در حال حاضر یکی از مؤلفه های حفظ همسایگی ایران با منطقۀ آسیای مرکزی، ظرفیت جغرافیایی میباشد. یکی از کشورهای این منطقه، ترکمنستان است که بر اساس اصل سیاست همسایگی و داشتن مرز مشترک، برای دستگاه ...
بیشتر
در حال حاضر یکی از مؤلفه های حفظ همسایگی ایران با منطقۀ آسیای مرکزی، ظرفیت جغرافیایی میباشد. یکی از کشورهای این منطقه، ترکمنستان است که بر اساس اصل سیاست همسایگی و داشتن مرز مشترک، برای دستگاه سیاست خارجی کشور حائز اهمیت است. در این راستا، این پرسش مطرح میشود که الزامات و ظرفیتهای سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان کداماند؟ فرضیۀ پژوهش این است که قرارگرفتن ایران و ترکمنستان در منطقۀ همجوار و وجود ظرفیتهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور، بستر همگرایی و همکاری میان دو کشور را فراهم میکند و این امر میتواند به کاهش تنگناهای سیاسی و اقتصادی برای ایران منجر شود. نتایج تحقیق نشان میدهند که ترکمنستان از نظر تاریخی و اقتصادی، اشتراکات فرهنگی با ایران دارد. به علاوه، این کشور دارای منابع گازی مشترک و زمینههای اقتصادی مختلف است. با در نظر گرفتن رقابت قدرتهای منطقهای و فرا منطقهای رقیب و دشمن همچون اسرائیل و ایالاتمتحدۀ آمریکا در این کشور از یک طرف و وجود تحریمهای گستردۀ اقتصادی و تجاری و... توسط غرب، ترکمنستان میتواند بستری مناسب جهت واگرایی در فشارها بر ایران و کاهش اثر آنها باشد. روش پژوهش، کیفی از نوع توصیفی- تحلیلی است و دادههای آن به شیوۀ کتابخانهای و از طریق فیشبرداری جمعآوری میشوند.
سران اتحادیه اروپا و شش کشور همسایه شرقی این اتحادیه شامل ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین، بلاروس و مولداوی در می 2009 اعلامیهای را که به اعلامیه « مشارکت شرقی ...
بیشتر
سران اتحادیه اروپا و شش کشور همسایه شرقی این اتحادیه شامل ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین، بلاروس و مولداوی در می 2009 اعلامیهای را که به اعلامیه « مشارکت شرقی » معروف شد، امضاء کردند تا چارچوب روابط آتی خود را بر این اساس بنا نمایند.
تا قبل از سال 2001 ، کشورهای این منطقه جایگاه ویژهای در سیاست خارجی اتحادیه اروپا نداشتند، اما اجرای عملیات نظامی در افغانستان، نقش محوری کشورهای این حوزه برای تداوم حضور ناتو در این کشور را افزایش داد.
با توجه به تلاشهای روسیه در سالهای اخیر برای بازیابی قدرت گذشته خود و پیگیری یک سیاست تهاجمیتر که در مواردی با منافع غرب اصطکاک پیدا میکند، ابتکار مشارکت شرقی در دراز مدت میتواند منافع روسیه در این منطقه را مورد تهدید قرار دهد. در واقع این ابتکار را میتوان در چارچوب به کارگیری قدرت نرم اتحادیه اروپا برای همراه کردن کشورهای منطقه با سیاستهای خود ارزیابی نمود.