیه بررسی شده است که برداشت تهدیدآمیز روسیه از رفتارهای غرب دلیل اصلی الحاق کریمه است ولی ادعاهای فرهنگی و تاریخی روسها نسبت به کریمه نیز در این مسئله نقش داشتند.</em><br /> <em>در این مقاله تلاش شده است به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نظریه موازنه تهدید استفن والت مسئله گسترش ناتو و اتحادیه اروپا در حوزه نفوذ سنتی روسیه یعنی اوکراین مورد بررسی قرار گیرد. </em>ناشر: وزارت امور خارجهفصلنامه علمی مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز2322-3766229420160901Smart Diplomacy and Managing Caspian Sea Issuesدیپلماسی هوشمندانه و مدیریت مسائل دریای خزر15919124265FAمهدی هدایتی شهیدانیاستادیار دانشگاه گیلانJournal Article20170208Smart diplomacy is a concept which is used arguably by foreign diplomacy executives in order to utilize the opportunities and different capabilities of their countries, including material and spiritual resources, and hardware and software resources to achieve and extend national goals. Diplomatic cooperation between countries in the contemporary era is more diverse than that of previous years. One of the most important aspects of this diversityis the integration of traditional methods of multilateral diplomacy with the pattern of smart diplomacy in the various geopolitical fields. The geopolitics of the Caspian Sea due to its unique complexities is considered as one of the most important areas in the foreign policy of Islamic republic of Iran that calls for implementing the proper methodology of smart diplomacy. This paper explains the most important elements and concepts of smart diplomacy as well as the necessity of its implementation in Caspian Sea geopolitics. This study adopting a blending approach explains the current trends in the geopolitics of Caspian Sea, and regarding future-based methodology aims to answer the question of how the correct use of smart diplomacy by foreign policy diplomats will be effective in managing Caspian Sea issues. The proposed hypothesis is that smart diplomacy due to having accelerating components is the most practical element to establish interactive diplomatic methods for the diplomats in charge of the foreign policy of Caspian Sea.<em>دیپلماسی هوشمندانه مفهومی است که در تناظر با بهرهبرداری مناسب مجریان سیاست خارجی دولتها از فرصتها و ظرفیتهای متنوع کشورشان- شامل منابع مادی و معنوی - منابع سختافزارانه و نرمافزارانه- برای نیل به اهداف ملی و توسعه آن به کار میبرند. همکاریهای دیپلماتیک در دوران معاصر میان کشورها، نسبت به سالیان قبل از تنوع بیشتری برخوردار شده است. یکی از مهمترین ابعاد این تنوع، مربوط به ادغام روشهای سنتی دیپلماسی چندجانبه با الگوی دیپلماسی هوشمندانه در حوزههای مختلف ژئوپلیتیک است. در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ژئوپلیتیک حوزه خزر به واسطه پیچیدگیهای منحصر بهفرد، یکی از مهمترین مناطقی است که ضرورت اجراییسازی صحیح روشهای هوشمندانه دیپلماتیک برای کسب منافع ملی را در خود دارا است. </em><br /> <em>این مقاله به تبیین مهمترین عناصر و مولفههای مفهوم دیپلماسی هوشمندانه و بایستههای اجرای آن در ژئوپلیتیک خزر میپردازد. و با رویکردی ترکیبی ضمن تبیین روندهای موجود در ژئوپلیتیک حوزه خزر و با توجه به روشهای آیندهپژوهی به دنبال پاسخ به این سوال است که استفاده صحیح از دیپلماسی هوشمندانه توسط دستگاه سیاست خارجی چگونه بر مدیریت مسایل دریای خزر موثر واقع خواهد شد؟ فرضیه پیشنهادی مقاله آن است که دیپلماسی هوشمندانه به واسطه برخورداری از مولفههای تسریعکننده، کاربردیترین عامل برای نهادینهکردن روشهای دیپلماتیک تعاملی پیشروی متولیان سیاست خارجی در حوزه خزر خواهد بود.</em><br /> <strong> </strong>